SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Om jeg har regnet ut rett lokaltid så har vel Swiss en avgang om ca 1.5 timer fra NRT via ZRH til Oslo (avgang 11.10, LX161). De selger billetter (dvs. jeg får det opp hos mitt reisebyrå), men sikkert ikke mye plass igjen for det er dyre billetter.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Finner ikke innlegget ditt særlig morsomt. Ingen her som snakker at VG skl meddele noe som helst. Og om noen er på vei til en begravelse så er det trist at vedkommende blir forsinket pga en sånn situasjon. Trygghet er en viktig faktor hos alle selskaper men det er det en dårlige håndteringen av selve forsinkelsen som er svært dårlig av SAS.


Dette innlegget ble ikke skrevet for at du skulle ha noe å le av når du satt SAS-fast langt hjemmefra.

Det ble skrevet siden jeg på grunnlag av mangfoldige innlegg på dette forumet og diverse aviser trodde at en slik situasjon ikke skulle kunne oppstå. Jeg har lest meg fram til at når folk har sittet fast med andre selskaper (les Norwegian), ville de unngått dette hvis de ikke hadde vært så kørka å reise med dem, men heller valgt selskaper som er med i en stor allianse (les SAS eller andre selskaper). Ved problemer da, blir man bare booket om med andre selskaper innen eller utenfor alliansen, og vil dermed være hjemme som normalt. Skulle de måtte vente på fly, står hotellrommene klare og venter på dem.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Dette innlegget ble ikke skrevet for at du skulle ha noe å le av når du satt SAS-fast langt hjemmefra.

Det ble skrevet siden jeg på grunnlag av mangfoldige innlegg på dette forumet og diverse aviser trodde at en slik situasjon ikke skulle kunne oppstå. Jeg har lest meg fram til at når folk har sittet fast med andre selskaper (les Norwegian), ville de unngått dette hvis de ikke hadde vært så kørka å reise med dem, men heller valgt selskaper som er med i en stor allianse (les SAS eller andre selskaper). Ved problemer da, blir man bare booket om med andre selskaper innen eller utenfor alliansen, og vil dermed være hjemme som normalt. Skulle de måtte vente på fly, står hotellrommene klare og venter på dem.

Veldig godt poeng.

Skal tro om SAS toner ned allianse og "kompis" stikkene de legger ut i sosiale medier?
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Det hadde vært interessant å fått litt mer oversikt over hvor ofte dette skjer med SAS og nettverkselskapene. Når det skjer med Norwegian så er mediene på saken med en gang og krisemaksimerer men når det skjer med SAS så får vi kun vite det dersom noen forumister er ombord.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

En viss hendelse i Paris kan nok ha ført mediene bort fra "fillesaker" som denne i noen dager.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Flyet inn til SFO i dag er 3 timer for sent ut fra CPH, noe som betyr at vi ikke rekker flyet til Osl fra CPH.Kan de booke om i gate på sfo eller må vi vente til vi har landet? Ser at flyene begynner å bli fulle...
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Jeg får også meg selv til å lure på om muligens DY/DU/D8-passasjerer muligens kan være noe mer ivrig i "avtrekkeren" når det gjelder å ringe VG? Tviler på at det stemmer, men det kunne i så fall forklart den "generelle skjevheten" i mediedekning som enkelte kommenterer. Men helt klart, denne siste forsinkelsen skriver de neppe om i VG med det aller første, for redaksjonen har det alt for travelt med andre saker...

Når det kommer til hotell-løsninger har jeg jo "sittet på begge sider av bordet", og ser både fordeler og ulemper med løsningen de denne gangen valgte på NRT. På den ene siden slipper man å stå i kø hos annkomstservice og vente på hotellrekvisisjoner (for dem som husker OSL-kaoset før påske, så skrev jeg rekvisisjoner til kl. 4 på natta), men samtidig betinger det at man har penger/kreditt til overs for å betale hotellet. Samt at mange nok ikke har helt oversikt over hvor hotellene ligger. Tross alt, når folk sliter med å finne frem til hotellene i Stavanger/Sola, hvorfor skal vi tro at det vil gå bedre i Tokyo/Narita?
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Flyet inn til SFO i dag er 3 timer for sent ut fra CPH, noe som betyr at vi ikke rekker flyet til Osl fra CPH.Kan de booke om i gate på sfo eller må vi vente til vi har landet? Ser at flyene begynner å bli fulle...

De fikser det som regel når du er i lufta så det er klart når du lander.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

De fikser det som regel når du er i lufta så det er klart når du lander.

Ok, takk. Chattet med sas og fikk da beskjed om at vi måtte booke om etter landing. Håper du har rett👍😊
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Kan bekrefte at vi landet i CPH ca kl. 16:00.

Men problemene endte ikke der. Vi fikk beskjed i Tokyo at vi blir ombooket til kl 1805 flyet fra CPH til OSLO, men etter ankomst til CPH får vi beskjed i loungen at vi kommer seg ikke bort fra CPH før mandag morgen kl 0600. Da blir det ekstra 14 timer venting i København.

Standby var umulig i følge SAS på CPH siden alle flyene er fulle i kveld og bagasjen må følge med meg.

Med denne turen slår jeg min rekord på forsinkelse som totalt kommer på 39 timer.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Kan bekrefte at vi landet i CPH ca kl. 16:00.

Men problemene endte ikke der. Vi fikk beskjed i Tokyo at vi blir ombooket til kl 1805 flyet fra CPH til OSLO, men etter ankomst til CPH får vi beskjed i loungen at vi kommer seg ikke bort fra CPH før mandag morgen kl 0600. Da blir det ekstra 14 timer venting i København.

Standby var umulig i følge SAS på CPH siden alle flyene er fulle i kveld og bagasjen må følge med meg.

Med denne turen slår jeg min rekord på forsinkelse som totalt kommer på 39 timer.

Takk for oppdateringene dine så langt, det har vært interessant å følge med på det som har skjedd. Det er leit å høre hvordan SK har skuffet dere på denne turen. Jeg reiste hjem dagen før, og da gikk alt nærmest på skinner - det er utrolig hvor stor forskjell det er når SK har en god dag i forhold til når de har en dårlig dag (eller dårlige dager i ditt tilfelle). Jeg har også fulgt med på SAS-siden på Facebook, og der har det også vært mye frustrasjon fra dine medpassasjerer. Jeg håper dere kommer dere hjem det siste strekket så fort som mulig!
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Nå forsvarer jeg ikke ingen måte Norwegian og deres håndtering av lange forsinkelser. Men dette viser at det ikke alltid nytter å fly nettverkselskap i en allianse som er så forgudet her inne.

Men bare så er det er sagt jeg er ingen DY fan og velger dem selv bort og betaler gjerne litt mer for å fly et nettverksselskap.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Da er jeg kommet hjem. Oppdaterer med en lengre versjon av historien i løpet av dagen.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Her er min erfaring som passasjer hos SAS på SK984 flyet fra Tokyo til København med opprinnelig avreise kl. 1230 på lørdag 14. november som ble over ett døgn forsinket og særlig hvordan Eurobonus Diamond servicen fungerer.

Min utreise fra CPH til NRT var 3 timer forsinket 6. november og hjemreisen fra NRT til OSL via CPH var totalt 28 timer forsinket !!!

1. Innsjekk og før problemene oppsto

Fikk en SMS allerede dagen før avreise at flyet er forsinket fra kl. 1230 til kl. 1500 pga. sen ankomst. Jeg forsøkte å ringe til SAS på +4791505400 (7 minutter samtale, roaming kostnad: 80 kr) for å høre om det er muligheter for å bli ombooket via andre selskaper men fikk et nei (Diamant serviceeksempel nummer 1).


Vi fikk lov å boarde flyet ca kl. 1400, men det tok ikke mer enn 20 minutter før kapteinen annonserte at de har en teknisk feil med flyet og at det er best at vi forlater maskinen. Agenten for SAS på Tokyo Narita flyplass (ANA) informerte oss at ny status oppdatering kommer etter ca 1 time. Men allerede kl. 1615 (alle tider er lokalt i Tokyo) kom det en tekstmelding fra SAS at ny avgangstid for flyet er satt til kl. 0845.


2. Håndtering av forsinkelsen av SAS sitt personalet i Tokyo


Jeg fikk beskjed om å vente til kl. 1700 i forhold til ny informasjon. Jeg forsøkte å ringe SAS sitt customer service på +4791505400 og etter å ha tastet inn mitt EBD diamant nummer for å komme til Premium line får jeg beskjed: «Welcome to SAS….. (pause) – samtalen kuttet». Dette skjedde seks ganger kl. 15.27, 15.28, 15.53, 16.05, 16.11 og 16.28. Tre vitner kan bekrefte dette siden telefonen min var på speaker modus. Roaming kostnad: ca 100 kroner. Dette er Diamant serviceeksempel nummer 2.


Jeg logget meg inn på www.tripit.com hvor jeg har et Pro medlemskap for å finne alternative forbindelser fra NRT til OSL 14. november og fikk opp en god del ledige seter med bl.a. All Nippon Airways (NH807) til Oslo via Bangkok, Thai Airways (TG677) til Oslo via Bangkok med avgang 2 timer senere, ANA (NH801) til Singapore og videre til København og Oslo hadde ledige seter. Det samme var med United flight UA803 til Singapore, ANA NH805 til Bangkok, NH921 til Shanghai kl 1900, SQ11 til Singapore kl 2100 og mange flere hadde ledige seter, men SAS sitt personale nektet å booke noen passasjerer om. Dette er Diamant serviceeksempel nummer 3.


I stedet fikk alle utlevert et papir med tekst:


«Scandinavian Airline


New flight: 15. november

New departure time: 8:45AM

Counter Open starting from 7:00 AM


*We would like to ask all passengers to seek and book for own hotel. And max amount of JPY 20000 will be payed by Scandinavian Airline afterwards with the receipt. Please contact the below url (Scandinavian Airline) for the payment: Flysas.com/feedback”. Jeg vedlegger dette brevet.


Dette er Diamant serviceeksempel nummer 4. Plutselig skulle alle 250 passasjerer booke hotell for seg selv. I og med at tiden hadde allerede passert kl. 1730 var nesten alle hoteller nær flyplassen fullbooket. SAS hjalp ikke i det hele med noen som helst hotellbooking. Jeg så selv mange passasjerer begynt å gråte og bli fortvilet. Hvor skulle man plutselig ringe og bestille rom i et land der bruken av engelsk ikke er så utbredt. Ikke alle hadde tilgang til internett heller for å finne rom. For min del så kom jeg meg inn på et hotell rom etter 4 timer (etter å ha foretatt 17 telefonsamtaler og fått roaming kostnader på ca. 600 NOK til alle nærmeste hoteller og til SAS kundeservice igjen i Norge for å få hjelp som vi ikke fikk» og da var samlet reisetiden fra flyplassen til hotellet 1 time. Andre passasjerer måtte helt til Tokyo Disneyland resort (1 time med taxi eller tog hver vei fra flyplassen for å få rom).

3. Avreisedagen – 15 november – Flyet er allerede over 20 timer forsinket – Ny avgangstid satt til kl. 0845 den 15. november


Kommer til flyplassen kl. 0640 etter å ha hatt 3 timer søvn der det er full kaos foran innsjekkingskranken. Innsjekkingen går svært treg og det er ingen overraskelse når jeg mottar ny tekstmelding fra SAS at flyet er forsinket videre til kl. 1100. Innsjekkingspersonalet opplyser at vi er blitt booket om til flyet fra København til Oslo som skal gå kl. 1805 på lørdag kveld 15. november. I og med at den nye ankomsttiden var beregnet til ca kl. 1500 København tid skulle vi fint rekke kl. 1805 flyet til Oslo. Jeg sjekket igjen med både expertflyer.com og tripit.com og så at dette og andre fly var allerede fulle, men nei sa innsjekkingspersonalet at vi skal ha sete på dette flyet. Når jeg landet senere på dagen i København visste dette seg å være løgn, siden vi ikke hadde sete på dette flyet likevel. Dette er Diamant serviceeksempel nummer 5.


I mellomtiden kommer det storm av meldinger på SAS sin facebookside hvor SAS svarer bl.a. «Hej XXXX. Sorry to hear about the delay. A new aircraft will arrive from Shanghai to fly the route since the planned aircraft got technical problems. Due to this there will be a delay. And we are sorry that the information/service given haven't been up to the standard you expect from us. Please visit https://www.flysas.com/feedback and there explain what happened and add receipts etc and our Customer Care will look at your errand and get back to you regarding what happened and possible reimburstment. // JH”


Dette visste seg igjen å være feilaktig informasjon siden ingen fly var sendt til Tokyo fra Shanghai av SAS. Videre reagerer jeg sterkt på ordbruken «possible reimbursement». Dette er forsøk på ansvarsfraskrivelse fra SAS på Facebook. Alle passasjerer skal få utdelt sine rettigheter og dette kunne ingen av SAS sitt personalet gjøre i Tokyo fordi de hadde ikke brosjyrene om passasjerrettigheter på flyplassen i det hele !


Kapteinen kom ut til passasjerer først rundt kl. 1100 og forklarte at dette er fortsatt den gamle maskinen som fikk teknisk feil dagen før og at de jobber fortsatt med å reparere denne. Det ble opplyst at pitot heat gikk i stykker (sensor for høyde og fartsmåling) og at denne delen måtte flys inn fra Europa siden Airbus ikke hadde delelager i Tokyo. En del passasjerer begynte å bruke stygge ord til piloten (noe jeg synse er feil) og han gikk inni flyet igjen. Det var tydelig at tålmodigheten var slutt for enkelte. Jeg finner dette argumentet lite troverdig siden All Nippon Airways selv opererer med 11 Airbus fly i Japan og dermed bør ha et eget lager. Jeg finner det lite troverdig at det fantes ingen Airbus deler i hele Asia og at denne måtte flys inn helt fra Danmark med det nye SK983 flyet som skulle komme fra København til Tokyo dagen etter. Jeg tror at SAS ville heller ha denne løsningen som var billigere for dem enn å kjøpe denne delen fra en tredjepart i Japan eller Asia. Kapteinen informerte videre at han ikke har noen plan B og at han ikke kan bekrefte når flyet vil gå og om den ville gå i det hele.


Jeg snakket igjen med SAS sitt personalet og for første gang med SAS sin stasjonssjef for Tokyo som går til gaten. Han sa at han var «off duty» dagen før og kunne ikke gjøre noe i går. Jeg ba om at vi blir booket om til alternative reiser med bl.a. Turkish Airlines via Istanbul, Swiss over Zurich og Austrian Airlines via Wien siden det var ledige seter på disse flyene, men fikk nei på dette. Dette er Diamant serviceeksempel nummer 6.


Vi nærmer seg kl. 1130 da det kom opp en melding at boarding vil kanskje finne sted kl . 1230. Dette ble senere endret frem hele fem ganger.


Vi boardet flyet rundt kl. 1230 og etter å ha ventet 1 time på bakken på papirer tok flyet av ca kl. 1330 mot København.


4. Ankomst i København og videre forbindelse


Etter å ha landet i København lufthavn kl. 1540 får jeg en sms fra SAS at jeg er booket på fly fra CPH til OSL mandag 16. november kl. 0600. Dette er stikk i mot det jeg fikk beskjed i Tokyo. Jeg ringer til +4791505400 og ber om at de hjelper med å booke meg inn på kl. 1805 flyet fra CPH til OSL som jeg fikk bekreftet før avreise fra Tokyo. Jeg får ingen hjelp og blir henvist videre til bakkepersonalet i loungen. Transfersenter i CPH har over 100 personer ventende i kø og selv med EBD kort blir man nummer 21 i køen. Jeg dro til loungen og ba om hjelp til å bli booket om til det flyet jeg skulle fly opprinnelig med, dvs. kl. 1805. Jeg får beskjed at det ikke er mulig siden dette flyet er fult. Jeg får ingen forklaring hvorfor Tokyo innsjekkingspersonalet opplyste meg at vi skal ha sete på flyet som skulle gå kl. 1805. Vi ble booket om til flyet som skulle gå neste dag, altså mandag 16. november kl. 0600 til Oslo. Dette gjorde vi klart var helt uakseptabelt og krevde å få fly i kveld. Etter en halv time diskusjon hvor supervisor forklarer at de ikke kan sette oss på standby siden bagasjen må være på samme flyet som oss og vi kan dermed ikke settes på standby får jeg virkelig nok. Diamant serviceeksempel nummer 7.


Det var 4 andre passasjerer i loungen hvorav 2 av EBD og 2 var EBP (Pandion). De måtte også krangle seg frem til å få sete på fly. Helt utrolig hårreisende manglende service av SAS. Etter 45 minutter hvor det ble brukt noen ordsalver og telefoner fra den falsksmilende dama fra SAS loungen i loungen så fikk vi standby sete på flyet som skulle gå fra CPH til OSL kl. 1900 og 2040.


Jeg ankom Oslo lufthavn med godt over ett døgn forsinkelse, 3 timer søvn på 48 timer og helt utmattet.


Dette var desidert verste flyreisen jeg har hatt med SAS og på ingen måte har SAS ansatte utøvd noen serviceinnstilling. Japan er et vakkert land, men dropp SAS hvis dere vil ha en god reise. Jeg har hatt over 100 flyvinger med SAS siste året og er vant med at forsinkelser kommer fra tid til annet. SAS burde lære seg å håndtere dem på riktig måte og ikke minst yte service til sine passasjerer.
 

Attachments

  • Bekreftelse på forsinkelse på hjemreisen 14-nov.jpg
    Bekreftelse på forsinkelse på hjemreisen 14-nov.jpg
    71.2 KB · Views: 600
  • Brev i Tokyo.jpg
    Brev i Tokyo.jpg
    62.8 KB · Views: 592
  • Sms fra SAS.jpg
    Sms fra SAS.jpg
    78.3 KB · Views: 595
  • Telefonlogg-1.jpg
    Telefonlogg-1.jpg
    81.6 KB · Views: 593
  • Telefonlogg-2.jpg
    Telefonlogg-2.jpg
    79.7 KB · Views: 585
Last edited:
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Huff, dette var ekstremt dårlig kundeservice. Dersom dette er det jeg kan forvente ved forsinkelser med SK må jeg vurdere om jeg heller skal tjene mindre poeng og fly med andre i alliansen.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

gregar85, takk for åpenheten. Dette er virkelig ille, samtidig gjenspeiler det SAS sine kostnad kutt med mer outsourcing (= lavere kvalitet gjennom dårlig info både på sosiale medier, telefon og eksterne lokasjoner+++) og å alltid velge billigst løsning (Airbus-delen, ikke ombooke).

Jeg syns SAS burde lært av denne situasjonen, samtidig tror jeg ikke de gjør det. Hvis det er noen trøst så får du 600€ cash eller det dobbelte i gavekort. Sistnevnte er eneste grunn jeg flyr SAS til NRT i desember.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Hei gregas85!

Kjempeflott at du legger ut dette her, og håper du sender alt dette til SAS og holder oss oppdatert på hva de sier til deg i ettertid. Alt annet enn å legge seg helt flat og dekke alle dine kostnader + kompensasjon er helt uholdbart her!

Skal selv med SK til NRT i feb med familien (er EBD)...

Kim
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Hei. Ett tips: ra bort eb nummeret ditt fra teksten om det er ekte. Generelt forstår jeg at det er vanskelig å booke om 250 pers, men det er jo nettopp for å unngå rot som dette en er Ebd/ebg/ebp. Spesielt ille at de ikke hjelper dersom en selv finner alternativer.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Her er det jo helt tydelig at det er veldig mye som har gått galt og som ikke står i samsvar med hva SAS selv kommuniserer og hvordan de markedsfører seg, noe jeg også har opplevd de gangene jeg har vært forsinket på langdistanse med nettverksselskapene (har aldri vært mindre enn 24 timer forsinket).

Først skal det ligge til grunn en del forutsetninger, som eksempelvis ledige seter på alternative fly, noe jeg har full forståelse for men som slettes ikke er tilfelle og spesielt i ferietider da pax skriker som høyest om hjemmeværende katter og slektninger som ligger på dødsleiet. Men det som er alarmerende er at du selv finner mange alternative flyvninger som de nekter å booke deg på, og det på tross av statusen din. Mine erfaringer tilsier at forskjellen på nettverkselskapene og LCC IC er nok mye mindre enn noen skal ha det til, og det som er spesielt plagsomt er at du nettopp forventer noe annet når du flyr med et nettverkselskap i motsetning til eksempelvis DY. Da blir fallhøyden veldig stor.
 
Re: SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Hei,

Har fått svar fra SAS Customer Service hvor de refunderte utlegg i forbindelse med hotellovernattingen, telefon, samt erstatting på 600 EUR per person.

Fikk ingen forklaring på hvorfor alt gikk galt. Antar at SAS ser seg ferdig med saken med dette.
 
Back
Top