• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS signs code-share agreement with ANA

I utgangspunktet åpner en Code-share agreement en mulighet for å bruke "carrier specific fares" på annet metall. I eksemplet med ANA kan f.eks SAS selge OSL-CPH-NRT-FUK med SAS pris OSL-FUK. Da Fukuoka er "common rated" med Tokyo betyr dette at kunden betaler det samme som til Tokyo og behøver ikke å legge til innenlands prisen mellom Tokyo og Fukuoka.

OK. Jeg trodde dette var mulig også uten code share.

(Sånn i utgangspunktet gir code share-avtaler meg litt flashback til de gyldne tidene i IT-bransjen, da gud og hvermann inngikk strategiske samarbeidsavtaler. Dessverre for kundene, og etterhvert investorene, ga de aldri noen andre fordeler enn nye pressemeldinger og, til å begynne med, høyere aksekurs.)

I TOS sitt eksempel er det egentlig OSL FRA MAN som er interessant da de fleste reiser innenlands Norge prises separat - eller som et spesifisert tillegg. Hvis Lufthansa har Code-share med BMI FRA - MAN kan LH selge OSL - FRA - MAN på LH pris, mens det ville bli dyrere om en skulle dele opp OSL - FRA LH pluss FRA - MAN BD.

I mitt eksempel er operating carrier LH i begge tilfellene.

Betyr det du skriver her at når det ikke er codeshare så prises segmentene individuelt? Er det riktig forstått at med codeshare så har f.eks. BD et antall seter på en flight som de kan selge som "sin" flight? Det vil i så fall forklare at en del codeshare flighter til/fra UK på SAS materiell med BD kode ofte synes å være veldig kostbare.

De kunne sikkert kombineres tidligere også - men tilgangen til billettene blir jo bedre ved code-share enn ved interlining, f.eks. ved at SAS og ANA selger hverandres billetter gjennom sine nettsider

Dette er vel absolutt en av de tingene de kan få til uten code share? Widerøe selger jo, ihvertfall, billetter fra et betydelig antall operatører de ikke har vode share med. Hva som skjer om man blander inn SAS IT er jo et litt annet spørsmål :headbang

I mitt eksempel er operating carrier LH i begge tilfellene.

Betyr det du skriver her at når det ikke er codeshare så prises segmentene individuelt? Er det riktig forstått at med codeshare så har f.eks. BD et antall seter på en flight som de kan selge som "sin" flight? Det vil i så fall forklare at en del codeshare flighter til/fra UK på SAS materiell med BD kode ofte synes å være veldig kostbare.

Forutsatt at det er en godkjent rute, det vil si innen "mileage" kan standard priser brukes gjennomgående, de kan være også være spesial priser men er normalt 10-15% høyere enn "carrier specific".

Et annet eksempel i tilfellet med OSL-FRA-MAN er om SAS hadde en Code-share hele veien, kunne SAS ha solgt envei lavpris selvom LH som operating Carrier ikke selger enveis lavpriser.

Et annet eksempel i tilfellet med OSL-FRA-MAN er om SAS hadde en Code-share hele veien, kunne SAS ha solgt envei lavpris selvom LH som operating Carrier ikke selger enveis lavpriser.

Eventuelt de kan selge OSL-MAN-FRA-OSL uten at Lufthansa bryr seg om at det er ei envegsruting med Lufthansa inni der? Eller er det noe som er regulert også i interline-avtaler?

Eventuelt de kan selge OSL-MAN-FRA-OSL uten at Lufthansa bryr seg om at det er ei envegsruting med Lufthansa inni der? Eller er det noe som er regulert også i interline-avtaler?

Jeg vet ikke om det handler om interline eller allianse, men jeg har hatt suksess med å få enveis lavpris hos LH og LX på openjaw der returen skjedde med SK, uten noen form for codeshare.

Ref ditt tidligere spørsmål om interline vs. code-share: russiske myndigheter krever at alle som flyr til Russland har codeshare med et russisk flyselskap. Resultaten av denne er at da SK startet å fly OSL-SVO ble det code share på denne return hos både SK og SU. Det ble en stor forbedring for meg som kunde: tidligere kunne man i prinsipp kjøpe en billett TOS-OSL-SVO med SU på andre leg, men bare til fullpris. Nå har SU-flyvning SK-rutenummer, og denne routingen ble plutselig mye billigere.

Jeg vet ikke om det handler om interline eller allianse, men jeg har hatt suksess med å få enveis lavpris hos LH og LX på openjaw der returen skjedde med SK, uten noen form for codeshare.

Open-jaw prises ofte som en tur-retur reise, og har ofte mer med allianser å gjøre.

For å fortsette litt med "geek" sammenligningene - så har en Code-share mye tilfelles med en VPN tunnel - dog etterhvert en VPN tunnel skrevet av Microsoft - det lekker noe i alle ender;) Men i utgangspunktet kan et selskap selge billetter etter sine egne regler og priser, eksemplet ditt ville bli sett på som en tur retur, men om du fløy ut OSL-LGW med Norwegian tok Virgin Trains til Manchester og kjøpte en SK Billett MAN - FRA - OSL med SK som Designator og Codeshare på LH metall kunne du fly LH med Eniveis Pris. Som kunde opplever jeg i store trekk at Code Share er til min fordel.

Problemet var at SAS i årevis ikke solgte codeshare-flighter på websidene sine. Hva er da vitsen med codeshare? Det har blitt noe bedre med den nye bookingmotoren.

Det er riktig, men samtidig har de solgt de gjennom andre kanaler, som f.eks reisebyråer

Problemet var at SAS i årevis ikke solgte codeshare-flighter på websidene sine. Hva er da vitsen med codeshare? Det har blitt noe bedre med den nye bookingmotoren.

Når solgte de ikke det? Vet at SAS ikke har vært så gode på code-share, men de har da solgt United-, Air China- og Thai-billetter i mange år gjennom sas.no. F.eks. har det så lenge jeg kan huske vært mulighet å bestille billetter til en rekke USA-destinasjoner gjennom sas.no, med videreforbindelser fra Washington D.C., Chicago og etter hvert også Newark. De har også hatt code-share-samarbeid med Emirates de siste årene i forbindelse med Dubai-ruten.

Når solgte de ikke det? Vet at SAS ikke har vært så gode på code-share, men de har da solgt United-, Air China- og Thai-billetter i mange år gjennom sas.no. F.eks. har det så lenge jeg kan huske vært mulighet å bestille billetter til en rekke USA-destinasjoner gjennom sas.no, med videreforbindelser fra Washington D.C., Chicago og etter hvert også Newark. De har også hatt code-share-samarbeid med Emirates de siste årene i forbindelse med Dubai-ruten.

Den delen av bookingmotoren som ble rutet til Amadeus fikset det, men ikke den andre (Resaid) hvor mye Europa m.m. befant seg.

Til tross for at SAS har forlatt Star Alliance, utvider ANA og SAS codeshare-avtalen ut fra ARN.
Star Alliance member ANA has expanded codeshare partnership with Skyteam member SAS, covering the latter’s domestic routes within Sweden. Following codeshare service went into effect since 04FEB25 (approximate).

ANA operated by SAS
Stockholm Arlanda – Gothenburg
Stockholm Arlanda – Kiruna
Stockholm Arlanda – Lulea
Stockholm Arlanda – Umea
https://www.aeroroutes.com/eng/250213-nhskcodeshare

Jag kan förstå att de vill ha mer trafik men hjälper de inte en konkurrent nu? Nu blir det mer attraktivt att tex flyga till GOT med ANA via ARN istället för att ta dem med SAS via CPH…

Back