SAS, Sør-Amerika?

Dc-10

ScanFlyer Blue
SAS, Sør-Amerika?

Jeg vet godt at SAS tideligere hadde ruter til Sør-Amerika, men er det noen på dette forumet som vet eller husker hvilken flytyper SAS fløy dit og evt årstallene? Spesielt ute etter og vite hvilken flytype som ble brukt til Montevideo i Uruguay.

Takker på forskudd : )
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

SAS startet vel med DC-7 til Sør Amerika - min bestefar fløy til Santiago med SAS i 1957 - 58 og jeg mener at dengang gikk maskinen fra via Lisboa - Dakar - Recife - Rio -muligens Sao Paulo - Montevideo - Buenos Aires - Santiago. Recife ble vel droppet når DC-8 ble introdusert og Dakar ble i en periode byttet ut med Monrovia. Etterhvert som DC-8 fikk lengre rekkevidde ble det nonstop mellom Lisboa og Rio, men Montevideo ble opprettholdt minst en gang i uken (Sør Amerika gikk 2x uken). Når DC-10 overtok for DC-8 fortsatte stoppet i Lisboa og en gang uken via Montevideo noe jeg tror forsatte til begynnelsen midten av 1980 tallet når SAS inngikk en avtale med LAN Chile og SAS maskinene stoppet i Rio og Lan Chile fortsatte til Santiago (tror Montevideo / Buenos Aires ble lagt ned).

Så for å oppsummere SAS og Montevideo:

- DC-7 1956 ? til 1962 ?
- DC-8 1962 ? til 1977 ? (Muligens lengre)
- DC-10 1977 ? til 1985/86 ?

Fltypene er jeg sikker på - er ganske sikker på at det aldri gikk 767 til annen enn Rio og Sao Paolo - tidsrammene er sånn ca.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

I november 1968 flög jag med SAS DC-8-62 Lissabon-Monrovia-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Montevideo-Buenos Aires-Santiago och retur Rio de Janeiro-Monrovia-Lissabon-Zurich-Prag-Köpenhamn.

Flög inte SAS CV990 Coronado också på Syd-Amerika under en period ?
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

I november 1968 flög jag med SAS DC-8-62 Lissabon-Monrovia-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Montevideo-Buenos Aires-Santiago och retur Rio de Janeiro-Monrovia-Lissabon-Zurich-Prag-Köpenhamn.

Flög inte SAS CV990 Coronado också på Syd-Amerika under en period ?

For en opplevelse ddet måtte vert ! Fly innom alle di plassene med DC-8-62 og i tilleg SAS sin :D
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

I flg boka Great Airliners Volume one: Convair 880 & 990, er den eneste SK-ruten som er nevnt København - Tokyo.
Det betyr jo ikke at den ikk fløy til Sør-Amerika, men det er de facts jeg klarer å grave fram!
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

På Airliners.net ligger det bilder av SAS DC-8 og DC-10 på Campinas-Viracopos utenfor Sao Paulo. Dette overrasker meg litt siden de fleste internasjonale flygninger til byen lander på Guarulhos (GRU).

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-10-30/0055108/&sid=f02b08de23c8a0391bd5c8d09ee5d55e

&sid=f02b08de23c8a0391bd5c8d09ee5d55e
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

I flg boka Great Airliners Volume one: Convair 880 & 990, er den eneste SK-ruten som er nevnt København - Tokyo.
Det betyr jo ikke at den ikk fløy til Sør-Amerika, men det er de facts jeg klarer å grave fram!

Jag tror Hans Jakobsson har rätt:

"I SAS kom Coronadon att främst användas på linjerna till Sydamerika och mellandistansnätet i norra Europa."
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

SAS benyttede også B767-283 til RIO eller SAO..det kan jeg ikk elige huske...men det var en nonstop rute fra CPH
Hilsen Ole
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Jag tror Hans Jakobsson har rätt:

"I SAS kom Coronadon att främst användas på linjerna till Sydamerika och mellandistansnätet i norra Europa."

Ja - du har rett. Jeg googlet først med SAS CV990, men når jeg endret til Coronado, kom det opp flere treff som viser at den ble benyttet på Sør Amerika. Se f.eks. lenken under:

http://viking256.se/scanair/html/fpl/coronado.htm

Artig med slike diskusjoner som inspirerer til litt research! :fly
http://viking256.se/scanair/html/fpl/coronado.htm
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

SAS benyttede også B767-283 til RIO eller SAO..det kan jeg ikk elige huske...men det var en nonstop rute fra CPH
Hilsen Ole

Ja, -200'ene gikk CPH-GRU i et års tid. Nok et mislykket eksperiment ...
 
SAS benyttede også B767-283 til RIO eller SAO..det kan jeg ikk elige huske...men det var en nonstop rute fra CPH
Hilsen Ole

767 gikk både til Rio og Sao Paolo, den startet på Rio men SAS la ned Rio til fordel for Sao Paolo, som også ble lagt ned
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Jag tror Hans Jakobsson har rätt:

"I SAS kom Coronadon att främst användas på linjerna till Sydamerika och mellandistansnätet i norra Europa."

Hei Rolf

Vet du om SK955 / 957 gikk via ZRH eller GVA når de ble operert med CV990. Det var jo ofte et slikt samarbeide mellom Swissair og SAS med CV990 rutene. (Noe fortsatte vel lenge etter CV990 forsvant - NBO gikk jo via ZRH så sent som tidlig 80 tallet)
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

När jag besökte GIG 2005 satt fortfarande SAS skyltar kvar i terminalen, det va "Draken" loggan.
Tim flies...1980-talet börjar tillhöra den "gamle dager" i min värld...det är ändå 32 år sedan år 1980 & 23 år sedan 1989.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

4 februar 1964 begynner SK955 (en CV990) å fly følgende:
Copenhagen-Prague-Geneva-Lisbon-Monrovia-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Montevideo-Buenos Aires-Santiago.

Dette ifølge Hanns Proksch' bok First Flight Covers of SAS
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

4 februar 1964 begynner SK955 (en CV990) å fly følgende:
Copenhagen-Prague-Geneva-Lisbon-Monrovia-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Montevideo-Buenos Aires-Santiago.

Dette ifølge Hanns Proksch' bok First Flight Covers of SAS

Vet du hvor lenge flyene var på hver plass, må ha vert ein kjempelang reise fra København til Santiago ...
 
Back
Top