SAS slutter med tax-free

Dette synes jeg høres smart ut. Det er sikkert en god del ekstra vekt som løftes av SAS i løpet av ett år pga tax-free.

På tide.

Neste steg er å fjerne alkoholen ombord, samt på flyplasser. Tax-free utsalgene kan også legges ned.

Det tåpelige her er at SAS window-dresser dette som klimatiltak, hvilket selvfølgelig er bare tøys. De flyr frem og tilbake med spriten uten å få solgt noe. Det er derfor de slutter med dette. Hadde SAS hatt omsetning på taxfree-varer om bord, hadde de bare fortsatt.

Sprit er det ikke rare utvalget av, bare noe whisky og cognac vel. Mesteparten av vareutvalget er parfyme, kremer, smykker, klokker og solbriller.

Sprit er det ikke rare utvalget av, bare noe whisky og cognac vel. Mesteparten av vareutvalget er parfyme, kremer, smykker, klokker og solbriller.

Ja, sikkert riktig det, men det spiller ingen rolle hva de selger, for kostnaden ved å fly varene frem (og tilbake) er så mye høyere enn å la varene stå på bakken. Derfor blir det ikke konkurransedyktig å selge på den måten. Det er grunnen til at de slutter med dette. Det har ingenting med klimaet å gjøre, men det høres vel bedre ut å si det. (De lurer kanskje noen klimafanatikere.)

På tide.

Neste steg er å fjerne alkoholen ombord, samt på flyplasser. Tax-free utsalgene kan også legges ned.

Da er det langt bedre å fjerne moraliserende avholdsfolk...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alt for enkel løsning!
Beste er å reservere siste rad i kabinen til de, bytte ut seteputene med trefjøler (med gode muligheter for fliser) og redusere benplassen til det absolutte minimum. På den måten er de sikret å ikke nyte turen og unngår slike syndige nytelser som vi andre forlyster oss med!

Hverken moraliserende eller avholds. Her konstruerer du deg nok en liten stråmann i mangel av gode motargument :) Men for å komme deg i møte så ønsker jeg at du kommer med noen gode argument for hvorfor personer som er ute og reiser skal belønnes i form av billigere (i noen tilfeller, mye av vinsortimentet er ofte marginaaalt billigere enn på polet) sprit og tobakk. Jeg er ikke ute etter å moralisere noe som helst, og mener hele flyskambildet er helt høl i huet, men når du bedriver med en aktivitet som har en skade på miljøet så er det ganske pussig at du skal få et ekstra klapp på skulderen i form av å kjøpe noe som er billigere enn på polet og butikker ellers.

Hvis finansieringen av Avinor og videre investeringer er avhengig av nordmenns konsum av sprit og tobakk så synes jeg man må sette seg ned og revurdere hele modellen, men det er nå en annen sak.

Vi må snart stoppe å belønne folk som er ute og reiser med billigere sprit og tobakk.

Da kan vi vel fjerne taxfree, ikke muligheten for å få seg et glass på flyplassen eller i lufta?

Ref hva du quotet, som igjen var svar på en quote.

Trenger ikke være avholds selv om man klarer seg uten alkohol på fly og flyplass :-)

Tenker at det klarer alle seg uten.

Å måtte klare seg uten er en ting, men å ville er noe annet. Jeg er ikke tilhenger av forbud. Jeg har råd til og liker å ta meg et glass champagne eller et par øl når jeg er ute å reiser.
Å reise er for meg nytelse om det er i jobb eller privat spiller ingen rolle.
Så lenge jeg ikke drikker meg full og er til sjenanse for andre pga det skal ingen fortelle meg hva jeg skal gjøre eller ikke.

Vi må snart stoppe å belønne folk som er ute og reiser med billigere sprit og tobakk.

Det kan man selvfølgelig mene. Men å fjerne alkohol fra fly og flyplasser, er noe helt annet. Skal det bli forbudt å ta seg et glass på danskebåten også? Eller på café i Paris? Vy selger vel også alkohol, og det gjør vel de fleste betjente turisthyttene også. Slutte med det? Næh. Tror folk skal få bestemme selv, hvorvidt de vil drikke alkohol eller ikke, enten det er hjemme, på flyplass eller på restaurant.

Back