SAS, Sør-Amerika?

Re: SAS, Sør-Amerika?

Vet du hvor lenge flyene var på hver plass, må ha vert ein kjempelang reise fra København til Santiago ...

Mellom 1 og 2 timer - ja i forhold til dagens reiser var det en kjempelang reise og ennå lengre når den ble operert med DC-7 - og forsinkelsene kunne ha "litt" andre dimensjoner også - en av SAS sine DC-7 på vei til Santiago hadde en forsinkelse på 7 dager ! i Recife - og ingen ble sendt med alternative ruter fordi det var forbudt i følge Brasiliansk lov ! En måtte kun fortsette med samme selskap en hadde ankommet Brasil med - og neste stopp var Rio så Brasiliansk lov var gjeldene. SAS arrangerte beachparty i Recife hver kveld - og de var faktisk på vei engang og måtte returnere til Recife da feilen gjenoppstod !
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Mellom 1 og 2 timer - ja i forhold til dagens reiser var det en kjempelang reise og ennå lengre når den ble operert med DC-7 - og forsinkelsene kunne ha "litt" andre dimensjoner også - en av SAS sine DC-7 på vei til Santiago hadde en forsinkelse på 7 dager ! i Recife - og ingen ble sendt med alternative ruter fordi det var forbudt i følge Brasiliansk lov ! En måtte kun fortsette med samme selskap en hadde ankommet Brasil med - og neste stopp var Rio så Brasiliansk lov var gjeldene. SAS arrangerte beachparty i Recife hver kveld - og de var faktisk på vei engang og måtte returnere til Recife da feilen gjenoppstod !

Da synst jeg virkelig synd på folkene som skulle reise med det flyet :o
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Jeg var selv stasjonert noen ganger i Rio på 80 tallet for SAS. Vi var da 3 besettninger nede på stasjonering. Da flöy vi med DC-10.Husker ikke helt, men det var 81-82 i 2 perioder, en var hva vi kalte for korttidsstasjonering på ca 6 uker og den andre var en sykeavlösning som varte i ca 3 måneder, da var det en av de som var der på langtidstasjonering(1år) som var blitt syk. På den tiden flöy vi til Buenos Aires fra Rio via Sao Paulo eller Montevideo. Den gikk 2 ganger i uken og vekslet annenhver tur med Sao Paulo. Men det tok slutt i 84 tror jeg at det var. Jeg kom ned til Rio for 1 års stasjonering og det flyet jeg flöy ned til Rio med hadde den siste turen til BUE. Så for meg ble det bare LIS i ett år, men det var veldig hygelig det også:) Senere på 80 tallet ble det flyvninger via LIS ned og direkte CPH hjem (om det gikk) Måtte av og til mellomlande i AMS om jeg ikke tar helt feil og da ble det sendt en besettning til AMS for å fly den hjem. På begynnelsen av 90 tallet gikk den med B767 en periode men da tror jeg det bare var til Sao Paulo.
Bernt
 
767-200 gikk en kort periode til Rio før man skiftet til Sao Paolo - det finnes noen bilder av SAS 767-200 på GIG på Airliners.net
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Jeg har et stort rutekart hengende på veggen her. Det er fra 1972.
På kartet er følgende byer i Sydamerika avmerket som SAS destinasjoner:

Santiago
Buenos Aires
Monevideo
Sao Paulo
Rio de Janeiro
Port of Spain (Trinidad & Tobago)
Bridgetown (Barbados)

Those were the days ;)
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

også hvor tit man skiftede crew på alle stationerne der nævnes? Ser jo ud til,de kunne være væk 2-3 uger.. Nogen der har viden og input til det?

ups, er svaret tidligere, undskyld.. Spændende læsning og tider...
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

När jag besökte GIG 2005 satt fortfarande SAS skyltar kvar i terminalen, det va "Draken" loggan.
Tim flies...1980-talet börjar tillhöra den "gamle dager" i min värld...det är ändå 32 år sedan år 1980 & 23 år sedan 1989.

Der er SAS-skilte stadig i både GRU og GIG...
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

SAS startet vel med DC-7 til Sør Amerika - min bestefar fløy til Santiago med SAS i 1957 - 58 og jeg mener at dengang gikk maskinen fra via Lisboa - Dakar - Recife - Rio -muligens Sao Paulo - Montevideo - Buenos Aires - Santiago. Recife ble vel droppet når DC-8 ble introdusert og Dakar ble i en periode byttet ut med Monrovia. Etterhvert som DC-8 fikk lengre rekkevidde ble det nonstop mellom Lisboa og Rio, men Montevideo ble opprettholdt minst en gang i uken (Sør Amerika gikk 2x uken). Når DC-10 overtok for DC-8 fortsatte stoppet i Lisboa og en gang uken via Montevideo noe jeg tror forsatte til begynnelsen midten av 1980 tallet når SAS inngikk en avtale med LAN Chile og SAS maskinene stoppet i Rio og Lan Chile fortsatte til Santiago (tror Montevideo / Buenos Aires ble lagt ned).

Så for å oppsummere SAS og Montevideo:

- DC-7 1956 ? til 1962 ?
- DC-8 1962 ? til 1977 ? (Muligens lengre)
- DC-10 1977 ? til 1985/86 ?

Fltypene er jeg sikker på - er ganske sikker på at det aldri gikk 767 til annen enn Rio og Sao Paolo - tidsrammene er sånn ca.

SAS startet vel opprinnelig med DC-6 til Syd-Ameriken.
Dette er godt dokumentert i den svenske boken om Flygminner.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Jeg har et stort rutekart hengende på veggen her. Det er fra 1972.
På kartet er følgende byer i Sydamerika avmerket som SAS destinasjoner:

Santiago
Buenos Aires
Monevideo
Sao Paulo
Rio de Janeiro
Port of Spain (Trinidad & Tobago)
Bridgetown (Barbados)

Those were the days ;)

Helt enig.
Jeg fløy en del med SAS på Afrika/Syd-Amerika i 1974/75.
Det var DC-8-62 utstyr.
Målene mine var enten Sao Paulo eller Abidjan.
Abidjan på Elfenben Kysten gikk Abidjan-Monrovia-Madrid-Dusseldorf(crew bytte her)-København. Videre opp til Oslo gikk med Caravelle/DC-9.
Those were the days indeed!
Nedturen gik selvfølgelig samme vei.
Fantastiske turer med mindre enn halvfulle fly! Det kan umulig ha vært noen god butikk for SAS.
Sao Paulo gikk samme rute ned til Madrid , deretter direkte så vidt jeg husker i farten.
Moro var det, rene flyshowet for en som er glad i å reise/fly.
 
Re: SAS, Sør-Amerika

Fløy med SK 956 den 28.februar 1990 avgang 21:20 fra GIG til CPH ankomst 13:10 med en DC 10 i følge billetstammen. Registreringen har jeg dessverre ikke :-(.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

SAS startet vel med DC-7 til Sør Amerika - min bestefar fløy til Santiago med SAS i 1957 - 58 og jeg mener at dengang gikk maskinen fra via Lisboa - Dakar - Recife - Rio -muligens Sao Paulo - Montevideo - Buenos Aires - Santiago. Recife ble vel droppet når DC-8 ble introdusert og Dakar ble i en periode byttet ut med Monrovia. Etterhvert som DC-8 fikk lengre rekkevidde ble det nonstop mellom Lisboa og Rio, men Montevideo ble opprettholdt minst en gang i uken (Sør Amerika gikk 2x uken). Når DC-10 overtok for DC-8 fortsatte stoppet i Lisboa og en gang uken via Montevideo noe jeg tror forsatte til begynnelsen midten av 1980 tallet når SAS inngikk en avtale med LAN Chile og SAS maskinene stoppet i Rio og Lan Chile fortsatte til Santiago (tror Montevideo / Buenos Aires ble lagt ned).

Så for å oppsummere SAS og Montevideo:

- DC-7 1956 ? til 1962 ?
- DC-8 1962 ? til 1977 ? (Muligens lengre)
- DC-10 1977 ? til 1985/86 ?

Fltypene er jeg sikker på - er ganske sikker på at det aldri gikk 767 til annen enn Rio og Sao Paolo - tidsrammene er sånn ca.

Oppstarten av Sør-Amerika linjen skjedde allerede med første regulære avgang 30.november 1946 (!), og med DC-4 (uten trykk kabin).Innredet for 28 pax med god bevertning og to overnattinger underveis (hhv i Lisboa og i Rio de Janeiro), hvor 30kg fri bagasje var inkludert i billetten.

Vinteren 1946/1947gikk ruta med 14-dagers mellomrom, altså 2x pr måned.
I starten var Montevideo endestasjon, men etter noen måneder la de til Buenos Aires som endestasjon.

I åpningssesongen gikk den faktisk innom Gardermoen begge veier:

fra 1.mars 1947 gikk den hver uke som følger (OBS alle klokkeslett er lokale tider utfra tidtabell)
Avgang Bromma lørdager kl 08:00, rutenr SK1693
ank GEN 09:50 avg 10:35
ank CPH 12:25 avg 13:10
ank Paris 16:50 avg 17:50
ank Lisboa kl 21:50 og overnatting
avg Lisboa søndag kl 12:00
ank Dakar 20:50 avg 22:20
ank Natal mandag kl 04:30 avg 06:00
ank Rio de Janeiro kl 13:20 og overnatting
avg Rio tirsdag kl10:00
ank Montevideo kl 16:00 avg 17:00
ank Buenos Aires kl 18:05

Returen gikk samme vei tilbake (inkludert de samme to nattstoppene) og begynte som SK1693 fra Buenos Aires fredag kl 08:00, og ankom Bromma mandag kl 23:15

Sør-Amerika linjen var med andre ord den 2. hovedlinjen til SAS helt fra starten av, bare 3 mnd etter at de startet til New York via Prestwick og Gander.

(Kilde: boka "Fly over fly", Anders Buraas, Oslo 1972, og DNL rutetabell fra 1947)
 
Last edited:
Re: SAS, Sør-Amerika?

Alt sommeren 1947 hadde de kortet inn reisetiden litt, ved å kutte ut stopp på Gardermoen, og med bare et overanttingsstopp.

SK 1693
avg BMA lørdag 08:30
CPH 11:30 - 12:30
GVA 15:40 - 16:40
ank LIS 21:45 og overnatting
avg LIS søndag kl 10:00
Dakar 17:45 - 18:45
Natal 01:00 - 02:00 (mandag)
Rio 08:45 - 10:00
Montevideo 15:45 - 16:45
Buenos Aires ank 17:45

Retur SK 1693 fra Buenos Aires onsdag kl 08:00 og ankomst Bromma fredag kl 23:50

Dette betød at de nå klarte å fly tur retur på en uke, men i starten var det nok en vanskelig rute å opprettholde alle rutetidene på.


Fra april 1948 byttet de ut landingen i Natal med Recife, og ruteummeret ble SK 921/922.

En gang på ettersommeren, eller hvertfall seinest i vineterrutene fra 31.okt 1948 ble ruten fløyet med DC-6, og da var det slutt på overattings-stopp

Med samme routing som ovenfor, hadde SK 921 nå avgang fra Bromma 2x pr uke, hhv tirsdag og lørdag kl 07:15, og med ankomst endestasjon Buenos Aires rett over mindatt kl 00:20 natt til torsdag og mandag.

SK 922 gikk fra Buenos Aires 01:00 natt til onsdag og lørdag, og ankom Bromma kl 01:30 natt til fredag og mandag.
 
Last edited:
Re: SAS, Sør-Amerika?

Artig tråd.
Fløy aldri med SAS til Syd Amerika, men tok en tur til Trinidad i 1977.
Lurer på om vi mellom landet i Sveits, kan det stemme?
Tror det var DC-8.
Måtte få med et sprell før jeg dro i militæret og sa til kjæresten at hun kunne velge hvor i verden hun ville på ferie.
Hun valgte da Tobakks øya, Tobago som ligger like ved Trinidad og samme "land".
Penger spilte ingen rolle for man var både sjømann og drosjekusk, voksen inntekt for en 20 åring må vite.
Fin reise med SAS til Trinidad og derfra DC-6 til Tobago med TT Airlines eller hva det hette på den tiden.
Hjemreise med SAS også, men da var det kabinstreik og innstillinger så vi fikk en dag eller 2 ekstra på fint hotel i Trinidad som SAS betalte for.
Tror det var i forbindelse med den streiken at en SAS Kaptein sa på høyttalerene i kabinen at streiken var er resultat av sosialisme i praksis.
Synes å huske at han fikk litt pepper for den og kanskje et par uker ferie uten betaling:)
Vi var alle enige om at det var en fin tur.
(40 år siden, må vel tilbake dit og mimre. Tror Beatles lagde en sang om øya. Noen som har den på lager?)
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Hvilket år sluttet SAS å fly på Sør-Amerika?
Besteforeldrene mine var vel bosatt i Uruguay pga bestefar var flyver i SAS, var vel slutten av 60-tallet de dro tilbake til Norge. Hvor lenge etter de fløy der nede vet jeg ikke
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Tror de kuttet ut Sør-Amerika helt da de ga opp non-stop ruten CPH-GRU. (B767-200ER, verdens lengste rute med tomotors fly den gangen) Det var vel rundt 1993/94?

@RTP: Det stemmer at SAS hadde rute CPH-ZRH-POS-BGI. Den ble bare kalt ID-ruta, visstnok svært få fullt betalende pax, men til gjengjeld godt med SAS- og Swissair ansatte på ID-billetter til Karibien. Gikk med DC-8 én eller to ganger i uken.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

Holdt de på så lenge som 1995?
Jeg mener jeg så en SAS-maskin på GRU sommeren 1995, men det er mulig jeg husker feil.
 
Re: SAS, Sør-Amerika?

. Det stemmer at SAS hadde rute CPH-ZRH-POS-BGI. Den ble bare kalt ID-ruta, visstnok svært få fullt betalende pax, men til gjengjeld godt med SAS- og Swissair ansatte på ID-billetter til Karibien. Gikk med DC-8 én eller to ganger i uken.

Da har du god husk, dette er mange år siden, ikke noe demens ute og går der nei.:colgate:
 
Back
Top