• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS/Thai DC8

SAS var med på å starte opp Thai i sin tid (og hadde vel også eierinteresser!?), og det ble benyttet både DC8´ere og Caraveller i den bemalingen inntil de fikk sine egne fly!

VC-10

DA Thai Intl i sin begyndte at flyve til Australien benyttede de ofte et SAS fly, enten en DC8-62 eller DC8-63....De fløj ud til BKK som SAS og fik så sat Thai titler på...Læg mærke til at der på den afbillede DC8-63 står SAS på motorerne
hilsen
ole

Takk for at du linket til det bildet, laurenz !

Detter er LN-MOY, "Eirik Viking".
Jeg kan huske at jeg så den slik på Fornebu i den aktuelle perioden. Sammen med LN-MOU og SE-DBH ble den overraskende tatt ut av SAS trafikk og solgt til Thai, men mens de to andre gikk til Thai til sommerprogrammet i 1974, ble LN-MOY beholdt til høsten kom. Dette bildet er sikkert fra 1974, jeg fant et annet bilde fra Frankfurt, som viser at det gikk i SAS trafikk i et hybridskjema.
Åke Hall skriver i sin bok om "Luftens Vikingar" at LN-MOY var delvis utleid til Thai fra mai til oktober 1974.

Ironisk nesten, så har AeroClassics laget denne i 1:400, men desdverre glapp det på registreringen, så modellen har "LN-MOI" :(

Flott bilde fra Jernbane.net !!!

Last edited:
Fint bilde av LN-MOY der ja. Takk for at du delte linken med oss som ikke vandrer så ofte i togkretser.:up:

I begynnelsen på 70tallet så jeg på Sola DC-8-33,Caravelle og DC-9-40 i Thai farger.DC-8en gjekk ruten BGO-SVG-LHR noen dager.Alle disse flyene var i kun THAI farger:nor

Det stemmer nok, 3(?) DC-8-30 ble solgt til Thai da de var "ferdige" hos SAS, og da var det nok en som gikk for SAS før levering. Minst en av 20 DC-9-41 som var hos Thai da de var helt nye, kom tilbake og gikk en kort stund i Thai farger før den ble malt om. En av Caravellene som kom tilbake gikk også en periode i Thai farger. Alle disse finnes på airliners.net. Og det meste av dette var i 1970-71.

Det ble skrevet noe om dette temaet SAS/Thai på flyhistorisk forum i denne tråden:http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23935&highlight=Thai+Airways
Fellowship, det var bare 3 DC-9-41 som var utleid til Thai tidlig på -70 tallet ikke 20.(OY-KGG/HS-TGM og LN-RLR/HS-TGN/LN-RLD) og i tillegg SE-DBW noen mnd. i 1971. Dette flyet ble ikke omregistrert. Men det var nok bare en aldri så liten tastefeil går jeg ut fra.;-)

Last edited:
Det ble skrevet noe om dette temaet SAS/Thai på flyhistorisk forum i denne tråden:http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23935&highlight=Thai+Airways
Fellowship, det var bare 3 DC-9-41 som var utleid til Thai tidlig på -70 tallet ikke 20.(OY-KGG/HS-TGM og LN-RLR/HS-TGN/LN-RLD) og i tillegg SE-DBW noen mnd. i 1971. Dette flyet ble ikke omregistrert. Men det var nok bare en aldri så liten tastefeil går jeg ut fra.;-)

TAKK, LN-MEH !!

for all del, tastefeil, ja!! Jeg mente at det var 2, ville adlri skrevet at det var 20..., huff, jeg hadde det litt travelt på jobb, og skulle av gårde i to møter før en hyggelig lunsj seinere på formiddagen. Da ble det litt tidspress, men jeg ville bare kommentere dette som jeg syntes var så morsomt på forumet.

Godt det er noen som leser... :)

Back