SAS slo egen punktlighetsrekord

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Punktlighet på 93.84 prosent i august.

SAS slår punktlighetsrekorden og er verdens mest punktlige flyselskap

SAS punktlighet var i august selskapets beste noensinne, og flyselskapet
ble dermed verdens mest punktlige selskap for andre måned på rad. Siste
måned var 93.84 % av alle SAS' flygninger på rute, og dermed best i
kategorien "major airlines" som består av flyselskap med minst 30 000
avganger per år. Ikke noe "major" flyselskap var i nærheten av SAS
punktlighet i august.

- SAS fortsetter å leve opp til vårt løfte om å ta hånd om
kundenes tid på beste måte. Dette er en punktlighetsrekord som vi er
utrolig stolte over, og den bekrefter vår posisjon som det meste
punktlige flyselskap i Europa gjennom de siste årene, noe som er en
viktig forklaring til at vår kundetilfredshet er den beste på elleve år,
sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Snittet for europeiske flyselskap var 81.2 %. All statistikk er fra den
nøytrale kilden Flightstats.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen,
informasjonssjef, telefon 95 71 92 11
 
Komisk...


Malmö Aviation klarte a ha 97% punktlighet. Hvordan kan SAS da med en mindre %-antall vaere förstemannen? Det virker at noen har enten trikset med tallene eller bevist bare tatt seg en visst marked-segment.

Slik som SAS skriver dette sa stemmer det allikevel ikke. Det fant seg i minst en flyselskap som hadde en höyre punktlighet enn SAS.

All honör for de 93,84%, men ikke trikse med tallene og marked-segmenter!!!:old
 
Komisk...


Malmö Aviation klarte a ha 97% punktlighet. Hvordan kan SAS da med en mindre %-antall vaere förstemannen? Det virker at noen har enten trikset med tallene eller bevist bare tatt seg en visst marked-segment.

Slik som SAS skriver dette sa stemmer det allikevel ikke. Det fant seg i minst en flyselskap som hadde en höyre punktlighet enn SAS.

All honör for de 93,84%, men ikke trikse med tallene og marked-segmenter!!!:old

Som det står i pressemeldingen - SAS er best blant "major airlines". Malmö Aviation er ikke i den kategorien. Her er pressemeldingen på engelsk:



SAS sets punctuality record and is world's most punctual



Scandinavian Airlines set a punctuality record last month and thereby
became the world's most punctual airline for the second month in a row.
In August, 93.84% of all SAS flights arrived on time, the highest rate
of all within the "major airlines" category, which comprise airlines of
more than 30,000 departures a year.


"SAS continues to uphold our brand promise that we take care of our
customers' time. We are extremely proud of this record, which
contributes to our continuous position as Europe's most punctual
airline. It is also an important factor to why our customer satisfaction
is the highest in 11 years," says Rickard Gustafson, CEO.

The punctuality of all European airlines was 81.2% for August. All
statistics are provided by the independent Flightstats.
 
Uansett er det misledende, fordi Malmö Aviation er en direkte konkurrent av de.

Det virker som utpekt. Ellers ville de havnet pa #2, som er forsatt en meget respektabelt resultat.

Men med slik en PR stunt kan man bare lure om SAS vil gjöre en ny MoL. Synd, fordi egentlig kan SAS det bedre...
 
Uansett er det misledende, fordi Malmö Aviation er en direkte konkurrent av de.

Det virker som utpekt. Ellers ville de havnet pa #2, som er forsatt en meget respektabelt resultat.

Men med slik en PR stunt kan man bare lure om SAS vil gjöre en ny MoL. Synd, fordi egentlig kan SAS det bedre...

Nå har SAS i flere år forholdt seg Flightstats og deres kategorier, så ser ikke helt argumentet for at de plutselig skal lage andre kategorier. Hovedpoenget er uansett at SAS har slått sin egen punktlighetsrekord, og det synes jeg er flott! Punktligheten lå for øvrig på 92,82 % i august i fjor.
 
Uansett er det misledende, fordi Malmö Aviation er en direkte konkurrent av de.

Nå må du gi deg BU662! Malmø er ikke en major airline!! Du kan sikkert finne små flyselskaper som har 100% ontime og dermed faller ditt argument uansett... ;)
 
Nå ligger vel antagelig SAS på toppen av kanselleringslisten som vanlig også
da, så å kalle dem de mest punktlige når ti-tusenvis av passasjerer som kommer
mange timer for sent frem ikke regnes med, blir i mine øyne helt galt.

Omtrent som når Regjeringen skryter av europas laveste arbeidsleighet når
vi samtidig har dobbelt så mange på trygd som resten av europa.

Verden vil bedras :)
 
Verden vil bedras... Sant det.
Og man kan sikkert krangle om at hvorvidt det er riktig å kalle seg "verdens mest punktlige flyselskap". Det finnes flere gode argumenter i mot.
Men poenget er vel at SAS har utrolig bra punktlighet. Det er bare å se på punktlighetstatistiken på OSL.no for å se at både SAS og Norwegian gjør det meget, meget bra. Det står det respekt av.
 
Here we go again. For oss nordmenn er dette kjempeflott. SAS, Norwegian og Widerøe er alle svært gode på punktlighet. Til glede for oss kunder. :up:

Ikke la dette nok en gang bli en uendelig diskusjon om SAS vs. Norwegian på punktlighet! :fly
 
Nå ligger vel antagelig SAS på toppen av kanselleringslisten som vanlig også
da, så å kalle dem de mest punktlige når ti-tusenvis av passasjerer som kommer
mange timer for sent frem ikke regnes med, blir i mine øyne helt galt.

Omtrent som når Regjeringen skryter av europas laveste arbeidsleighet når
vi samtidig har dobbelt så mange på trygd som resten av europa.

Verden vil bedras :)

Nei har du sett, der var "trollet" fremme i lyset igjen :-)

Det sies vel at Norge også har den høyeste andel yrkesaktive også da....

Nei, tilbake til topic, ser ikke ut som at longhaulproblemene i sommer har hatt stor innvirkning, men det er vel få avganger i forhold til totalen.
 
Nei har du sett, der var "trollet" fremme i lyset igjen :-)

Takk for komplimentet, men når man først refererer til statistikk må
man også tåle å høre alle sider av den, og denne statistikken har
som kjent store svakheter.

Det sies vel at Norge også har den høyeste andel yrkesaktive også da....

Riktig, fordi skatte- og avgiftsnivået her i landet er så høyt at en normal
familie ikke klarer seg på en inntekt.

Poenget her var ikke å rakke ned på SAS, de gjør en god jobb, men all statistikk må tas med en klype salt og sunn fornuft.
 
Last edited:
Må jeg si jeg blir deprimert noen ganger av å lese innleggene her inne. Her gjør SAS, Norwegian og Widerøe en kjempeinnsats og er blant verdens mest punktlige flyselskaper. Så skal det alltid komme SAS hatere som kommer med mer eller mindre usakelige kommentarer. Er det ikke "lov" å gjøre det bra? :headbang
 
Så skal det alltid komme SAS hatere som kommer med mer eller mindre usakelige kommentarer. Er det ikke "lov" å gjøre det bra? :headbang

Så, så. Dette går begge veier, så den ene gruppen er definitivt ikke så mye bedre enn den andre. Nesegrus beundring og manglende kritisk blikk på statistikk (og annen informasjon) er heller ikke så bra.

Wahoo sitt poeng er vel at kanselleringer ikke tas med i punktlighetsstatistikken, men jeg har ikke sett på hverken punktlighet eller kanselleringer på lenge så jeg vet ikke hva status er. På forsommeren hadde vel SAS en dårlig periode, men det har forhåpentligvis ordnet seg nå.
 
Siden vi er inne på punktlighet, så kan en si at gjennomsnittet av alle rutefly på OSL er bedre enn "verdens mest punktlige selskap" - 93,9% mot 93,84%. Med andre ord er sjansene store for at OSL er "verdens mest punktlige flyplass"... kanskje.

De selskapene som var bedre enn gjennomsnittet i august var:
OSL_dep_punctuality_2011-08_best.jpg
 
Wahoo sitt poeng er vel at kanselleringer ikke tas med i punktlighetsstatistikken, men jeg har ikke sett på hverken punktlighet eller kanselleringer på lenge så jeg vet ikke hva status er. På forsommeren hadde vel SAS en dårlig periode, men det har forhåpentligvis ordnet seg nå.

SAS hadde 11 kanselleringer på OSL i august. 6 av disse var til CPH med SAS DK sine fly, 2 til EWR var Irene-relatert og de 3 siste fordelte seg med 1 til BGO og 2 til SVG. For ordens skyld så hadde DY bare 1 kansellering og den var til SVG. Det selskapet med mest kanselleringer uten lovlig grunn (Irene var en lovlig grunn) var British Airways med en regularitet på bare 94,9% (sammenlignet med SAS's 99,7%).
 
Nå ligger vel antagelig SAS på toppen av kanselleringslisten som vanlig også
da, så å kalle dem de mest punktlige når ti-tusenvis av passasjerer som kommer
mange timer for sent frem ikke regnes med, blir i mine øyne helt galt.

)

SAS hadde 11 kanselleringer på OSL i august. 6 av disse var til CPH med SAS DK sine fly, 2 til EWR var Irene-relatert og de 3 siste fordelte seg med 1 til BGO og 2 til SVG.

Selvsagt kjedelig med kanselleringer, men OSL-CPH/BGO/SVG har så hyppige avganger at det er lite trolig at det er ti-tusenvis av passasjerer som kommer mange timer for sent. Kanskje noen til og med kom frem før de opprinnelig hadde planlagt? Det hender at konsekvensen blir positiv ;)
Irene kan man ikke gjøre noe med, slik er det å fly IC.
 
Når kanseleringer først er dratt opp. SAS er et nettverkselskap i en stor allianse, og dermed mulighet til å ombokke pasasjerer i mye større grad enn et LCC selskap. Hva er da egentlig best for passasjerene i et slikt tilfelle? Forsinkelse på mange timer, kanskje over et døgn? Eller ombokking og komme frem noen timer senere.

Vet at SAS i alle tilfeller ser på hva som er best for passasjerene, og med ombokninger kan flyet som kunne vært forsinket, istedet for kanselert, helt tomt for pax, og det samme med returen. Er vel litt dumt å sende et fly tomt tur-retur bare for å holde regulariteten oppe?
 
Selvsagt kjedelig med kanselleringer, men OSL-CPH/BGO/SVG har så hyppige avganger at det er lite trolig at det er ti-tusenvis av passasjerer som kommer mange timer for sent.

Men her er det snakk om SK453 og SK461 med tre kanselleringer hver og begge er viktige for transfer på CPH. Dette gir vel kanskje et bilde på at transfer til US (SK453) og Asia (SK461) på CPH ikke er så viktig for OSL-passasjerer lenger siden SAS DK velger å kansellere disse rutene.
 
Back
Top