SAS trafikktall 2024 (og 2025)

Re: SAS trafikktall 2024

Ellers har de tydeligvis skjerpet seg når det kommer til punktlighet, etter ha levert for dårlig der lenge, er de nå far andre måned på rad såvidt bedre enn den viktigste konkurrenten her hjemme. Dog bare merginalt, så man må ned på desimalnivå.

86.1% for Norwegian og 86.4% for SAS
Skjedd veldig mye i SGH det siste året for å få gjort noe med nettopp dette. Målsettingen har vært at punktligheten ikke bare skal være noe som får folk til å velge bort selskapet, men at det skal bli et konkurransefortrinn. Selvsagt vanskelig å ligge merkbart over 85-86% over tid, men nordmenn har hvertfall to gode selskaper å velge mellom
 
Re: SAS trafikktall 2024

Er det for små marginer på tidsbruk og bakketopp som gjør det «vanskelig å ligge merkbart over 85-86%»? Og dette er vel uansett også innenfor 15 minutter fra oppsatt tid?
 
Re: SAS trafikktall 2024

Er det for små marginer på tidsbruk og bakketopp som gjør det «vanskelig å ligge merkbart over 85-86%»? Og dette er vel uansett også innenfor 15 minutter fra oppsatt tid?
De beste selskapene har vel vært oppe på rundt 90% på det beste. Opp til det nivået de er på nå er det mulig å komme «bare» ved god operasjonell planlegging og utførelse, men noe vil alltids skje. Feks at crew kommer fra en tidligere flyvning som er forsinket, og så blir en avgang til forsinket, og sånn kan det forplante seg gjennom dagen. Lasting kan også forsinke prosessen noen ganger, feks pga post eller rullestoler, og det er som du sier ofte lite å gå tidsmessig på bakken. Mao, de siste 10-15% er veldig vanskelige å hente. Norwegian har bedre mulighet til å få dette enn SAS mtp at de har langt mindre komplisert drift, men feil valg av flyleverandør eliminerer den fordelen for dem dessverre

Punktlighetstallene baserer seg på å forlate gate (off block) innen 15 min etter oppsatt avgangstid ja:)
 
Last edited:
Re: SAS trafikktall 2024

Stämmer väll väl med CPHs tal också? Även om inrikes är litet i DK så minskar det i motsatt mot Europa och IC som båda ökar. CPH skall vara glada för att de har SAS.
 
Re: SAS trafikktall 2024

Burde bli et greit overskudd i juli det her. De har tjent ca 1 milliard hittil i Q3 FY24, blir vel minst en milliard til nå for måneden
 
Last edited:
Re: SAS trafikktall 2024

SAS holder 1. pladsen foran Norwegian målt på antal passagerer. 9000 flere passagerer hos SAS end Norwegian i juli måned.

Dette burde jo sende et kraftig signal til ledelsen i SAS om at de taper markedsandeler i Norge? 9000 fler pax er ikke mye når norwegian er vesentlig mindre i Danmark og Sverige enn SK. Og selv om du legger til Finland og diverse lavfrekvente ruter mellom RIX/MUC og syden, så utgjør heller ikke dette så stor del av norwegian sine pax.

Markedsandelene til et kombinert DY/WF må vel være nærmere 65% i Norge nå? Tavla på OSL var i hvert fall ganske rød på mandag.
 
Re: SAS trafikktall 2024

Dette burde jo sende et kraftig signal til ledelsen i SAS om at de taper markedsandeler i Norge?

Det er vel ingen som har sagt noe annet enn at Norwegian er klart størst på OSL? Norge er SAS’ største marked, men at Norwegian er størst er bare sånn det er (og det ligger i navnet:) ) Hørte et sted for ikke lenge siden hvor stor andel av flighter på OSL er Norwegian, men husker ikke nøyaktig tallet. Men det var noe i nabolaget rundt 65%
 
Re: SAS trafikktall 2024

Hørte et sted for ikke lenge siden hvor stor andel av flighter på OSL er Norwegian, men husker ikke nøyaktig tallet. Men det var noe i nabolaget rundt 65%

Det var et stort nabolag, gitt ... ;)

Fra 1-6 august .. Totalt 1794 flighter - Norwegian 645 - det skulle gi 36%. SAS hadde 561 flighter. Så ja, DY er betydlig større, det er korrekt.
 
Re: SAS trafikktall 2024

Slutt på månedlige trafikktall fra SAS.

https://e24.no/bors/nyheter/a/297819?pinnedEntry=297819

Børsnoterte flyselskaper har lang tradisjon med å legge frem månedlige trafikktall i starten av hver måned.

I SAS' tidligere finanskalender var det lagt opp til at flyselskapet ville komme med trafikktall fredag formiddag.

Men etter at SAS nylig gikk av børs vil ikke selskapet lenger presentere disse tallene, bekrefter pressesjef Øystein Schmidt i SAS til E24 fredag morgen.
 
Re: SAS trafikktall 2024

Så den siste nyheten som kom (hvertfall på noen år) var at de var best på punktlighet i Europa? Synd for oss tallnerder at de ikke skal presentere trafikktall mer (utenom årsrapporter som de kanskje skal fortsette med?), men de går hvertfall ut med stil
 
Re: SAS trafikktall 2024

Så den siste nyheten som kom (hvertfall på noen år) var at de var best på punktlighet i Europa? Synd for oss tallnerder at de ikke skal presentere trafikktall mer (utenom årsrapporter som de kanskje skal fortsette med?), men de går hvertfall ut med stil


Punktlighet rapporteres ikke av SAS, men Cirirum (og sikkert flere) lager en månedlig rapport for hele bransjen her
 
Re: SAS trafikktall 2024

Punktlighet rapporteres ikke av SAS, men Cirirum (og sikkert flere) lager en månedlig rapport for hele bransjen her
Det er sikkert riktig, tenkte på at Anko var ute i media her en dag og snakket om blant annet punktligheten. Vet ikke om han bruker Cirium sine tall eller de SAS selv har, men vil tro sistnevnte (selv om de skal være like)
 
Re: SAS trafikktall 2024

De beste selskapene har vel vært oppe på rundt 90% på det beste. Opp til det nivået de er på nå er det mulig å komme «bare» ved god operasjonell planlegging og utførelse, men noe vil alltids skje. Feks at crew kommer fra en tidligere flyvning som er forsinket, og så blir en avgang til forsinket, og sånn kan det forplante seg gjennom dagen. Lasting kan også forsinke prosessen noen ganger, feks pga post eller rullestoler, og det er som du sier ofte lite å gå tidsmessig på bakken. Mao, de siste 10-15% er veldig vanskelige å hente. Norwegian har bedre mulighet til å få dette enn SAS mtp at de har langt mindre komplisert drift, men feil valg av flyleverandør eliminerer den fordelen for dem dessverre

Punktlighetstallene baserer seg på å forlate gate (off block) innen 15 min etter oppsatt avgangstid ja:)

Norwegian anno 2010-tallet, da de var super lean and mean og nye 737 kom rullende inn i høy hastighet så lå de konsekvent mellom 90 og 95 prosent. Samtidig som de de hadde en gjennomsnittlig turn around time på smått utrolige 18 minutter. Men med vekst blir det vanskeligere å holde, og nå ønsker de sikkert at de beholdt 100 stk A320neo istedet for å beholde Boeing. Velvel.

Ellers hyggelig at SAS har hatt skjerpings, det er merkbart at punktligheten er bedre.
 
Re: SAS trafikktall 2024

Norwegian anno 2010-tallet, da de var super lean and mean og nye 737 kom rullende inn i høy hastighet så lå de konsekvent mellom 90 og 95 prosent. Samtidig som de de hadde en gjennomsnittlig turn around time på smått utrolige 18 minutter. Men med vekst blir det vanskeligere å holde, og nå ønsker de sikkert at de beholdt 100 stk A320neo istedet for å beholde Boeing. Velvel.

Ellers hyggelig at SAS har hatt skjerpings, det er merkbart at punktligheten er bedre.


Jeg skjønner ikke dette med at turnaround på A320 er kjappere enn på B737. Jeg har ikke lagt merke til noen større forskjell, om så at Norwegian er mer effektive!?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS trafikktall 2024

Jeg skjønner ikke dette med at turnaround på A320 er kjappere enn på B737. Jeg har ikke lagt merke til noen større forskjell, om så at Norwegian er mer effektive!?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulig mer driftssikkert? Boeing har jo hatt en del issues. Men det er vel mest med Dreamliner, både batterier, motorer som eksploderer, osv. Sistnevnte et Rolls Royce problem så klart, men. Var mye stang ut for Norwegian en periode.
 
Back
Top