SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag

I morgen vil Magasinet til Dagens Næringsliv ha en større sak om hvordan "alt" styres i SAS...
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Håper det ikke betyr at listen legges ut :)
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Det gjør den neppe... Men saken lukter litt "DN AVSLØRER..." Så her blir det vel spark til både ledelse og fagforeninger...
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Ingen god reklame for det nye selskapet...
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Får stikke og kjøpe avisen da....
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Sitat fra DN Hardcopy :


Mogens Holgaard, leder i den danske pilotforerning

Vi må unngå en situasjon der en eldre SAS-styrmann flyr med en yngre Braathens-kaptein. Det (...) kan være en fare for flysikkerheten

Anbefaler alle å kjøpe Dagens Næringsliv i dag
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Jeg forstår SAS pilotene meget godt. I SAS er man styrmann i 12-15 år før man kan bli ”befalshaver” / kaptein, men i gamle Braathens kunne man bli kaptein allerede etter 3-4 år dersom man har den rette bakgrunnen (utdanning fra forsvaret). Det er selvfølgelig vanskelig for en 45 års gammel styrmann i SAS med flygerutdanning fra forsvaret å være styrmann for en 32 års gammel Braathens kaptein med privat flygerutdanning. Støtter SAS pilotene 100%
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Har du lest Dagens Næringsliv i dag ?? :wow:
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Her er forsiden :

faksimile2.gif
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Det var vel en rimelig velbalansert artikkel. Synspunktene til begge sider så ut til å komme godt frem. Det er vel egentlig helt naturlig at alle parter kjemper for å få en best mulig avtale for sin gruppe(både bu-piloter, sas-piloter og ledelse).
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Klippe...
Det er selvfølgelig vanskelig for en 45 års gammel styrmann i SAS med flygerutdanning fra forsvaret å være styrmann for en 32 års gammel Braathens kaptein med privat flygerutdanning.
jeg er nok 100% uenig:naughty: Piloter er trent til å operere et fly og er dette flyet sertifisert for to crew så må man kunne jobbe som et team. Dette krever ikke noen "magiske" krefeter, men kun en holdning til at man skal kunne jobbe sammen. Les litt om utvikling av holdninger i flight deck fra 60 og 70 årene og introduksjonen av Crew Resource Management så tror jeg du vil få et mere objektivt syn på dette...? Debatten her er kun om egen interesse, siden en bedre ansinnitet gir man en bedre schedule og sist, men ikke minst mere $$$ når man sitter i venstre sete. Man bruker da alle argumenter tilgjengelig, som sikkerhet, prosedyrer osv. til å støtte sitt poeng... ;)

Dag
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Kampen der fremme kan nesten minne om kampen i den norske kirke... Hvordan gikk det egentlig første gang når det kom kvinner inn i cockpit? Har det aldri skjedd at en styrmann er eldre enn kapteinen?
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by EB


Kampen der fremme kan nesten minne om kampen i den norske kirke... Hvordan gikk det egentlig første gang når det kom kvinner inn i cockpit? Har det aldri skjedd at en styrmann er eldre enn kapteinen?
...

.. må vel leses som "gyldig" ansinitet i boliget, ikke biologisk alder , eller ?
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by EB


Kampen der fremme kan nesten minne om kampen i den norske kirke... Hvordan gikk det egentlig første gang når det kom kvinner inn i cockpit? Har det aldri skjedd at en styrmann er eldre enn kapteinen?

Ja dette må være et utrolig hierarkisk samfunn. Pilotene er ikke akkurat kommet langt med tanke på å tenke nytt. Her er det ansiennitet og ikke faglige kvalifikasjoner som er viktigst.

Den norske kirke....don't get me started!:spin:
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Jeg har da full forståelse for at de to pilotgruppene er ved sin fulle rett når de "står på krava", hvem ville vel gitt fra seg opparbeidede rettigheter ? [annet en den sosialdemokratiske ånd som hersker her i forumet ;) ] .
Vi utenforstående kan nok påpeke mange "skjevheter" , men det angår faktisk ikke andre en de 2 pilotgrupper.

Forøvrig det finnes ingen likheter med Den Norske Kirke.

Skal nok noen kreative forslag, og langvarige overgangsordninger på plass her før SAS Group har dette på plass.

/Geir
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Nok en gang har braathens gutta fått vinklet historien i sin favør. Skulle tro de dikterte hva som skulle trykkes.
Saken har nemlig flere sider enn de som kom fram under reportasjen. Hva med at at det ble sagt opp 350 piloter i SAS like etter oppkjøpet av braathens og medfølgende "ansettelse" av ca 350 braathenspiloter. Ha med at yngste kaptein i Braathens er ansatt 96/97, mens SAS har 400 eldre styrmenn, der de eldstemann ble ansatt i 88.
Klart det må gjøres endringer dersom listene skal flettes, men dette godtar ikke Braathens.
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Ja en sak har alltid flere sider. Er det noen som har penger så vil jeg anta at det er pilotforeningen til SAS så det er bare å starte informasjonsarbeidet om de prioriterer dette.
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Ingen likheter med den norsk kirke??? Absolutt ingen????
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Alle ber til høyere makter :spin:
 
Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag'

Originally posted by EB


Ingen likheter med den norsk kirke??? Absolutt ingen????

Nope;
Kirken 100% eid av Staten, SAS 17%...
Piloter vil opp "mot" himmelen, men også trygt ned igjen...:)
 
Back
Top