SAS/SGS

Denne snek seg forbi meg forrige uke. Man gir litt med ene håndene og tar litt med andre hånden:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1913453.ece

Egentlig ganske interessant hva som får oppslag i media eller ikke. Disse arbeidsplassene forsvinner nok ut av landet, mens om SGS hadde blitt solgt hadde man nok neppe flytte arbeidsplassene ut av landet. Litt problematisk med handlngansatte et annet sted enn der flyene er.
 
Burde vel ikke komme som noen overaskelse og nesten rart det ikke har blitt gjort før. Det er vel få selskaper idag man ikke havner India eller et eller annet sted når man ringer.
 
Callsentre er nok en dinosaur som drepes av moderne tider. Det er nok rett og slett ikke volum igjen til å rettferdiggjøre alle disse sentrene.
 
Burde vel ikke komme som noen overaskelse og nesten rart det ikke har blitt gjort før. Det er vel få selskaper idag man ikke havner India eller et eller annet sted når man ringer.

Helt klart, men de gangene jeg trenger de som svarer på 05400 er det en av disse grunnene:

- fordi enten nettstedet til SAS har svelgt en potet og man trenger noe manuell intervensjon.
- fordi man skal jakte på grome bonus-seter og trenger en del manuell assistanse.
- fordi man skal booke noe ikke-trivielt som ikke lar seg ordne på nett.

Av all min erfaring med IT-bransjen og India så vil jeg si at fleksibilitet er det siste man får ut av det, og å ha en generisk inder på tråden som skal kunne kompleksiteten til 10 forskjellige selskaper vedkommende bytter hatter mellom ikke oser av kvalitet og kompetanse.

WIAS kan dekke det siste punktet, men ikke de første to.

-A
 
Selv sagt og risikoen er alltid at man ender opp med noe slikt som i vedlegget her:

Men de sier også at noe skal beholdes i Norge
 

Attachments

  • Call.jpg
    Call.jpg
    21.6 KB · Views: 557
Outsourcing av call centers er vel noe som har vært opp til vurdering like lenge som outsourcing av SGS (og en del andre ting, som fortsatt er opp til vurdering). Det som var i Kristiansand og det som var i Trondheim ble lagt ned i fjor.

Varför avbryts den ena men inte den andra processen?

Beslutet kring linjestationerna beror bland annat på avsaknaden av tillräckligt goda outsourcingalternativ. När det gäller Call Centers finns det däremot fullgoda alternativ. Därtill är motiven bakom denna outsourcing delvis andra. Syftet är här att förutom att förenkla också att förbättra produkten för våra bästa kunder genom ökat fokus på dem. Det möjliggör den nya tänkta strukturen med en delvis outsourcad Call Center-verksamhet. Vi behåller alltså de mer komplicerade och mest kundvärdeskapande delarna av Call Centers och outsourcar övrigt.

/Benny Zakrisson
EVP Individual Holdings
 
Hva står EVP Individual Holdings for ? I gammle dager brukte vi også EVP, men da sto det for Excess Volume Passenger (de som måtte ha to seter for å få plass), ;)
 
SAS liker slike egenoppfunne titler ... Da vi åpnet Gardermoen hadde vi 'TEC' - eller 'Traffic Execution Center' ... Det var noen utlendinger som lurte på hva vi henrettet der oppe ... :rolleyes:

EDIT: OK - ser den nå ... men ser ikke helt hva den jobben har med callsentre å gjøre ..
 
Last edited:
Hva står EVP Individual Holdings for ? I gammle dager brukte vi også EVP, men da sto det for Excess Volume Passenger (de som måtte ha to seter for å få plass), ;)

EVP = Executive Vice President. Det som på norsk heter konserdirektør. Så han her er dermed konserndirektør for Individual Holdings

SAS liker slike egenoppfunne titler ... Da vi åpnet Gardermoen hadde vi 'TEC' - eller 'Traffic Execution Center' ... Det var noen utlendinger som lurte på hva vi henrettet der oppe ... :rolleyes:

EVP er ikke en SAS "oppfinnelse", men en svært vanlig forkortelse i næringslivet ;)
 
I dag ser vi et stadig mindre behov for de tradisjonelle "callcentre", ved at stadig flere kunder både velger og ønsker å betjene seg selv via internett i all hovedsak.
Det kommer stadig ny teknologi og forenklede prosesser som medfører at det blir stadig færre kunder som ringer på en god gammeldags telefon for å få hjelp, da dette oppleves som ineffektivt både for kunder og flyselskap.
For ikke mange år siden var det ikke uvanlig at det salget som flyselskapene foretok selv bidro til at det ble solgt ca 1 flysete pr telefonhenvendelse, og det var relativt enkelt å beregne behovet som da også inkluderte behov for endringer og andre henvendelser.
I dag ser vi en meget rask utvikling mot at det selges betydelig flere flyseter pr MANUELLE henvendelse, og her regnes det nå inn både chat, mail, sms og til sist telefon.
Ettersom teknologien og og utviklingen på hvordan kundene ønsker å kommunisere med flyselskapene endrer seg såpass raskt tror jeg at behovet for antall mennesker på tradisjonelle callcentre vil gå ned ytterligere, og da er det heller ikke behov for, eller fornuftig å outsource til lavkostland.

I virksomheten som vi driver en utstrakt kundesupport på, tett sammenvevd med løpende utvikling jobber vi kontinuerlig med å få ned antall henvendelser pr solgte flysete som må behandles manuelt. Dette løses ved at samme team har full innsikt i hva som bidrar mest på utviklingssiden. Ved at vi bruker chat og mail med kundegaranti om rask respons , ser vi at antallet telefonhenvendelser har gått ned fra 75 % til 25 % i løpet av få år,
Hver operatør/utvikler kan betjene inntil 10 chatter , mail og telefon samtidig, og kan på denne måten betjene betydelig flere kunder enn på den gammeldagse telefontjenesten som enkelte fortsatt sverger til som eneste mulighet for direkte dialog.

Min spådom er at innen få år er det kun noen få prosent av henvendelsene som kommer i form av telefonsamtaler!
 
SGS UK er tatt over av ASIG.

As of June 11th, SAS Ground Services UK in London Heathrow and Aberdeen is outsourced to ASIG, who has taken over all SAS Ground Handling and also the ground handling of a number of other customer airlines.

For more than 60 years, ASIG has been a proven leader in providing comprehensive, high-quality aviation services that include ground handling, cargo, passenger, terminal and fuel services. ASIG is backed by the resources of one of the world’s largest aviation services organizations, BBA Aviation, plc. Headquartered in London and traded on the London Stock Exchange, BBA Aviation employs more than 10,000 people in 11 countries on five continents. The operating companies of BBA Aviation have market leading positions in aviation Flight Support and Aftermarket Services and Systems.

“It has been a long process and we are happy that we have found a partner with extensive experience in Ground Handling and a proven track record.”, says Benny Zakrisson, Executive Vice President, Individual Holdings.

Får håpe dette ikke går utover kvaliteten. Kan jo ikke være så mye å spare på å gjøre dette?

OT
Har BA egen ground handling, ala SGS?
 
Last edited:
Høres fornuftig ut i mine øyne. At et skandinavisk flyselskap skal drive fremmedhandlig (og egenhandling) på fremmed jord har jeg aldri skjønt

Jo, hvis der var penge i det og overskud !!!! Det var der i LHR
Hilsen
Ole
 
Back
Top