SAS starter SVG-TOS fra 30. mars

Veldig bra , men dog noe overraskende at WF ikke tar denne ruten med Q400.
Håper at SK greier å få butikk ut av denne ruten året rundt.
For et økende antall reisende til Goliat prosjektet fra SVG vil det gjøre en bortimot "amerikareise" mer levelig på ukentlig basis med kun one-stop i TOS før man fortsetter til Hammerfest.
Mange jeg kjenner har takket nei til Goliat prosjektet på grunn av lang vei og tid til jobb.
Med flere prosjekter på gang i Barentshavet vil nok grunnlaget for denne direkte ruten vokse med årene.
Arbeidskraften vil komme fra sørvest Norge.
 
Veldig bra , men dog noe overraskende at WF ikke tar denne ruten med Q400.

WF flyr denne i dag med onestop i Bergen.

Ettersom WF er solgt til private eiere, så kan de vel ikke avtale dette seg i mellom lengre? Har det for meg at det vil være ulovlig markedssamarbeid.

Ser vi her en utvikling hvor SAS ser helt bort fra WF i sin planlegging, og flyr der de ser marked helt på egenhånd?!

Noen som har sett noe om rutetidene her?
 
WF flyr denne i dag med onestop i Bergen.

Ettersom WF er solgt til private eiere, så kan de vel ikke avtale dette seg i mellom lengre? Har det for meg at det vil være ulovlig markedssamarbeid.

Ser vi her en utvikling hvor SAS ser helt bort fra WF i sin planlegging, og flyr der de ser marked helt på egenhånd?!

At SAS starter SVG-TOS betyr nok ikke at de ser helt bort fra WF, men snarere at de ser at det er marked for det og at de må gjøre noen grep pga. BMI. SAS og WF samarbeider nok fortsatt der det er hensiktsmessig så lenge SAS fortsatt er eier i WF og WF feeder til SAS og omvendt. Men at de ikke lenger kommer til å ta så veldig hensyn til hverandre, det tror jeg nok.
 
At SAS starter SVG-TOS betyr nok ikke at de ser helt bort fra WF, men snarere at de ser at det er marked for det og at de må gjøre noen grep pga. BMI. SAS og WF samarbeider nok fortsatt der det er hensiktsmessig så lenge SAS fortsatt er eier i WF og WF feeder til SAS og omvendt. Men at de ikke lenger kommer til å ta så veldig hensyn til hverandre, det tror jeg nok.

Merkedet har nok vært der hele tiden, men de har trodd de kunne slippe unna med å tvinge pax via OSL. Nå ser de nok at BMI truer markedet deres, og ønsker derfor å ta noen grep for å sikre å holde på de best betalende pax'ene.
 
Merkedet har nok vært der hele tiden, men de har trodd de kunne slippe unna med å tvinge pax via OSL. Nå ser de nok at BMI truer markedet deres, og ønsker derfor å ta noen grep for å sikre å holde på de best betalende pax'ene.

Ingen store endringer i strategien til SAS med andre ord og stort sett kun en reaktiv handling, og det i sitt eget hjemmemarked. Men for all del, flott at det kommer nye ruter så lenge de er bærekraftige.
 
Merkedet har nok vært der hele tiden, men de har trodd de kunne slippe unna med å tvinge pax via OSL. Nå ser de nok at BMI truer markedet deres, og ønsker derfor å ta noen grep for å sikre å holde på de best betalende pax'ene.

Ja, her tror jeg du er spot on.

Så spørs det om BMI holder ut så lenge. Det er ikke lett å gå i konkurranse på innenriks som ukjent aktør med kun en rute. Bortsett fra en poster på TOS har jeg heller ikke sett at de har reklamert nevneverdig for ruten.
 
Kanskje en del av programmet med feederruter til IAH? :stir

Så spørs det om BMI holder ut så lenge. Det er ikke lett å gå i konkurranse på innenriks som ukjent aktør med kun en rute. Bortsett fra en poster på TOS har jeg heller ikke sett at de har reklamert nevneverdig for ruten.

I Stavanger var det BMI-reklamer i de fleste busskur, både til EVE (markedsført som Harstad), TOS, GOT og KSU.
Men hvis SAS får denne ruta til å fungere kommersielt er det vel usikkert om næringslivet gidder å ta det økonomiske ansvaret for BMI lenger.
 
Nå flyr jo ikke SAS til Evenes, så her får BMI være i fred. Så gjenstår det å se om ruten bærer seg på dette alene. At de dropper TOS tror jeg ikke har så veldig mye å si. Det koster å ta et leg til i begge retninger, spesielt når de ikke kan ha med pax mellom EVE og TOS. Kan hende de får flere reisende på EVE-SVG om de dropper TOS. De får da en gunstgere avgang sørover om de går 0855 i stedet for 1055.
 
My prediction:

1. BMI Lanserer ruter, bl.a. til TOS
2. SAS kommer inn mellom SVG og TOS, og gjør det slik at ruten ikke er bærekraftig for BMI
3. BMI Legger ned ruten slik at SAS blir alene.
4. Etter ca 6 måneder legger SAS stille ned ruten, og vips må alle reise via OSL igjen.
 
My prediction:

1. BMI Lanserer ruter, bl.a. til TOS
2. SAS kommer inn mellom SVG og TOS, og gjør det slik at ruten ikke er bærekraftig for BMI
3. BMI Legger ned ruten slik at SAS blir alene.
4. Etter ca 6 måneder legger SAS stille ned ruten, og vips må alle reise via OSL igjen.

Og om det er slik så er det slik fordi det er eneste versjon med økonomi i på sikt over tid, eller ondskap ?
 
Back
Top