Hei alle sammen. Hører at SAS skal skaffe seg Airbus A320neo i framtiden og bytte disse med alle de 30 år gamle MD80 og MD81. I tillegg leser jeg at de ønsker å anskaffe seg Airbus A350XWB (Extra Wide Body) Er det noen her som vet hva antallet på de bestilte/ønskede flyene er?
Norwegian hadde vel bestilt 220 fly. Er jo helt vilt egentlig at de regner med at det er lønnsomt. De skal selvfølgelig selge alle sine B737-300 og 500 og erstatte de med B 737-800 NG og B787 Dreamliner.
Hvis vi snakker litt miljø, både økonomisk, veldferdsmessig og klimatisk så er det en svært uheldig utvikling at det i det hele tatt er lov å selge så billige flybilletter som det gjøres i dag. Det betyr flere fly, større og mer usunn/beinhard fri konkurranse og følgelig også mer utslipp av CO2. Ikke minst blir trivselen, tryggheten og forutsigbarheten blant flyvende dårligere. Dette bare på grunn av ay grådige grundere og ledelse innad i de ulike flyselskaper skal tjene fett på å drive flyselskap hvor de ansatte jobber under uverdige forhold. Dvs, for lite lønn, for mye jobb, for lite hvile, vikariat/midlertidig ansettelse (spesielt blant piloter) piloter som betaler egen forsikring og som kun får sykepenger for 5 dager (Norwegian)
I Ryanair kan ikke pilotene organisere seg og derfor heller ikke stille krav til ledelsen. Gjør de det, får de sparken. What the fack????????
For å si det enkelt: Jo flere ulike flyselskap, jo flere fly. Jo mer konkurranse, jo billigere billetter. Dette gir mindre inntekt til flyselskaper som indirekte blir tvunget til å begrense og atter begrense sine driftskostnader. Hvem tjener på dette? Jo det er sjefene og mange reisende som aldri skulle ha vært ombord på et fly. De skulle rett og slett ikke hatt råd til å reise.
Hvor mange her er det som skjønner at luftfarten for tiden og i lang tid framover vil være helt sinnsyk?
SAS, Lufthansa, KLM og andre flotte og stolte selskaper blir ofre for disse simple drittselskapene som Ryanair og Norwegian (samt mange andre "lavprisselskaper") Spesielt den første jævela piratselskapet som man skulle trodd fløy ulovlig.
Dessuten er det ikke en gang billigere å fly med Norwegian. Det er sjeldent tilfelle. Prisene justeres nemlig etter sesong og hvor mange ledige seter som er igjen. Er ikke mange som skjønner det. Prøv å se litt kvitteringen neste gang. Er et regnestykke som man kan klare i 7 klasse.
Norwegian hadde vel bestilt 220 fly. Er jo helt vilt egentlig at de regner med at det er lønnsomt. De skal selvfølgelig selge alle sine B737-300 og 500 og erstatte de med B 737-800 NG og B787 Dreamliner.
Hvis vi snakker litt miljø, både økonomisk, veldferdsmessig og klimatisk så er det en svært uheldig utvikling at det i det hele tatt er lov å selge så billige flybilletter som det gjøres i dag. Det betyr flere fly, større og mer usunn/beinhard fri konkurranse og følgelig også mer utslipp av CO2. Ikke minst blir trivselen, tryggheten og forutsigbarheten blant flyvende dårligere. Dette bare på grunn av ay grådige grundere og ledelse innad i de ulike flyselskaper skal tjene fett på å drive flyselskap hvor de ansatte jobber under uverdige forhold. Dvs, for lite lønn, for mye jobb, for lite hvile, vikariat/midlertidig ansettelse (spesielt blant piloter) piloter som betaler egen forsikring og som kun får sykepenger for 5 dager (Norwegian)
I Ryanair kan ikke pilotene organisere seg og derfor heller ikke stille krav til ledelsen. Gjør de det, får de sparken. What the fack????????
For å si det enkelt: Jo flere ulike flyselskap, jo flere fly. Jo mer konkurranse, jo billigere billetter. Dette gir mindre inntekt til flyselskaper som indirekte blir tvunget til å begrense og atter begrense sine driftskostnader. Hvem tjener på dette? Jo det er sjefene og mange reisende som aldri skulle ha vært ombord på et fly. De skulle rett og slett ikke hatt råd til å reise.
Hvor mange her er det som skjønner at luftfarten for tiden og i lang tid framover vil være helt sinnsyk?
SAS, Lufthansa, KLM og andre flotte og stolte selskaper blir ofre for disse simple drittselskapene som Ryanair og Norwegian (samt mange andre "lavprisselskaper") Spesielt den første jævela piratselskapet som man skulle trodd fløy ulovlig.
Dessuten er det ikke en gang billigere å fly med Norwegian. Det er sjeldent tilfelle. Prisene justeres nemlig etter sesong og hvor mange ledige seter som er igjen. Er ikke mange som skjønner det. Prøv å se litt kvitteringen neste gang. Er et regnestykke som man kan klare i 7 klasse.