• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS til Fredrikstad.

Replying to Topic 'SAS til Fredrikstad.'

Noen har for mye penger... Men samtidig vil et nytt SAS-hotel med konferranseplass til 2000 trenge flere nye hotel i nærheten for noen gang å gå i pluss...

EB .. 2000 er vel alle møterommene og salene tilsammen. Det er ikke snakk om èn sal med plass til to tusen mann. Jeg tror den største skal ta i overkant av 500. :)

Og hvis Quality på Grålum virkelig er den suksessen det blir sagt, så er det jo ingen tvil om at Fredrikstad kan ta endel av den kaka. Fredrikstad i seg selv er jo mye mer attraktivt sted enn et veikryss på E6. Vi har 20 000 flere innbyggere og et større næringsliv. Og jeg tror ikke folk utelukker det nye hotellet fordi man må kjøre ti minutter lenger med bil eller buss. Men jeg ser at Quality kan være mer aktuelt for f eks busser som kun er interessert i en rask overnatting før de skal videre innover i Norge.

Enda mer hotellsnakk: Quality i Sarp kan takke "badeland" for mye av sin suksess. Uten den avdelingen ville hotellet stått vesentlig svakere tilbake. Det er ikke rent lite trafikk som genereres kun på grunn av badeland. Hva pokker er så attraktivt med å overnatte midt i et veikryss, med Esso On The Run og Lidl som nærmeste nabo, og resten bare jorder og skog så langt øyet kan se?
Nei, Fredrikstad har vesentlig mer å by på! :D
Ikke sant, Herlov?

Og Herlov og blubird har gjort dette til en ny stedsdebatt... Det er det ikke!!! Hotellet i Sarpsborg fylles opp med mange store møter hver dag...badelandet er ikke så veødig viktig. For lokalbefolkningen er badelandet topp - men for konferransedeltakere så blir det kanskje max 1 times besøk i løpet av noen dager...

At Fredrikstad er penere og har mer og by på enn veikrysset nord for sarpsborg er jeg 100% enig i...men det hjelper ikke når Fredrikstad skal konkurrere med eksitserende hoteller på hele Østlandet. Selv om salen ikke tar 2000 mennesker på en gang så er det alikevel kapasiteten - og den må fylles - helst hver dag!!

Nei, det må den ikke fordi i den summen på 2000 ligger 2 kulturscener (500 + 200) som allerede eksisterer og som skal deles av hotellet og kommunen, samt 6 kinosaler som skal kunne brukes av hotellet etter behov. :) Det som skal bygges nytt er en rekke nye små møterom og en "storsal" med kapasitet på 200.

Da blir det fort ikke så galt. :)

PUH!!! Da er ikke regnestykket så galt... Får Radisson SAS eller Park Inn by Rezidor SAS (vil tro det blir det siste varemerket) inn dyktige selgere tidlig (gjerne et år før dørene åpnes!) kan dette bli bra for Fredrikstad.

Originally posted by EB

Og Herlov og blubird har gjort dette til en ny stedsdebatt...

På samme måte som EB har en kronisk tendens til å vri andre debatter ut på viddene. Kast ikke stein i glasshus er et ordtak. ;)

Her sitter jeg vel ikke bare i hus av glass... Når det gjelder hotelnæringen i Norge så har jeg faktisk ganske god kunnskap etter selv mange år i hotelbransjen og nå som kundeansvarlig mot den samme bransjen fra et finanskonsern...

I denne debatten ble det fort til at Fredrikstad er bedre enn Sarpsborg...(...noe jeg i og for seg er enig i) Mitt poeng var behovet og konkurransen i det norsk (østlandske) hotelmarkedet....

Andre innlegg er jeg helt riktig veldig god i å dra i de utroligste retninger - med god hjelp fra dere alle!!!

På solsiden av Sarpsborg?

Fredrikstad = byen med 70 000 krokus langs elven. Spenstig PR-stunt fra byens PR-kåte ordfører og avisredaktør.

EB fikk rett .. Det ble Park Inn. Det blir det femte i landet og åpner i juni 2006 med 155 rom. :)

Herlov; det bildet som ligger ute på f-b.no, hvilken vinkel er det tatt utgangspunkt i der? Kjenner meg overhodet ikke igjen i det krysset der!

Bildet er tatt stående på fjellet overfor bussholdeplassen nedenfor Apenesfjellet med ryggen mot Dammyr, tittende ned mot Fredriksstad Blad. På det nærmeste hjørnet er det i dag fjell som skal sprenges bort.

Det er ikke så lett å kjenne seg igjen for hele området blir forvandlet. Fra FOBBL-parkeringsplassen og inn til "bakgården" til rådhuset blir det anlagt en liten veistump som ender i en stor trapp opp til Lykkebergparken. Gata mellom Blå Grotte og Stua blir forøvrig gågate, sammen med gata mellom Malenkij og Verdensspeilet. Gata mellom Aetat og Cewex som i dag er gågate blir åpnet for trafikk igjen.

Det er jo ikke så rart at man vil etablere seg i Fredrikstad, Norges 6. største by-kommune med 70.000 innbyggere (større enn Tromsø faktisk og ikke mye mindre enn Kristiansand). Dessuten ligger Sarpsborg som sagt tett på med sine 50.000 innbyggere, tilsammen et område med 130.000 innbyggere!

SAS i Nydalen vet jeg ennå ikke mye om annet en at min arbeidsgiver Handelshøyskolen BI flytter inn vegg til vegg med SAS i august neste år. Her blir det mye aktiviteter med 10.000 studenter og nesten 500-600 ansatte. Antar det vil føre til en del business om den ikke er der i dag.

Bra! Park Inn passer nok best inn i Fredrikstad. I alle fall om man ser hvor andre Park Inn har kommet i Europa.

Back