SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

At ikke alle 350 ryker og de fokuserer kun på 330 er for meg (og vel alle med grunnleggende økonomi fra videregående) et mysterium. Men for SAS har det alltid vært viktigst med prestisje og gammel stolthet, ikke å ta de mest økonomiske beslutningene. Men skal selskapet overleve må de snart få ristet dette av seg.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

At ikke alle 350 ryker og de fokuserer kun på 330 er for meg (og vel alle med grunnleggende økonomi fra videregående) et mysterium. Men for SAS har det alltid vært viktigst med prestisje og gammel stolthet, ikke å ta de mest økonomiske beslutningene. Men skal selskapet overleve må de snart få ristet dette av seg.

Klarer SAS å betjene Asia ruter med A330E med full last? De fleste andre ruter vestover kan vel gå med A330E men jeg kan ikke erindre å ha sett dem noe særlig på SFO.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Återstår:
4 st 350 (+ 2 st i option?)
3 st 330 (samtliga c:a 20 år gamla)
2 st 330E (levererade 2015 och 2019)
Så en varierad flotta!

Takk for informasjon.

På generelt grunnlag tror jeg at dette aldri kommer til å bli lønnsomt; 11 stk. widebody fordelt på tre forskjellige typer er oppskriften for ekstremt høye enhetskostnader (til tross for bl.a. common typerating). Går ut ifra at det er slutt på SAS widebody innen max. 5 år med en slik driftsmodell.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kun SAS kan ha en pt par stykk av hver og kalle det besparende. Alle andre i verden må vel drive feil.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kun SAS kan ha en pt par stykk av hver og kalle det besparende. Alle andre i verden må vel drive feil.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

At ikke alle 350 ryker og de fokuserer kun på 330 er for meg (og vel alle med grunnleggende økonomi fra videregående) et mysterium. Men for SAS har det alltid vært viktigst med prestisje og gammel stolthet, ikke å ta de mest økonomiske beslutningene. Men skal selskapet overleve må de snart få ristet dette av seg.

Den endelig flåteplanen er jo ikke akkurat ferdig. Nå handler det i første omgang å bli kvitt de dyreste leasingavtalene, ikke nødvendigvis hvordan den endelig flåten skal se ut. Så man skal ikke legge for mye vekt på dette

Og det er nok av selskaper som har brukt ch.11 til flåtefornyelse ;)
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Godkjenningen av lånet fra Apollo blir i første omgang utsatt til fredagen, da dommeren i konkursretten i New York stilte spørsmål om Apollo ikke fikk litt vel store fordeler her

https://www.dn.no/luftfart/sas/gjel...nte-pa-livsviktig-brofinansiering/2-1-1292941

SAS' rådgivere klarte ikke å overbevise dommer Michael E. Wiles i konkursdomstolen i New York. Han satte seg på bakbena og utsetter avgjørelsen om Apollo som långiver.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

De skal være glad for at de har en ledelse i SAS som orker å gjøre et helhjertet forsøk på å berge selskapet.

Mot en ørliten kompensasjon for den store dugnadsinnsatsen de legger ned, selvfølgelig.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Är OY-KBL SAS allra första levererade Airbus A320 family flygplan?
Den leverades till SAS i november 2001
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

OY-KBK var först.
Levererades ett par veckor före KBL.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da var brolånet godkjent, men .. (mulig betalingsmur)

Konkursdomstolen i New Yorks sørlige distrikt har godkjent brolånet på 700 millioner dollar, tilsvarende om lag syv milliarder kroner, som SAS er helt avhengig av i den pågående Chapter 11-prosessen.

– Jeg vil godkjenne avtalen, men ikke uten betydelige forbehold, sa dommer Michael E. Wiles under høringen fredag ifølge Bloomberg.

https://e24.no/naeringsliv/i/eJ1lra...an-til-sas?referer=https://www.aftenposten.no


Kilde:
https://www.bloomberg.com/news/arti...ed-to-lend-700-million-to-sas-in-unusual-deal
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Oppdatert lease rejection:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/ExternalCall-DownloadPDF?id1=MjI3OTI0OQ==&id2=0&cid=0

Hvis jeg forstår "Exhibit C" så kjører man ikke lease rejection nå på en av A350 og de tre A320neoen. Betyr det at man kanskje har blitt enig om bedre vilkår? At SAS vil beholde A320neo og at vilkårene sannsynligvis ikke trengte mye justeringer virker rimelig.

A330 står forsatt på listen, og det gjøre også en A350...
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Oppdatert lease rejection:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/ExternalCall-DownloadPDF?id1=MjI3OTI0OQ==&id2=0&cid=0

Hvis jeg forstår "Exhibit C" så kjører man ikke lease rejection nå på en av A350 og de tre A320neoen. Betyr det at man kanskje har blitt enig om bedre vilkår? At SAS vil beholde A320neo og at vilkårene sannsynligvis ikke trengte mye justeringer virker rimelig.

A330 står forsatt på listen, og det gjøre også en A350...

Forhandlinger i bakgrunnen ja..........
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvis SAS skal fortsette med widebody, ville det da ikke være bedre å kun satse på A350, siden det er dette de har kjøpt i siste tiden, og jeg antar de bruker mindre drivstoff enn de eldre A330 som de har?

Hvorfor er det billigere å drive A330 enn nye A350 ?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvis SAS skal fortsette med widebody, ville det da ikke være bedre å kun satse på A350, siden det er dette de har kjøpt i siste tiden, og jeg antar de bruker mindre drivstoff enn de eldre A330 som de har?

Hvorfor er det billigere å drive A330 enn nye A350 ?

Uden at være 100% sikker - A350 er kun billigere i drift hvis du sælger størsteparten af sæderne. Udgiften til en tur til NYC med 150 Páz er nok mindre for sas med A330 end med A350.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Uden at være 100% sikker - A350 er kun billigere i drift hvis du sælger størsteparten af sæderne. Udgiften til en tur til NYC med 150 Páz er nok mindre for sas med A330 end med A350.

Jeg tror trip cost er noenlunde like mellom de A330 SAS har og A350 (A330neo har lavere trip cost), men finansieringskostad er mye høyere for A350 (2x+).

A330 er derfor bedre for SAS hvis de tror på sterkt varierende etterspørsel og de heller ikke får gode priser på den ekstra passasjer (economy) og cargo kapasitet som følger med A350.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Delta fløy MD80 i mange år etter at de var «effektive», men de faste kostnadene var så lave at det ikke spilte noen rolle om driftskostnadene var høyere.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Delta fløy MD80 i mange år etter at de var «effektive», men de faste kostnadene var så lave at det ikke spilte noen rolle om driftskostnadene var høyere.


... og de flyr fortsatt 30 år gamle 757'er og 767'er. Det er god økonomi i modne fly. Og det koster lite å parkere dem når trafikken minsker.
 
Back
Top