SAS to Launch San Francisco Service in S13

Uten at jeg kjenner markedet, så vil jeg heller tippe at vist der kommer nye tilskudd i flåten så er det 333. SAS har vel ett par ruter i dag som blir operert av 343, men som kunne blitt operert av 333.

Men tilgængeligheden er vist væsentlig større for A340, og dermed vel også en forholdsvis lavere markedspris.
 
Er det da snakk om en A340-600 eller -300?

-600, en slik konfigurasjon i en -300 hadde blitt håpløst med C i herringbone.

Men tilgængeligheden er vist væsentlig større for A340, og dermed vel også en forholdsvis lavere markedspris.
Så blir regnestykket kaptialkostnader vs driftskostnader. SAS er kanskje i en situasjon hvor kapitalkostnader teller mest?
 
Det interessante er jo at det er norwegian sine planer på langdistanse som har fått Sas til å vokne. Tipper hele Sas-organisasjonen nærmest er sulteforet på mangel på initiativ når det gjelder long haul. Får endelig håpe at de nå ikke legger ned andre ruter, som f eks Oslo - new York.
 
Er det DY sine planer som får SAS IC til å vokse ?
Om SAS IC ikke får mer jern så er vel dette ikke egentlig vekst men sessongtilpassninger med å flytte litt jern fra øst til vest i sommerhalvåret ?
 
Det interessante er jo at det er norwegian sine planer på langdistanse som har fått Sas til å vokne. Tipper hele Sas-organisasjonen nærmest er sulteforet på mangel på initiativ når det gjelder long haul. Får endelig håpe at de nå ikke legger ned andre ruter, som f eks Oslo - new York.

For det første er SAS IC vel ikke vokset. Indtil videre er der jo ikke bekræftet flere fly.

For det andet, så tror jeg faktisk ikke tilpasning har noget med DY at gøre, men hænger meget mere sammen med at UA og DL har skåret ned på NYC fra Skandinavien og at konkurrencen til dele af Asien er blevet meget hårdere pga sandkasseselskaberne. Desuden er SFO en rute der har været i SAS planer i mange år.
 
For det første er SAS IC vel ikke vokset. Indtil videre er der jo ikke bekræftet flere fly.

For det andet, så tror jeg faktisk ikke tilpasning har noget med DY at gøre, men hænger meget mere sammen med at UA og DL har skåret ned på NYC fra Skandinavien og at konkurrencen til dele af Asien er blevet meget hårdere pga sandkasseselskaberne. Desuden er SFO en rute der har været i SAS planer i mange år.

Vist de velger å lukke bangkok, så må vel det sies å være på grunn av DY. Og da har de ekstra matriell til å bruke andre steder. Med det mener jeg at SAS har innsett at DY vil slå de på pris, og THAI på kvalitet.

Men nå vet vi jo ikke hva som skjer med bangkok ennå....
 
Vist de velger å lukke bangkok, så må vel det sies å være på grunn av DY. Og da har de ekstra matriell til å bruke andre steder. Med det mener jeg at SAS har innsett at DY vil slå de på pris, og THAI på kvalitet.

Men nå vet vi jo ikke hva som skjer med bangkok ennå....

BKK har ligeledes været i farezonen i flere år og jeg tror faktisk stadig langt mere på at det primært er pga konkurrencen fra sandkassen, hvis SAS vælger at lukke eller skære ned på BKK og pga egne joint venture-muligheder med SQ.

Både LH, AF m.fl. enten har skåret ned på BKK eller overvejer at gøre det. Det gør de sikkert af samme årsager og ikke pga DY.

DY er en stærk konkurrent på mange områder, men lige på dette område tror jeg faktisk ikke deres planer har så stor indflydelse på SK's beslutning. DY overvejer jo også NYC, hvor SAS får flere afgange.

Antallet af konkurrenter på IC er stort og DY er en yderst lille del af det marked SAS konkurrerer om.
 
Hvor mange dreamlinere er på vei inn i flåten til dy? 8 stk og de er garantert på vei mot 15 langdistansefly i løpet av 5år. Hvor settes disse flyene inn? Ikke på charterdestinasjoner langt unna med går rett inn på tradisjonelle ruter som bkk og new York. Kina er garantert på brettet, samt India og andre ruter i USA. Dy er bygget opp et omfattende freeder nettverk i Skandinavia. De er i posisjon til å bruke cph ut og der de ikke går hode mot hode mot sk, kommer til å starte ruter hvor sk burde vært. Det å argumentere for at dette ikke betyr noe for sk osv er samme tabbe man gjorde når man undervurderte dy i skandinavia.
15 fly gir en helt annen fleksibilitet og kostnadsbase. Sk burde vært der for lengst, da hadde kanskje dy vurdert annerledes.
 
Hvor mange dreamlinere er på vei inn i flåten til dy? 8 stk og de er garantert på vei mot 15 langdistansefly i løpet av 5år. Hvor settes disse flyene inn? Ikke på charterdestinasjoner langt unna med går rett inn på tradisjonelle ruter som bkk og new York. Kina er garantert på brettet, samt India og andre ruter i USA. Dy er bygget opp et omfattende freeder nettverk i Skandinavia. De er i posisjon til å bruke cph ut og der de ikke går hode mot hode mot sk, kommer til å starte ruter hvor sk burde vært. Det å argumentere for at dette ikke betyr noe for sk osv er samme tabbe man gjorde når man undervurderte dy i skandinavia.
15 fly gir en helt annen fleksibilitet og kostnadsbase. Sk burde vært der for lengst, da hadde kanskje dy vurdert annerledes.

Kina er garantert? Tviler litt på at DY for lov til å fly til Kina av kinesike myndigheter. Ihvertfall med det første. Men det er jo en litt annen diskusjon.

Men enig i at SAS må tilpasse seg konkurransen fra DY. Og jeg tror de posisjonerer seg nå med tanke på at DY kommer inn i IC-markedet fra Skandinavia. Noe annet hadde vært særedeles merkelig.
 
Jeg synes det er teit at denne tråden blir atter en DY vs. SAS diskusjon.

Det må jo være lov å diskutere konkurransesituasjonen i det IC-markedet fra skandinavia. Så noe SK-DY debatt må vi vel kunne tolerere så lenge diskusjonen er saklig og relevant for temaet. At SAS må tilpasse seg konkurrasen fra DY er jo en realitet, og det er noe vi ser konjunkturene av. Det har vi sett med åpningen av OSL-EWR. Tildels CPH-PVG og nå åpningen av CPH-SFO.

Og det er jo bra at SAS tilpasser seg konkurransen fra DY. Jeg hadde blitt mer bekymret vist ikke.
 
Jeg synes det er teit at denne tråden blir atter en DY vs. SAS diskusjon.

Mange kjenner kanskje til Godwins lov. Her på forumet burde vi kanskje lage en egen lov som heter Flyprats lov. "Jo lenger en internettdiskusjon pågår, jo større blir sannsynligheten for en sammenligning som involverer SAS eller Norwegian.

Uansett, spennende at SK prøver seg på SFO. Ruten må prøves om det skulle komme noen fine tilbud :up:
 
Og fine tilbud er det ikke enda i allefall. Gjorde et søk på eco xtra i mai 13 for moro skyld, og kom opp med rundt 21000 spenn t/r. Og det var bare t/r cph. Kan jo ikke være den prisen de skal legge seg på??
 
Og fine tilbud er det ikke enda i allefall. Gjorde et søk på eco xtra i mai 13 for moro skyld, og kom opp med rundt 21000 spenn t/r. Og det var bare t/r cph. Kan jo ikke være den prisen de skal legge seg på??

Du må nok vente på at det kommer B-fares. O-bucket mangler også.

[KVS Availability Tool 7.0.2/Diamond - Sabre: Fares/DotRes/US]
Code:
OSL  Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
SFO  San Francisco Intl CA US [KSFO]
R/T  12 Apr 2013 | 27 Apr 2013 | All

Carrier    From    To    Fare      Cur                      Fare Basis/TD
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
SK         OSL     SFO      3750   NOK                      KLNOECO
SK         OSL     SFO      4350   NOK                      WLNOECO
SK         OSL     SFO      5100   NOK                      VLNOECO
SK         OSL     SFO      6000   NOK                      QLNOECO
SK         OSL     SFO      7400   NOK                      HLNOECO
SK         OSL     SFO      9500   NOK                      MLNOECO
SK         OSL     SFO     14900   NOK                      ENOECO
SK         OSL     SFO     18000   NOK                      SNOXTRA
SK         OSL     SFO     21990   NOK                      ZNOBIZ
SK         OSL     SFO     22900   NOK                      YNOXTRA
SK         OSL     SFO     28500   NOK                      JNOBIZ
SK         OSL     SFO     36800   NOK                      DNOBIZ
SK         OSL     SFO     47500   NOK                      CNOBIZ
 
Ser at connections ikke kommer opp ved å søke på andre destinasjoner, som LAX og SEA på sas.no. Håper det blir mulig, da SFO er å foretrekke fremfor EWR eller terminalbytte på ORD.

Ellers bør det vel være meget dårlig nytt om SK ikke leier/kjøper inn mer materiell. Har hørt flere steder at det er veldig mange som benytter SK via BKK til andre destinasjoner i Asia. Vil tro SK skyter seg i foten med begge hender om en stenger ned BKK.

Håpet mitt er at en endelig ved hjelp av DY og konkurrenters kraftige inntog i Skandinavia endelig skal ta grep og få IC flåten opp på konkurransedyktig og økonomisk forsvarlig nivå.

SK burde vel hatt en flåte som lå nærmere 20-25 fly og ikke 13 som idag.
 
Ser at connections ikke kommer opp ved å søke på andre destinasjoner, som LAX og SEA på sas.no. Håper det blir mulig, da SFO er å foretrekke fremfor EWR eller terminalbytte på ORD.

Ellers bør det vel være meget dårlig nytt om SK ikke leier/kjøper inn mer materiell. Har hørt flere steder at det er veldig mange som benytter SK via BKK til andre destinasjoner i Asia. Vil tro SK skyter seg i foten med begge hender om en stenger ned BKK.

Håpet mitt er at en endelig ved hjelp av DY og konkurrenters kraftige inntog i Skandinavia endelig skal ta grep og få IC flåten opp på konkurransedyktig og økonomisk forsvarlig nivå.

SK burde vel hatt en flåte som lå nærmere 20-25 fly og ikke 13 som idag.
Connection til andre byer til vest-kysten kommer nok, var vel en av tingene som var nevnt i pressemeldingen.
At de legger ned BKK er ingen sorg, de kommer nok til å bruke codeshare på disse flygningene med partnere, er nok bedre butikk å fly til SFO med High Yield kunder, om ruta går bra, enn low Yield kunder til BKK.
 
Har hørt flere steder at det er veldig mange som benytter SK via BKK til andre destinasjoner i Asia. Vil tro SK skyter seg i foten med begge hender om en stenger ned BKK.

Ikke nødvendigvis noe problem. Her kan den planlagte JV med SQ passe som hånd i handske ved at SAS da fremover sender foretningsreisende til området med de, og lar TG ta seg av turistene til Thailand. Bør være en god kombinasjon og vinn-vinn for de fleste parter. SAS trenger overhode ikke fly til BKK for å kunne gi foretningsreisende et god tilbud til området
 
Veldig synd om de legger ned BKK. Når man bestiller med SAS - vil man reise med SAS, og ikke bare fly med dem til København.. også videre med SQ eller TG. Brukt SAS mange ganger til BKK - også videre til Australia/Asia med Thai - fungerer flott!
 
Med det nye spareprogrammet til SAS så er jeg spent på om SFO igjen ryker ut igjen. Det er jo ikke akkurat den ruta som har hatt flaks, man kan vel mer si den har hatt en forbannelse hengende over seg?!
 
Back
Top