SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: Overlever SAS corona-krisen?

Dette blir vanskelig, ekstremt vanskelig.

Og det er derfor de bruker chapter 11 mekanismen, som til en viss grad tar seg av endel av problemstillingen du nevner her, og dermed også løser endel av de andre indirekte.

Det er jo ikke akkurat slik at det SAS gjør her ikke har blitt gjort før. Så det er litt som å følge oppskriften i en kokebok.

Chapter 11 er slik jeg forstår noe mer prosessdrevet rekonstruksjon, kontra både norsk og irsk, som primært er en forhandlingsdrevet. Ikke at man ikke må forhandle under chapter 11 også, men den i større grad drives frem av retten
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Anko van der Werff har gjort dette før ... :(

Kommentar fra Dagsavisen:

Den flyvende hollender

Det SAS-ledelsen driver med nå, er høyt spill, selv til et flyselskap å være.

Da nederlandske Anko van der Werff i 2021 ble ansatt som den første ikke-skandinaviske toppsjefen i SAS, kom han fra det colombianske flyselskapet Avianca. Der hadde han nettopp gjennomført en kontroversiell finansiell operasjon. Nemlig å søke konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.

Tirsdag morgen, under et døgn etter at SAS-pilotene i Skandinavia gikk ut i streik, varslet Van der Werff at det samme nå vil skje i SAS: Han søker konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.

Det gjenstår å se hva som nå kommer til å skje i SAS. Men det er ikke helt uinteressant å se nærmere på hva som skjedde i Avianca. Det er tross alt snakk om den samme topplederen, den samme prosessen, i et selskap som driver med det samme.

I hovedsak skjedde to ting samtidig i det søramerikanske selskapet: Tusenvis av ansatte ble sagt opp eller gikk av før tiden. De resterende ansatte godtok opptil 80 prosent kutt i lønna. Samtidig mente selskapet at det var viktig å holde på toppledelsen gjennom krisen. Derfor ble det utbetalt store bonuser. 7,2 millioner dollar til sammen. Av dette gikk 2,7 millioner dollar, eller litt over 30 millioner kroner i direkte bonus til Anko van der Werff.


Les mer her:

https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...rtPos=0&cx_experienceId=EXAX7OBCXCTL#cxrecs_s
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nå må Skandinvaiske politikere våkne opp, og ikke la denne USA-bullshitten Chaoter 11 få innpass i Skandinavisk rett!
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Skjønner ikke helt hvordan selskap utenfor USA kan gjøre Ch.11 men det er langt fra gratis. Du må ha en god del kapital for og gjøre det.
Forøvrig enig med de ovenfor. Reforhandle leaser på populære fly i dag blir som og spørre om avslag på rykende ferske brød i en sulten folkemasse med kø ut i gata.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Skjønner ikke helt hvordan selskap utenfor USA kan gjøre Ch.11 men det er langt fra gratis. Du må ha en god del kapital for og gjøre det.
Forøvrig enig med de ovenfor. Reforhandle leaser på populære fly i dag blir som og spørre om avslag på rykende ferske brød i en sulten folkemasse med kø ut i gata.


Neste år er det 20 år siden første gang er norsk selskap benyttet seg av chapter 11 i USA, når gjelden deres hadde gått over styr. Forøvrig som det 2. utenlandske selskapet gjennom historien. Eller så forklarer artikkelen jeg linket til relativt tidlig i tråden litt rundt dette

Nå skal man ikke overvurdere eller overtolke det med reforhandling av leasing avtaler, og selvsagt er vanskelig å unngå betale markedspriser her. Og det kan selvsagt heller ikke sammenlignes med Norwegian som fikk reforhandlet leasing på 737-800 til veldig gode rater når markedet var på bunn eller som Norse og delvis Flyr har fått det. Men det betyr ikke at det for SAS ikke er å hente noe her

Et viktig element i chapter 11 er rett å slett å relativt enkelt kunne kvitte seg med leasingavtaler, og ikke bare på fly forresten. Mye kan hentes ved å si opp de dyreste avtalene, da tenker jeg ikke primært på A320neo, men f.eks innen widebody. Her er ennå ikke markedet tilbake og det kan hentes mye. Og ikke minst, det er en måte å kvitte seg med fly (og eiendom etc) man ikke lenger trenger, og som i dag belaster både resultatet og balansen. Og rett og slett enkelt kunne tilpasse flåtestørrelsen.

Selv i et hett marked så er det heller ikke realistisk å få omplassert, ominnredet, malt og klar for en ny kunde på dagen. Det betyr fort noen måneder uten inntekter på maskinen, hvilket jo også er poeng og en lite forhandlingskort for SAS

SAS sitt hovedproblem økonomisk sett er jo også balansen, og da spiller jo også leasinglengden inn. Så her kan man også hente noe.

Ellers er det jo flere eksempler på selskaper som har brukt chapter 11 på flåtefornyelse. AeroMexico er jo et nylig eksempel her

Så kommer det en annen X-faktor inn i bildet. Dette er jo en prosess som fort tar er år. Samtidig er det en reell frykt for en kommende resesjon utover høsten/vinteren. Selvsagt umulig å spå om det skjer, men det vil i såfall ikke være umulig at dette vil påvirke leasingrater når SAS innen neste vår etterhvert må ha dette på plass
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det nok og hente der med kun et fåtall av 330/340 til og redde selskapet? Eller er 350 under kniven?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det nok og hente der med kun et fåtall av 330/340 til og redde selskapet? Eller er 350 under kniven?

Jag tror A350 flottan kommer försvinna under rekonstruktionen. A350 har hela tiden känts för stor för SAS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS største usikrede kreditorer

Rang - Kreditor - Usikret gjeld i mrd. norske kroner*

1 Danske og svenske stats to hybridlån samlet* 5 982 255 037
2 Private aktørers hybridlån samlet 1 610 407 086
3 Danske stat usikret lån 1 539 658 943
4 Norske stat usikret lån 1 504 313 012
5 Svenske stat usikret lån 1 492 871 049
6 Obligasjonslån utstedt i Sveits 1 336 694 541
7 København Lufthavne AS 255 098 031
8 Avinor AS 140 942 100
9 Eurocontrol 118 040 324
10 Swedavia 78 324 318
11 JAI Aviation Fund 2016‐01 LLC 62 635 997
12 Rolls Royce PLC 50 687 182
13 Lufthansa Technik AG 47 555 117
14 Regional Jet OU (Xfly) 46 463 821
15 CityJet 42 651 908
16 Jin Shan 7 Ireland Company Limited 38 878 527
17 Tata Consultancy Services Sverige AB 37 244 541
18 Geodis Denmark A/S 36 779 833
19 Workforce Logiq Sweden AB 35 084 602
20 Altuna Hangar KB 34 525 390
27 Select Service Partner Norge AS 14 298 758
28 Widerøe Ground Handling AS 14 078 551


https://e24.no/naeringsliv/i/JxjogX...40-millioner-kroner?referer=https://www.vg.no

* Dollarkurs 9,98 kr
**** Den danske stat står for 58 prosent og den svenske stat står for 42 prosent av dette hybridlånet
Kilde: SAS' søknad om Chapter 11
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Trist dag, men SAS er toast. En flyselskap som søker konkurs i sommer da cashflow er høyest har ikke livets rett, ellers det er kriminelt konkurs, styrt og langt planlagt.

De har en ledelse som mener de kan kjöre butikk uten sine ansatte. Kanskje det funker i Sör-Amerika. Men vi er her i Europa. Selv om SAS far reforhandelt sine leasing- og lüne forpliktelser, så vil de trenge til slutt piloter som flyr rund flyene sine.

Å slå en selskap konkurs i Sommer betyr også at ingen vil booke mid- og longterm for vinterhalvåret. Jeg kjenner god den dødelig innslag på cashflow dersom man anmelder konkurs-beskyttelse fra min tid i AB.

Heldigvis er det mannskapsmangel all over bransjen nå, så de smarte og flinke iblant de SAS folks vil snart finne seg nye og trygge jobber. De som velger å bli sittende igjen vil finne seg i en virkelig a la SAS Link / Connect.

En ting bør likevel stilles frem. Dette skuta ble senket ikke av Arko alene, det ble de siste runde C-Level som sovet stille som bjørn i 2,5 år.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Trist dag, men SAS er toast. En flyselskap som søker konkurs i sommer da cashflow er høyest har ikke livets rett, ellers det er kriminelt konkurs, styrt og langt planlagt.

Du må skille mellom konkurs og konkursbeskyttelse, selv om ja, teknisk sett er SAS konkurs. Men akkurat chapter 11 er det faktisk i blant fordel å gjøre mens man ennå sitter på mest mulig cash, og således er ikke tidspunktet så feil, mener nå jeg
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Norsk SAS-sjef: Konkursbeskyttelse var en del av planen

Den norske SAS-sjefen Kjetil Håbjørg forteller at pilotstreiken «fremskyndet» planer om konkursbeskyttelse: – Vi ville uansett hatt behov for en konkursbeskyttelse for å få gjennomført den finansielle restruktureringen.

Nå nevnte han det jo i en bisetning på Dagsnytt18, men her kommer mer detaljer om at Ch11 har vært en del av planen hele veien. Det virker da drøyt å prøve å skyve skylden over på pilotene.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan en svensk kreditor ikke begjære et svensk selskap konkurs hvis dette har søkt om chapter 11 i USA?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan en svensk kreditor ikke begjære et svensk selskap konkurs hvis dette har søkt om chapter 11 i USA?

Jeg ser Hans F. Marthinussen spekulerer i samme problemstilling på Twitter. Han går langt i å antyde at en svensk kreditor som går til svensk domstol vil skape «kaos».

Videre påpekes det at «etter EU-retten må man i utgangspunktet ha konkursbehandling ved "centre of main interest" (COMI)»
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Norsk SAS-sjef: Konkursbeskyttelse var en del av planen



Nå nevnte han det jo i en bisetning på Dagsnytt18, men her kommer mer detaljer om at Ch11 har vært en del av planen hele veien. Det virker da drøyt å prøve å skyve skylden over på pilotene.

Jeg vil tro at en ansvarlig konsern ledelse til enhver tid har planer for "hva , hvis , når" hendelse kan skje. Det har etter det jeg kjenner til flere konsern i flere bransjer.
Jeg er rimelig sikker på at pilotene i SAS har vært informert og kjent med dette. Det sitter jo ansatte representanter i styret.
Det som fremkommer i media er taktiske utspill og retorikk. Så kan man jo mene hva man vil om dette.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg er rimelig sikker på at pilotene i SAS har vært informert og kjent med dette. Det sitter jo ansatte representanter i styret.
Du er tydeligvis ikke informert om hva som venter en styrerepresentant som lekker børssensitiv insideinformasjon.
(hint: man får Økokrim på døren)
 
Last edited:
Back
Top