SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: Overlever SAS corona-krisen?

Hvordan fungerer amerikansk ch 11 for et svensk selskap?
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Men kan jo argumentere for at dette burde har vært gjort for 1-2 år siden

Dette dog verken løser eller påvirker i veldig stor grad konflikten mellom pilotene og ledelsen, men kan vel tolkes at de slet i diskusjonene med kreditorer og leasingselskaper, utenom de tre skandinaviske statene, for en gjeldsrestukturering

Ser de også skriver de er nær 700 MUSD i brofinansiering.

Det sagt, om ikke det har vært planlagt, da jeg tipper de helst ville unngå det, så har dette vært klargjort i lang tid og ikke noe de fant på da streiken startet 12:00 i går.
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Det gikk forbløffende fort til ch.11..

Stemmer at kulturen ikke blir borte.
Men slås Sas Scandinavia konkurs nå, er vel alt av ansiennitet borte?
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Men kan jo argumentere for at dette burde har vært gjort for 1-2 år siden

Dette dog verken løser eller påvirker i veldig stor grad konflikten mellom pilotene og ledelsen, men kan vel tolkes at de slet i diskusjonene med kreditorer og leasingselskaper, utenom de tre skandinaviske statene, for en gjeldsrestukturering

Ser de også skriver de er nær 700 MUSD i brofinansiering.

Det sagt, om ikke det har vært planlagt, da jeg tipper de helst ville unngå det, så har dette vært klargjort i lang tid og ikke noe de fant på da streiken startet 12:00 i går.

Dette har vært planlagt lenge. Samtidig kommer det nesten garantert nå til å komme «take it or leave it»-tilbud med kort frist til pilotene om å bli med over i det nye bemanningsselskapet «SAS Crew Services AS,» som heller ikke ble opprettet kl 12:01 i går. Bare vent og se. Dette er så latterlig forutsigbart.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Når de søker chapter 11 og ikke chapter 15, så betyr det vel at de ikke har tenkt å kjøre en parallell prosess her i Skandinavia. Der blir mao kun konkursbeskyttelse i USA. Interessant....
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Når de søker chapter 11 og ikke chapter 15, så betyr det vel at de ikke har tenkt å kjøre en parallell prosess her i Skandinavia. Der blir mao kun konkursbeskyttelse i USA. Interessant....


Det har gjerne en global effekt
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS styret hyrer inn en hollandsk spesialist på styrt konkurs som ny CEO. Han kjører samme linje som sin forgjenger, skifter ut ingen i resten av ledelsen, provoserer de ansatte så ofte han kan, snakker ned de samme ansatte og firmaet, kansellerer 4000 avganger i høysesongen, trekker ut meklingen til mandagen, sier så nei og tar en streik, for så å ta en chapter 11 dagen etter.
Opp med hånden de som tror tidslinje og timing er helt tilfeldig.
Og så opp med hånden de av dere som tror dette har vært planlagt siden dag 1.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Tidslinjen er jo helt naturlig? Selskapet er på rand av konkurs, det blir streik, det utløser CH 11 i USA. At det kan virke provoserende er det ingen tvil om.

Det har vært kommunisert lenge at en streik vil være alvorlig for selskapets økonomi, og nå ser man konsekvensene av det. Ch 11 og annen restrukturering var bare et tidsspørsmål uansett.

Hadde det vært mye mindre provoserende om man inngikk en avtale med pilotene, for så å gå i Ch 11 i USA rett etterpå?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

hvor stor makt har CEO, det står jo et styre bak ham, og et representantskap, er de fornøyde med hvordan CEO håndterer problemene ?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

hvor stor makt har CEO, det står jo et styre bak ham, og et representantskap, er de fornøyde med hvordan CEO håndterer problemene ?

Ellers ville han vel ikke vært CEO?
 
Re: Hvilken investor sitter klar til å gå inn i SAS?

Ch.11 er ikke konkurs, men konkursbeskyttelse. Ansiennitet og mye annet består, bla gjennom «stay order».
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva skjer med alle kundekrav i en Chapter 11 prosess? Alle refusjonskrav, EU261, utlegg til alternativ transport og overnatting?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva skjer med alle kundekrav i en Chapter 11 prosess? Alle refusjonskrav, EU261, utlegg til alternativ transport og overnatting?


I følge SAS er det business as usual her
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

I følge SAS er det business as usual her

Jeg mener å huske at disse kravene i Norwegian prosessen ble inkludert i gjeldskonverteringen. Fra NRK.no: "Selskapet skriver at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt». Det var 18. november 2020. Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene, skriver selskapet"
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg mener å huske at disse kravene i Norwegian prosessen ble inkludert i gjeldskonverteringen. Fra NRK.no: "Selskapet skriver at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt». Det var 18. november 2020. Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene, skriver selskapet"

Stemmer, man fikk utbetalt 5% av opprinnelig krav, i hovedsak i form av aksjer.

Så har jeg lest et eller annet hvor noen har fått medhold i fullt krav i forliksrådet og noe støy rundt dette, men husker ikke detaljene.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg mener å huske at disse kravene i Norwegian prosessen ble inkludert i gjeldskonverteringen. Fra NRK.no: "Selskapet skriver at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt». Det var 18. november 2020. Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene, skriver selskapet"

Det gjladt jo primært de som var uheldige med timingen og hadde krav nå rekonstruksjonen og gjeldsaneringen ble gjennomført, litt forenklet forklart. Ref SAS sin melding så sier de det er business as usual og kunde krav etc fortsettes å betales løpende

Det er heller ikke umulig det er en forskjell på amerikanske og irsk/norsk lovgivning her, om hva som regnes av forskjellige kreditorer
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Hvordan fungerer amerikansk ch 11 for et svensk selskap?

Nå vet jeg ikke om dette svarer helt direkte på spørsmålet ditt, men denne artikkelen skriver litt om bruk av chapter 11 for utenlandske flyselskap

https://www.davispolk.com/sites/def...l airlines and the benefits of Chapter II.pdf

22 Insolvency and Restructuring International Vol 15 No 1 April 2021 International airlines and the benefits of Chapter 11

Den litt forenklde forklaringen er jo at det i større grad gir selskapet styringen og mer beskyttelse ovenfor kreditorer, og det blant annet er relativt enkelt å kvitte seg med leasingavtaler man ikke trenger. Og at den i langt større grad er universal, ref Norwegian som jo både måtte bruke irsk og norsk rett
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Hørte en fra SK sitt styre uttale seg i radio nå - og man ønsket å bruke muligheten i Ch 11 til å reforhandle leasingavtaler. Det slår meg at reforhandlinger på dette området kanskje var lettere midt under pandemien, og at SK nå kan risikere å møte en situasjon der leasingselskap heller vil ha flyene i retur da de kan leases ut til nye (betalingsdyktige) kunder....

Men hva vet jeg...
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Hørte en fra SK sitt styre uttale seg i radio nå - og man ønsket å bruke muligheten i Ch 11 til å reforhandle leasingavtaler. Det slår meg at reforhandlinger på dette området kanskje var lettere midt under pandemien, og at SK nå kan risikere å møte en situasjon der leasingselskap heller vil ha flyene i retur da de kan leases ut til nye (betalingsdyktige) kunder....

Men hva vet jeg...

Godt poeng. Og jeg skjønner ikke hvordan de skal klare å reforhandle og komme seg igjennom en konkursprosess/rekonstruksjon.
A320neo-maskinene er jo særdeles lukrative, siden ventetiden på nye hos Airbus vel er flere år. Og begynner leasingselskapene å si nei og ta med seg disse, hva skal da SK gjøre? lease inn brukte 320ceo-maskiner som jo i praksis er det DY har gjort (bare med NG)? Og det i et marked der prisene går opp og tilgangen blir mindre og mindre, lykke til.

Og a350 flåten forsvinner nok, for store og for dyre som støvsamlere på CPH. Så kan de eventuelt lease inn brukte 787 om noen år hvis de kommer igjennom til en gunstig penge.

Og så var det tingen å tiltrekke seg nye investorer, hvor skal jeg begynne...

Og kommer LH og kjøper seg inn? haha. Tyskere er smarte folk. De venter heller på en total kollaps og står så først i rekken for 320neo maskinene og starter store baser for Eurowings på OSL, CPH og ARN.

DY hadde en helt optimal timing på sin rekonstruksjon, SK er rett og slett for seint ute som jeg ser det. Dette blir vanskelig, ekstremt vanskelig.
 
Back
Top