SAS Sommerprogram 2026

Tror att man försöker hitta någonting med relativt kort flygtid för att klara det på en maskin. Tänker NBO, DEL, BOM eller någonting liknande. USA försöker man nog undvika en till just nu, annars hade MSP varit en möjlighet.

Spännande, trots IndiGOs rykten om DEL och BOM så sätter jag nog mina panget på något i Indien.

Ser ut som det er brukbare tider for connection til Nord Amerika. Det har sviktet før. Dette er et ENORMT marked.

Kommer BOM maskinen fra en av EWR rutene som neste år kan flyttes over til JFK som da får plass til alle SAS rutene?
Rutetidene passer med dagens A330 EWR rutene og datoen for når JFK nye Terminal 1 er ferdig og åpen.

Jeg tipper vi vil se følgende JFK ruter neste sommer.
CPH-JFK: Formidag A321LR + Ettermiddag/ kveld: A330/A350 (slynges med SFO/LAX).
ARN-JFK: Formiddag A321LR
OSL-JFK: Formiddag A321LR.

I tillegg kommer jo Delta om formiddagen både på CPH og ARN.

Med slik rutetider så får man jo frigitt 1 SAS A330 samt utnyttet flåten og kapasiteten bedre til/fra JFK.

Og hvis dem fortsatt vil betjene EWR fra CPH så kan det fortsatt gjøres enten på formiddag eller ettermiddag med A330.

Er det noen som vet om det kommer flere LH fly neste år til SAS?

Kommer BOM maskinen fra en av EWR rutene som neste år kan flyttes over til JFK som da får plass til alle SAS rutene?
Rutetidene passer med dagens A330 EWR rutene og datoen for når JFK nye Terminal 1 er ferdig og åpen.

Jeg tipper vi vil se følgende JFK ruter neste sommer.
CPH-JFK: Formidag A321LR + Ettermiddag/ kveld: A330/A350 (slynges med SFO/LAX).
ARN-JFK: Formiddag A321LR
OSL-JFK: Formiddag A321LR.

I tillegg kommer jo Delta om formiddagen både på CPH og ARN.

Med slik rutetider så får man jo frigitt 1 SAS A330 samt utnyttet flåten og kapasiteten bedre til/fra JFK.

Og hvis dem fortsatt vil betjene EWR fra CPH så kan det fortsatt gjøres enten på formiddag eller ettermiddag med A330.

Er det noen som vet om det kommer flere LH fly neste år til SAS?
Som nevnt i Mumbai-tråden skal 321 etter nåværende plan brukes likt som i år. Det kommer to nye A350 så uten å ha sett på 330-planen deres for neste år var min første tanke at BOM er frigjort ATL-kapasitet når den går til 350

Som nevnt i Mumbai-tråden skal 321 etter nåværende plan brukes likt som i år. Det kommer to nye A350 så uten å ha sett på 330-planen deres for neste år var min første tanke at BOM er frigjort ATL-kapasitet når den går til 350
Men sommer planene for neste år er vel enda ikke spikret og fastsatt vel, så ting kan jo endre seg.
Nå tenkte jeg bare på hvordan dem kunne få ting til å gå lettest mulig opp med tanke på flåte, kapasitet og neste år mulighet til å koordinere NYC rutene bedre rundt JFK basert på dagens flåte/ fly.

Last edited:
Men sommer planene for neste år er vel enda ikke spikret og fastsatt vel, så ting kan jo endre seg.
Nå tenkte jeg bare på hvordan dem kunne få ting til å gå lettest mulig opp med tanke på flåte, kapasitet og neste år mulighet til å koordinere NYC rutene bedre rundt JFK basert på dagens flåte/ fly.

Jeg har ikke sett info om at SAS flytter all NYC-trafikk til JFK fra S26, nye terminalen der skal stå ferdig i faser og det er kun den første som er ferdig neste år. Har du link som sier noe ser jeg gjerne på det.

Ellers enig i at endringer kan skje, men etter at billetter er lagt ut er det typisk mest flytype-bytte. Frem til SAS får flere WB-slots på JFK er 321 greia fra OSL, og det er load nok fra OSL til 2x NYC. Så med mindre YYZ går til 330 (som jeg ikke tror) virker 321-programmet å stå seg. Skal ta en kikk på hva som er lastet i systemene og gi et bedre svar på hva det er plass til etter det

Jeg har ikke sett info om at SAS flytter all NYC-trafikk til JFK fra S26, nye terminalen der skal stå ferdig i faser og det er kun den første som er ferdig neste år. Har du link som sier noe ser jeg gjerne på det.

Ellers enig i at endringer kan skje, men etter at billetter er lagt ut er det typisk mest flytype-bytte. Frem til SAS får flere WB-slots på JFK er 321 greia fra OSL, og det er load nok fra OSL til 2x NYC. Så med mindre YYZ går til 330 (som jeg ikke tror) virker 321-programmet å stå seg. Skal ta en kikk på hva som er lastet i systemene og gi et bedre svar på hva det er plass til etter det
SAS har ikke offentlig gått ut og sagt at dem flytter alt over til JFK enda, men det er det mest opplagte når Ter 1 får plass til dem og deres nye US partner Delta har hub der.
Kanskje SAS beholder 1 rute/ avgang til EWR siden dem har bygget seg opp et godt lokalmarked i New Jersey og fordi det finnes en del skandinaviske selskaper som har kontorer der, men det meste blir nok skiftet over til JFK.

Grunnen til jeg tenker A321LR kun på JFK har med slyngingen av de få maskinene, behovet å få dem til vedlikehold (uten ferry flight) og at det opplegget vil passe godt med et fremtidig Delta JV hvor dem ofte liker å ta tidlig avgangen, mens AFKL og senere SAS tar den sene. Man får da på formiddagen (til JFK) Delta WB og SAS NB.
Og med WestJet nye codeshare med SAS kan det jo tenkes at A330 kan være passende på YYZ ruten (kanskje med en liten frekvens reduksjon). Hvis WestJet skal starte Skandinavia så blir det fra YYC med B787 eller fra YHZ med B737, ikke fra YYZ. WestJet har et godt nettverk fra YYZ som SAS kan feede men dem har ingen longhaul derfra.

Last edited:
Grunnen til jeg tenker A321LR kun på JFK har med slyngingen av de få maskinene, behovet å få dem til vedlikehold (uten ferry flight) og at det opplegget vil passe godt med et fremtidig Delta JV hvor dem ofte liker å ta tidlig avgangen, mens AFKL og senere SAS tar den sene.

S26 løses vedlikehold uten ferry med OSL-CPH-OSL med to forskjellige 321LR maskiner på tirsdager, som omtalt i flere medier.

Ellers enig i mange av betraktningene dine, og kan godt være mye av det du sier skjer, men jeg tror S26 er litt for tidlig. La oss se i 2027

Er det nogen som ved, hvor langt SAS er i processen med at få anti trust approval, så de kan tilslutte sig Delta, Virgin og AF/KLM i deres transatlantiske JV? Er det USA eller EU der ventes på?

Er det nogen som ved, hvor langt SAS er i processen med at få anti trust approval, så de kan tilslutte sig Delta, Virgin og AF/KLM i deres transatlantiske JV? Er det USA eller EU der ventes på?
Tror ikke det har blitt sendt noen søknad om det enda fordi SAS har hatt nok med andre ting etter CH-11 prosessen og stake ut en ny strategi og organisasjon etter det.
Personlig tipper jeg dette arbeidet med JV vil starte opp neste år når AFKL få mulighet til å øke eierandelen i SAS.
Og en slik søknad vil ta måneder og kanskje år å få innvilget.

Noen justeringer i langrutene neste sommer, fortsatt litt tentativt, og neppe siste endringer.

https://www.aeroroutes.com/eng/250708-skns26inc

Copenhagen – Atlanta
eff 29MAR26 4 weekly A330-300, increase to 5 weekly from 18MAY26 (This route was scheduled up to 6 weekly in NS25)
eff 01JUN26 A350-900 replaces A330-300, 5 weekly (Previously reported)

Copenhagen – Chicago O'Hare eff 21MAY26 Increase from 6 weekly in NS25 to 7 weekly, A330-300
Copenhagen – Seattle eff 22MAY26 Reduce from 5 weekly in NS25 to 4 weekly, A350-900
Copenhagen – Seoul Incheon eff 20MAY26 Increase from 4 to 5 weekly, 6 from 01JUN26. A350-900 operating
Copenhagen – Tokyo Haneda eff 31MAY26 Increase from 5 to 6 weekly, A350-900
Copenhagen – Washington Dulles eff 29MAR26 Reduce from 1 daily in NS25 to 6 weekly, A350-900

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Flere ændringer fra CPH fra S26:
Bergen: 5x til 6x daglig
Oslo Torp: 1x til 2x daglig
Ålesund: 6x ugentlig (i S25 kun fløjet i sommerferien)
Berlin: 3x til 4x daglig
Hannover: 2x til 3x daglig
Bruxelles: 4x til 5x daglig
Wroclaw: 1x til 2x daglig
Budapest: 9x til 14x ugentlig
Aberdeen: 2x til 4x ugentlig
Beirut: 3x til 4x ugentlig

Opgraderingen af VIE, STR og TLL som blev fremrykket til W25 bliver også.

TRF, BRU, BER får natstop. TRF med ATR, de to andre med A320.

https://x.com/CPHspotlight/status/1963301986398240799?s=19

Som nævnt i anden tråd:

Flere ændringer fra CPH fra S26:
Bergen: 5x til 6x daglig
Oslo Torp: 1x til 2x daglig
Ålesund: 6x ugentlig (i S25 kun fløjet i sommerferien)
Berlin: 3x til 4x daglig
Hannover: 2x til 3x daglig
Bruxelles: 4x til 5x daglig
Wroclaw: 1x til 2x daglig
Budapest: 9x til 14x ugentlig
Aberdeen: 2x til 4x ugentlig
Beirut: 3x til 4x ugentlig

Opgraderingen af VIE, STR og TLL som blev fremrykket til W25 bliver også.

TRF, BRU, BER får natstop. TRF med ATR, de to andre med A320.

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

BGO har nå hatt mer en 5 daglige i sommerprogramet de senere årene? Og har vel også det enkelte dager i vinterprogrammet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back