SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Veldig praktisk å redusere flyflåten kraftig. Da slipper de dyre utgifter til leasing og storforlangende crew, samt plagsomme passasjerer som krever penger når de ikke får det de er lovet og betalt for. Helt perfekt.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Veldig praktisk å redusere flyflåten kraftig. Da slipper de dyre utgifter til leasing og storforlangende crew, samt plagsomme passasjerer som krever penger når de ikke får det de er lovet og betalt for. Helt perfekt.


Vel det er jo heller ikke noe poeng å sitte å betale for fly men ikke får fylt med verken crew eller passasjerer. Hvis alternativet er å enten ha flyet stående på bakken eller fly ulønnsomme ruter.

SAS har jo signalisert at ca 10% av flåten bør bort, så er jo ikke akkurat noen dramatisk reduksjon
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Blir vel bedre å kvitte seg med hele widebody-flåten; Rutene mellom USA og Skandinavia kan betjenes av United (med betydelige stordriftsfordeler) og codeshare. Det samme gjelder Air Canada i forhold til rutene til Canada.

SAS kan i så fall fokusere på hva de er gode på: Transportere skandinaviske kunder som ønsker et skandinavisk selskap som flyr mellom de skandinaviske land og mellom Skandinavia og Europa for øvrig.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Poenget er å få ned kostnadene. Lavere leaserates, power by the hour eller whatever. 350’ene er for dyre, få ned ratene eller bytt dem ut med nyere 330’er (242-tonnere) eller til og med -900, som jeg tror passer bra for SAS. Intet behov for ekstremrekkevidde.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Blir vel bedre å kvitte seg med hele widebody-flåten; Rutene mellom USA og Skandinavia kan betjenes av United (med betydelige stordriftsfordeler) og codeshare. Det samme gjelder Air Canada i forhold til rutene til Canada.

SAS kan i så fall fokusere på hva de er gode på: Transportere skandinaviske kunder som ønsker et skandinavisk selskap som flyr mellom de skandinaviske land og mellom Skandinavia og Europa for øvrig.

Et tenkt scenario der langdistanse legges ned, vil gi færre reisende noen god grunn til å velge SAS. Selskapet blir da kun ett av mange som kjemper om å få frakte deg fra ett sted til et annet i Europa.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Vel det er jo heller ikke noe poeng å sitte å betale for fly men ikke får fylt med verken crew eller passasjerer. Hvis alternativet er å enten ha flyet stående på bakken eller fly ulønnsomme ruter.

SAS har jo signalisert at ca 10% av flåten bør bort, så er jo ikke akkurat noen dramatisk reduksjon

Enig , og som alle har fått med seg så er det den finansielle / økonomiske situasjonen som blir retningsgivende i restruktureringen av selskapet.
Man kan lese mye ut av dokumentasjonen som er sendt Ch.11 domstolen i USA. Det er ikke uvanlig at leasing kostnader varierer f.eks. for hver av A350 maskinene de har i flåten. I tillegg til operasjonelle vurderinger og rutestruktur vil nok behovet for hver flytype vurderes hver for seg når en nedskalering kanskje vil skje. Eller ikke ? Kan de gå andre veien? Tror ikke man skal være overrasket om B737ene går videre in i det nye året......
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Den danske stat vil nok gjøre det de kan for å forhindre nedleggelse av langdistanse..
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Et tenkt scenario der langdistanse legges ned, vil gi færre reisende noen god grunn til å velge SAS. Selskapet blir da kun ett av mange som kjemper om å få frakte deg fra ett sted til et annet i Europa.

I grunn enig med argumentet.

Men det som gjelder for SAS nå er $$$ på kort sikt. SAS må gjøre 'alt' for å overleve.

Antall reisende trenger ikke å gå ned med gode codeshareavtaler. Pax blir bare transportert av et annet selskap med betydelig lavere drfitskostnader (UA som har c. 60 stk. Dreamlinere har betydelig lavere enhetskostnader per fly/pax pga strodrift; deres forhandlingsposisjon ovenfor fabrikant/leasingselskap er mye bedre enn SAS sin forhandlingsposisjon når SAS kun skal ha 7-10 stk. widebodies). Med SK flightnumber er det SK som får inntektene for SK-billettene om bord....I tillegg kommer lavere kredittrisiko for UA enn for SAS, noe som SAS kan ha fordel av ved codeshare fordi også kredittrisiko er av vesentlig betydning for kostpris (økt rente for flåtefinansiering).
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Med SK flightnumber er det SK som får inntektene for SK-billettene om bord...

Du får en proratert prosentandel. Det behøver ikke å være mye. SAS er tradisjonelt dårlige til å forhandle gode avtaler. Og det er vanskelig å selge volum og du er begrenset av kvotetall. Lekkasjen er større enn nytten. Codeshare er smør på brødskiva, men uten brød og pålegg er det lite nyttig.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS er tradisjonelt dårlige til å forhandle gode avtaler.

Jeg har ikke erfaring med SAS sine avtaler, men om det er som du påstår da har SAS et problem til.....Uansett fortsette med ulønnsomme leasingavtaler/langdisanseruter er heller ikke noen løsning for SAS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Den danske stat vil nok gjøre det de kan for å forhindre nedleggelse av langdistanse..

Akkurat denne gangen tror jeg ikke Den Danske Staten selv om de er en betydelig eier vil kunne forlange hva selskapet skal fly av ruter. Den finansielle / økonomiske situasjonen til selskapet tåler ingen detaljstyring fra den Danske Staten. De skal være glad for at de har en ledelse i SAS som orker å gjøre et helhjertet forsøk på å berge selskapet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fra Flight Global igår;

SAS seeks to shed A350s and A330s as part of fleet-restructuring plan
By David Kaminski-Morrow5 September 2022SAS A350-c-SAS
Source: SAS

Two Airbus A350-900s and three A330-300s are among 10 additional aircraft that SAS is seeking to shed from its fleet, as part of a restructuring under US Chapter 11 protection.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fra Flight Global igår;

SAS seeks to shed A350s and A330s as part of fleet-restructuring plan
By David Kaminski-Morrow5 September 2022SAS A350-c-SAS
Source: SAS

Two Airbus A350-900s and three A330-300s are among 10 additional aircraft that SAS is seeking to shed from its fleet, as part of a restructuring under US Chapter 11 protection.

Additional til hva da? De fire andre a350-maskinene?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Noen som vet hvor mange widebodies SAS har igjen etter at 2 stk. A350 og 3 stk. A330 har forlatt flåten? Og er det i så fal en type igjen eller er det en blanding av A350 og A330?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Noen som vet hvor mange widebodies SAS har igjen etter at 2 stk. A350 og 3 stk. A330 har forlatt flåten? Og er det i så fal en type igjen eller er det en blanding av A350 og A330?

5 A330 och 4 A350.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Återstår:
4 st 350 (+ 2 st i option?)
3 st 330 (samtliga c:a 20 år gamla)
2 st 330E (levererade 2015 och 2019)
Så en varierad flotta!
 
Back
Top