SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Det var kanskje holdninger jeg henviste til... Det er ikke mange år siden jeg hørte noen historier fra Braathens som kunne få den norske kirke til å virke liberal!!!
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by gromit


Nok en gang har braathens gutta fått vinklet historien i sin favør. Skulle tro de dikterte hva som skulle trykkes.
Saken har nemlig flere sider enn de som kom fram under reportasjen. Hva med at at det ble sagt opp 350 piloter i SAS like etter oppkjøpet av braathens og medfølgende "ansettelse" av ca 350 braathenspiloter. Ha med at yngste kaptein i Braathens er ansatt 96/97, mens SAS har 400 eldre styrmenn, der de eldstemann ble ansatt i 88.
Klart det må gjøres endringer dersom listene skal flettes, men dette godtar ikke Braathens.

Du, i likhet med flere andre synes å leve i den villfarelsen at SAS Airline har kjøpt Braathens. Det er IKKE riktig. SAS konsortiet kjøpte BU - og BU er et datterselskap i konsortiet på lik linje med SAS Airline, Widerøe, Blue1, Spanair osv. Så å preke om "ansettelse" av 350 BU-piloter i SK er p***preik.
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

:zzz Here we go again; patetiske ansatte krangler så busta fyker. Har det noen som helst innvirkning på forhandlingene? Nei. Vi som jobber i bransjen kan gjøre Norge en tjeneste ved å oppfordre talentfulle, unge mennesker til å holde seg langt unna luftfart.

Kanskje det enkleste for SAS ville være å selge BU?:)
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Tja å selge BU nå er vel den dårligste løsningen, "gi" fra seg en flyselskap som går i + , og med det 44% av det Norske markedet, nei den går nok ikke.

Hvilke opsjoner står man da med tro ?

*Merge inn bu piloter i SK 1:1 på Ansinitet, og få alle SK piloter mot seg og ut i aksjoner, (husk det er definitivt flest SK piloter, og som mange fortsatt ikke har forstått , det gjelder piloter fra hele Scandinavia, de her -1- liste)

* Gjøre et BU fratrag på Ansiniteten , f.eks 7 år , og degradere BU kapt. som er "for unge", men la de beholde lønnsansinitet. BU' pilotene blir sikkert pizzet, med de er færre.

* ha -2- pilot pooler i f.eks 10år, mulig dyr løsning, men BU piloter får aldri fly til BKK, SIN og SEA med en slik løsning. Så om det er Nirvana for BU pilotene så bør de gå for en "ydmyk" løsning i forhold til SK, eller så blir det krig til evig tid. (den som er i mindretall må gjerne gi mest)

Noen andre gode eller dårlige forslag ??

/Geir
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by P.A. VIKING


Tja å selge BU nå er vel den dårligste løsningen, "gi" fra seg en flyselskap som går i + , og med det 44% av det Norske markedet, nei den går nok ikke.

Hvilke opsjoner står man da med tro ?

*Merge inn bu piloter i SK 1:1 på Ansinitet, og få alle SK piloter mot seg og ut i aksjoner, (husk det er definitivt flest SK piloter, og som mange fortsatt ikke har forstått , det gjelder piloter fra hele Scandinavia, de her -1- liste)

* Gjøre et BU fratrag på Ansiniteten , f.eks 7 år , og degradere BU kapt. som er "for unge", men la de beholde lønnsansinitet. BU' pilotene blir sikkert pizzet, med de er færre.

* ha -2- pilot pooler i f.eks 10år, mulig dyr løsning, men BU piloter får aldri fly til BKK, SIN og SEA med en slik løsning. Så om det er Nirvana for BU pilotene så bør de gå for en "ydmyk" løsning i forhold til SK, eller så blir det krig til evig tid. (den som er i mindretall må gjerne gi mest)

Noen andre gode eller dårlige forslag ??

/Geir

Lys ut ledige pilotstillinger i SASBraathens som er et helt nytt flyselskap. La alle søke fritt. Legg ned SAS Norge og Braathens og dermed alle stillingene-alle sies opp. :spin:
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by DY


Originally posted by P.A. VIKING


Tja å selge BU nå er vel den dårligste løsningen, "gi" fra seg en flyselskap som går i + , og med det 44% av det Norske markedet, nei den går nok ikke.

Hvilke opsjoner står man da med tro ?

*Merge inn bu piloter i SK 1:1 på Ansinitet, og få alle SK piloter mot seg og ut i aksjoner, (husk det er definitivt flest SK piloter, og som mange fortsatt ikke har forstått , det gjelder piloter fra hele Scandinavia, de her -1- liste)

* Gjøre et BU fratrag på Ansiniteten , f.eks 7 år , og degradere BU kapt. som er "for unge", men la de beholde lønnsansinitet. BU' pilotene blir sikkert pizzet, med de er færre.

* ha -2- pilot pooler i f.eks 10år, mulig dyr løsning, men BU piloter får aldri fly til BKK, SIN og SEA med en slik løsning. Så om det er Nirvana for BU pilotene så bør de gå for en "ydmyk" løsning i forhold til SK, eller så blir det krig til evig tid. (den som er i mindretall må gjerne gi mest)

Noen andre gode eller dårlige forslag ??

/Geir

Lys ut ledige pilotstillinger i SASBraathens som er et helt nytt flyselskap. La alle søke fritt. Legg ned SAS Norge og Braathens og dermed alle stillingene-alle sies opp. :spin:

Hm, da blir det jo endel arb. ledige piloter i sverige og danmark da
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

, men det skjer nok aldri så det blir nok valgt en annen løsning.....


Men back to square one.

Dropp hele SASBraathens selskapet, og merge BU Piloter og Cabin ansatte inn i SK Verden. Dermed er det vil i alle fall etter Norsk og Svensk lov slik at "virksomhetsoverdragelsen" skal skje i hht. lover. Dette med SASBraathens forkludrer det hele .

/Geir
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by cabincruiser


Originally posted by gromit


Nok en gang har braathens gutta fått vinklet historien i sin favør. Skulle tro de dikterte hva som skulle trykkes.
Saken har nemlig flere sider enn de som kom fram under reportasjen. Hva med at at det ble sagt opp 350 piloter i SAS like etter oppkjøpet av braathens og medfølgende "ansettelse" av ca 350 braathenspiloter. Ha med at yngste kaptein i Braathens er ansatt 96/97, mens SAS har 400 eldre styrmenn, der de eldstemann ble ansatt i 88.
Klart det må gjøres endringer dersom listene skal flettes, men dette godtar ikke Braathens.

Du, i likhet med flere andre synes å leve i den villfarelsen at SAS Airline har kjøpt Braathens. Det er IKKE riktig. SAS konsortiet kjøpte BU - og BU er et datterselskap i konsortiet på lik linje med SAS Airline, Widerøe, Blue1, Spanair osv. Så å preke om "ansettelse" av 350 BU-piloter i SK er p***preik.

Tja, hvem som lever i hvilken villfarelse er det vel delte meninger om.

Men om man er over 14 år gammel og har fått med deg litt om organisasjon, burde man vite at det stort sett er opp til konsernet å organisere virksomheten slik de vil. Jørgen Lindegaard har, helt bevisst, løftet SAS' pengebinge og sentrale økonomi ut av SAS konsortiet (kall det SAS Airlines) og opp i SAS AB (kall det "konsernet"), og lagt "Affiliated Airlines" under seg, organisatorisk på nivå med SAS Airlines.

Så, ja, rent organisasjonsmessig har du delvis rett. (Bortsett fra at det ikke er SAS Konsortiet, men SAS AB som kjøpte Braathens, og at Braathens ikke er en del av SAS Konsortiet.)

Men å prøve å overbevise SAS-folk om at SAS "egentlig" ikke er SAS (kanskje faktisk mere Braathens), blir bare patetisk.

SAS kjøpte Braathens. Punktum.
 
Back
Top