SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Hei,

Har fått svar fra SAS Customer Service hvor de refunderte utlegg i forbindelse med hotellovernattingen, telefon, samt erstatting på 600 EUR per person.

Fikk ingen forklaring på hvorfor alt gikk galt. Antar at SAS ser seg ferdig med saken med dette.

Hvad forventer du mere?

Han burde vel ha fått en forklaring på om en slik håndtering er det vi kan forvente oss i fremtiden eller ikke. Ikke mye poeng i å betale mer for billetten hos et "fullserviceselskap" som er medlem av en allianse dersom det ikke klarer å håndtere slike hendelser bedre enn lavprisselskapene.

Han burde vel ha fått en forklaring på om en slik håndtering er det vi kan forvente oss i fremtiden eller ikke. Ikke mye poeng i å betale mer for billetten hos et "fullserviceselskap" som er medlem av en allianse dersom det ikke klarer å håndtere slike hendelser bedre enn lavprisselskapene.

Enig i dette. Jeg husker en gang da det ble oppdaget et problem med en flytype og alle fly av denne typen ble satt på bakken. Folk ble booket om til andre fly og Braathens som fortsatt eksisterte tro til for å hjelpe. Problemet ble større da folk ble booket om til flyvninger som også ble kansellert kort tid etter og måtte tilbake til servicesenteret for å hjelp på nytt. De fleste ble mange timer forsinket, men man fikk da hjelp på et vis. Informasjonen var dog mangelfull og folk ble oppgitt. Måltidskuponger dekket ikke reelle kostnader for utlegg. Jeg fikk ingen erstatning for selve forsinkelsen, dette var nok før EU-regelverket var skikkelig på plass, men de refunderte utlegg for mobilsamtaler og litt mer for mat m.m. SAS beklaget dårlig informasjon til passasjerer men de virker ikke å ha lært veldig mye. Episoden i Tokyo er jo verre, og at SAS ikke booket deg og andre om er ganske utrolig, fra et kostnadsperspektiv ville det vel ikke blitt veldig mye dyrere om endel kunne dratt med andre fly.

Hei,

Min siste epost utveksling med SAS Customer Care (se nedenfor).

Jeg undrer meget ved hvilke tilfeller SAS booker om til andre flyselskaper ? Er ikke en forsinkelse på 24 timer tilstrekkelig for å booke passasjerer til andre Star Alliance selskaper når det finnes tilgjengelighet når deres Airbus A340 fly står fast pga. tekniske problemer som primært skyldes dens alder og behov for oppgradering.

I så fall hva er hensikten med et servicekonsept som Eurobonus Gold eller Eurobonus Diamond når det viser seg slik jeg leser SAS sin respons på at forsinkelser på ett døgn medfører ingen service som på en side er lovpålagt etter passasjerrettighetene men også skal komme som følge av et konsept til de reisende som flyr med SAS.

Jeg er ikke fristet på å velge SAS på langdistanseflyvinger hvis det viser seg at man ikke kan bli booket om til andre Star Alliance flyselskaper ved forsinkelser på ett døgn.

Fra: customercare@sas.se [mailto:customercare@sas.se]
Sendt: 20. november 2015 13:16
Til: X,X
Emne: Re: SV: Reise til/fra Tokyo - Svar fra SAS Customer Care XXX XXXX (******************)

Hei igjen !

Takk for ditt svar.

Rent generelt booker vi ikke om til andre flyselskaper ved forsinkelser som denne.

(... kompensasjon på 600 EUR er tilstrekkelig)

God helg!

Vennlig hilsen/Kind regards

XXXX XXXX
Customer Care Team

SAS

Besøk oss på sas.no

Original Message Follows: ------------------------
From: "X , X" <X@X>
To: "customercare@sas.se" <customercare@sas.se>
Subject: SV: Reise til/fra Tokyo - Svar fra SAS Customer Care XXX XXXX (******************)
Date: November 18, 2015 11:39:46 PM CET
Hei.

Kan du gi en forklaring hvorfor deres personalet i Tokyo ikke booket oss om og nektet det samme til andre passasjerer til andre Star Alliance avganger? Er dette den servicen man skal forvente av ett nettverksselskap ?

(... om kompensasjon)

Mvh
X X"

Hei,

Min siste epost utveksling med SAS Customer Care (se nedenfor).

Jeg undrer meget ved hvilke tilfeller SAS booker om til andre flyselskaper ? Er ikke en forsinkelse på 24 timer tilstrekkelig for å booke passasjerer til andre Star Alliance selskaper når det finnes tilgjengelighet når deres Airbus A340 fly står fast pga. tekniske problemer som primært skyldes dens alder og behov for oppgradering.

I så fall hva er hensikten med et servicekonsept som Eurobonus Gold eller Eurobonus Diamond når det viser seg slik jeg leser SAS sin respons på at forsinkelser på ett døgn medfører ingen service som på en side er lovpålagt etter passasjerrettighetene men også skal komme som følge av et konsept til de reisende som flyr med SAS.

Jeg er ikke fristet på å velge SAS på langdistanseflyvinger hvis det viser seg at man ikke kan bli booket om til andre Star Alliance flyselskaper ved forsinkelser på ett døgn.

Jeg vet ikke generelt, men mann og sønn ble ombooket via andre selskaper for 1,5 år siden når flyet ble kansellert til NY. Var da kun EB medlem, de måtte ha en natt på hotell og fikk derfor flyttet hjemreisen fra usa en dag for å få samme tid i USA uten ekstra kostnad. Fikk også samme økonomiske kompensasjon som deg. Vi var veldig fornøyd med håndteringen... (men forstår godt at du ikke er det altså...)

Jeg forstår at på utreisen ble din mann og sønn ombooket. Dette har jeg selv opplevd noen ganger i Europa ved problemer, men det var nytt denne gangen at en forsinkelse på 25 timer fra Tokyo til København (altså hjemover) var ikke berettiget for ombooking via Star Alliance selskaper, særlig når man fløy på Business billett og har EB Diamant kort.

Jeg forstår at på utreisen ble din mann og sønn ombooket. Dette har jeg selv opplevd noen ganger i Europa ved problemer, men det var nytt denne gangen at en forsinkelse på 25 timer fra Tokyo til København (altså hjemover) var ikke berettiget for ombooking via Star Alliance selskaper, særlig når man fløy på Business billett og har EB Diamant kort.

Ja det var på utreise. "bjørnpilot" på Insta skryter jo også ofte av at man blir ombooket ved problemer. Forstår ikke at det skal være noe forskjell på om reisen er ut eller hjem. Og ja Business og Diamant bør absolutt komme først (det gjorde de også den gangen, de fikk dra videre samme dag).

Jeg hadde forstått det hvis det var umulig pga. fulle fly, men det var jo ikke tilfelle hos dere. Bra du tar diskusjonen med de!

Kan skyte inn at jeg ble booket om fra SWISS til Aeroflott, når jeg ble tyfonfast i Shanghai i sommer.
Fikk en mail fra swiss tre timer etter kanselering, med samme klasse.

Hvorfor booket du ikke en billett med Turkish eller noe annet på eget initiativ?

Hvorfor booket du ikke en billett med Turkish eller noe annet på eget initiativ?

Det er jo litt bingo å gjøre noe, for å si det mildt, ettersom SAS på ingen måte er forpliktet til å refundere det. Skal man ombookes, så må ansvarlig flyselskap gjøre det, med mindre man har fått eksplisitt beskjed om noe annet.

Hm, dette er vel en fin mix av i-landsproblemer, litt dårlig håndtert fra leverandøren, og muligens litt nærsynthet i forhold til å se det storebilde/fra begge sider ?

Hm, dette er vel en fin mix av i-landsproblemer, litt dårlig håndtert fra leverandøren, og muligens litt nærsynthet i forhold til å se det storebilde/fra begge sider ?

Vel, med tanke på hvor høyt SAS har gått ut i kommunikasjonen rundt dette temaet. Det er ikke så alt for lenge siden at ansatte i SAS sto og fortalte stolt at de ville ha sine passasjerer booket om med andre etter kun kort tid....
Det nevnes også tidligere i tråden hvordan f.eks enkelte ansatte på Instagram stadig kommenterer og påpeker hvor flinke SAS er til å booke om i slike tilfeller.

Når man går så høyt ut i kommunikasjonen sin til kundene så må en også forvente å få tilsvar. En ting er hva kunden har krav på, men her har man helt klart skapt et forventning om at man rydder opp.

Jeg tror at alle selskaper vil havne i slike "service melt downs" enkelte ganger, men da får man heller stå inne for det og si at man har driti seg ut og at man ønsker å lære av sine feil. I stedet for å late som at dette er helt greit. Og til sist, hvordan man behandler en EBD. Dette er i utgangspunktet bland selskapets beste kunder, faktisk de som er med å betaler lønnen til de ansatte.

For meg så er det skremmende at SAS greier å feile slik, langt under hva de selv har sagt de skal gjøre.

S

Egentlig litt synd å se at flybransjen har entret inn i et ukontrollert "race to the bottom" innen service. Trodde egentlig selskaper som SAS hadde alt å vinne på å konkurrere på service (siden de ikke klarer det på pris), men der tok jeg vist feil.

Og som det nevnes, SAS har ikke gjort ting bedre av å fyre opp forventningene i sosiale medier. Her burde man kjørt en hard linje og nektet ansatte å drive propaganda for et servicenivå som man ikke akter å opprettholde. Mistenker nesten enkelte ansatte for å snakke opp egen service i håp om at ledelsen må følge opp og levere den.

Du kan i det minste prise deg lykkelig over at du har visse rettigheter med EU selskap - prøv å få dette med amerikanske selskap innad i USA. Der er de mer opp til selskapene.

"Each airline has its own policies about what it will do for delayed passengers waiting at the airport; there are no federal requirements."

Hvilket vil si at du ikke kan regne med noe.
Selv tror jeg det viktigste i sånne situasjoner er å finne ut hva man selv kan gjøre som kunde. For å si det litt banalt - det blir som å ta bussen. Er bussen forsinka sjekk alternativer.

Back