SAS trafikktall april 2017

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Relativt bra kabinfaktor i påskemåneden, men inntjeningen synker.

SAS traffic figures – April 2017
May 8, 2017 11:00 / Capital market, SAS News, Traffic figures / English
• Scheduled traffic (RPK) increased 15.8% and the capacity (ASK) was up 6.6%.
• The load factor was positively affected by the timing of the Easter holiday and increased by 6.1 p.u. versus last year to 75.7%.
• SAS carried 2.4 million scheduled passengers in April, up 2.4% vs. last year.
• The preliminary currency adjusted yield and PASK were down 10% and 2% in April 2017. The nominal yield was down 7% and the nominal PASK was up 1%.

Market development
Although the demand is growing, the operating environment is challenging, with the yield at historically low levels. In addition, jet fuel prices have increased versus last year. In April the traffic program was changed around the Easter holiday with capacity moved from the domestic market to European routes. This had a positive impact on the traffic growth and load factors as more passengers flew on longer European routes at the same time as the capacity was optimized within Scandinavia.

In fiscal year 2016/2017, SAS’s total capacity growth (ASK) will amount to 6-8%. The growth will primarily be driven by a full-year effect from the new intercontinental routes that commenced during 2015/2016, increased production on European leisure routes and the fact that the Airbus A320neo is larger than the aircraft it will replace. The number of flights is expected to increase by about 2%.

SAS scheduled traffic development in April
SAS increased its scheduled capacity in April by 6.6% and the traffic grew by 15.8%, resulting in an increased load factor by 6.1 p.u. to 75.7%.

SAS intercontinental traffic increased 13.8% and the capacity was up 7.9%. The capacity growth is lower than previous months as there only is a year-to-year affect from added capacity on one route between Scandinavia and Miami compared to two routes until March.

The traffic on the European/Intrascandinavian routes increased by a strong 25.6%. This was primarily driven by a more than 50% traffic increase on SAS’s leisure routes primarily to southern Europe in response to increased demand to these destinations during the Easter holiday.

On domestic routes, the capacity was decreased by 11.8% and the traffic was down by 4.1% due to the adjusted traffic program during the Easter holiday.

Positiv start på SAS nya sommarprogram
Under april reste 2,4 miljoner resenärer med SAS, en ökning med över 70 000 passagerare jämfört med föregående år. SAS totala kabinfaktor förbättrades samtidigt med över 6 procentenheter till 76,3%. Ökningen visar att SAS satsning på de mer fritidsorienterade linjerna välkomnas av våra kunder.

SAS satsning på interkontinentala och fritidsorienterade linjer inom Europa fortsätter att få ett positivt mottagande och visar att vår strategi möter efterfrågan från resenärerna. Lanseringen av sommarprogrammet i slutet av mars har tagits emot väl av kunderna och har tillsammans med ökad trafik kring påskhelgen bidragit till en markant trafiktillväxt och ökning av kabinfaktorn.

Under april ökade SAS totala trafik med nästan 18%. Tillväxten var störst på de intraskandinaviska och europeiska linjerna där trafiken ökade med cirka 26%. Även på de interkontinentala linjerna var tillväxten god med en ökning på 14%. På SAS inrikeslinjer minskade trafiken med 4% till följd av omdisponering av produktion till SAS europalinjer. SAS ökade under månaden den totala kapaciteten med cirka 8%.

– Det är glädjande att fler väljer SAS och att vi fått ett riktigt bra gensvar på sommarprogrammet, med utökad kapacitet och flera nya destinationer. Det visar att vår satsning på att möta den ökande efterfrågan på fritidsorienterade linjer fungerar väl, och stärker vårt redan breda nätverk till, från och inom Skandinavien, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den nominella yielden^ sjönk 7% medan PASK steg med 1% i april 2017, jämfört med föregående år.



http://www.sasgroup.net/en/sas-traffic-figures-april-2017/
 
Yield ned 7%..... That's gotta hurt....

Spesielt siden NAX rapporterte yield vekst i samme måned.

Ja, og nei. Påskeeffekten er ikke nødvendigvis lik for SAS og Norwegian, så man kan ende opp med å sammenligne epler og pærer. Mai, blir således en bedre måned å sammenligne i

For all del, positivt er det ikke, men at programmet er litt forskjellig med en økning i gjennomsnittlengde på flyvninger pga mer Europa-trafikk og mindre innenriks, så er dette faktorer som forstyrrer yielden noe.

Ser man på PASK (RASK) så er den +- 0, avhengig om man ser på den nominelle eller valutajusterte, så akkurat her så veies fallende yield opp av fullere fly. Aksjen er uforandret på børsene i dag, så ser ut som det var ganske forventet

Det sagt, SAS (og "alle" i bransjen) har jo et yield-problem, spesielt hvis oljeprisene øker fremover
 
Back
Top