• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS signs letter of intent with Amadeus

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS signs letter of intent with Amadeus

The SAS Group has signed a letter of intent with Amadeus, one of the leading
suppliers of global distribution systems and IT solutions in the airline
industry.

The letter of intent means that parts of the SAS commercial IT platform will be
replaced. These include sales, booking, ticketing, check-in and load-control
.
The new and modern systems, that are standardized and easier to use, will
support the SAS Group's employees in the meeting with the customer. Further on,
travel agencies will keep access to the lowest fares with SAS through Amadeus.

"This letter of intent provides the SAS Group the possibility to offer our
customers innovative solutions during the years ahead. It will be easy to find a
good-value alternative. In addition, the agreement will include considerably
reduced distribution costs," says Robin Kamark, Senior Vice President, Airline
Commercial, SAS Group.

"This has been a long process and we are now looking forward to the next step
in this expanded cooperation, " says Robin Kamark.

SAS Group Corporate Communications

For further information, please contact

Robin Kamark +46 70-9972424 (Distribution)
Eva-Karin Dahl +46 70-9972817 (Distribution)
Mats Fagerlund +46 8-7972474 (IT)
Magnus Rosén +46 70-9975389 (IT)

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=716009&fn=wkr0003.pdf

dette har de jobbet med i ÅREVIS! Noe sier meg at jeg kommer til å få fingrene borti dette i årene som kommer....

Men like herlig ble ProTempo faset ut til fordel for Ediss... for ett jævla drittprogram skal du lete lenge etter..

Jepp, det er som mye annet i sas, prosjekter som konkluderer med diverse. I dette tilfelle så blir dette inført innen 2012 i følge diverse kilder. Det blir bye bye til ResAid, PACS, PCI, ediss, kanskje PAH, osv...
Det er ikke så dumt ettersom det som amadeus har utviklet har en del som er bra og effektivt, og de har blitt billigere.

Bra!!! SAS har hatt en RFP ute og gått opp en ryddig vei...:nor

Men staar SGS fritt til aa velge tilbyder, eller maa de ta (og betale for) det SAS forlanger?

All den tid at SAS eier 100% av SGS burde de vel fortsette å nyte godt av stordriftsfordelene som SAS har forhandlet frem...

dette har de jobbet med i ÅREVIS! Noe sier meg at jeg kommer til å få fingrene borti dette i årene som kommer....

åjadda! Det som nå kalles NDP (New Distribution Platform) blir noe jeg skal jobbe med i noen år fremover, ja!

Dette er nok det desidert største IT-prosjekt SAS har vært borte i noensinne!
Så å si alt av IT-plattformer fra booking, hosting, ruteplan, innsjekk, loadcontrol .. med alle mulige tilhørende herligheter skal over på Amadeus Altea platformen i løpet av de neste årene.
Men, det er større selskap som har vært gjennom akkurat denne prosessen i de siste årene og kommet bra ut av det . Kan nevne Qantas, Air France, Iberia som de største. Lufthansa og United er midt oppe i sine tilsvarende prosesser, og det ER masse jobb som vil påvirke omtrent alle medarbeiderne i selskapet i større eller mindre grad i og med at man får nye dataverktøy og grensesnitt.
Jeg tror dette blir meget bra, ved at man nå får leveranse fra en meget god leverandør, med systemer som "henger sammen" og har en stødig og kontinuerlig videreutvikling.

Back