SAS selger ulykkesfly

Hvor ser du i artikkelen at de skal ha 12 CRJ900? Jeg ser at de har solgt 12 av Q8'ene.... :)
 
Hvor ser du i artikkelen at de skal ha 12 CRJ900? Jeg ser at de har solgt 12 av Q8'ene.... :)

Det står ikke i artikkelen, men SAS har bestilt 12 CRJ900 til eget bruk. Såvidt jeg husker ble det bestilt 27 CRJ900 og Q400 fly, men flere av disse skal til Widerøe, Estionan og airBaltic.
 
Flere av Q400ene tilhørte SAS Sverige. De vil ikke bli erstattet i første omgang. Og når det kommer til Danmark så hadde de vel rundt 17 Q400, og selv om bare 10 CRJ-900 kommer i første omgang så vil SAS nesten helt sikkert benytte seg av de 17 opsjonene de sitter på. Skal SAS få maks utbytte av erstattningen fra Bombardier, må de nemlig benytte seg av samtlige opsjoner. Dessuten så kan ikke CRJ-900 idag brukes som erstattning for Q400 på CPH-LCY

Ryktene skal ha det til at SAS Danmark har sagt de ønsker 17 CRJ-900, og at noen av opsjonene allerede er eller er i ferd med å bli bekreftet
 
CPH-LCY tages over af QI med ATR42 for SK fra jan09. (som lease, udføres for SK regning med SK flynummer)

Ser det på SAS sine bookingsider nå.

Det er en lang tur i en ATR, men plassen er nok bedre enn ombord i Atlantic sine Avroer som stiller i charterklassen.
 
En 42-50 seters ATR 42 representerer jo en markant nedgang i kapasitet på CPH-LCY? Hvorfor inngås ikke et samarbeid med f.eks. Transwede?

Den nye ATR 42-500 er visst veldig fin og stillegående.
 
CPH-LCY tages over af QI med ATR42 for SK fra jan09. (som lease, udføres for SK regning med SK flynummer)

Med QI på ruten med ATR42, burde der på sigt være grundlag for at indsætte en tredje afgang på CPH-LCY - kan ATR72 forresten benyttes på LCY?
 
Og VG skriver også:
Widerøe kjøper nå inn stadig flere Q400 fly, og flyr videre med dem, mens SAS selger sine og får neste år sitt første CRJ 900, et jetfly med 86-90 seter som erstatning til turbopropmaskinene Dash 8 Q400.

Er det blitt forsinkelser, eller har ikke journalisten sjekket fakta grundig nok?
 
Hadde ikke SAS 3x daglige da de fortsatt hadde Q400?


Og hvordan er performance til ATR'en i forhold til Q400, som var weight restricted LCY-CPH og stadig måtte sette igjen bagasje
 
Ifølge SAS skal både ATR 42 og 72 fly LCY-ruten. Registrerer ellers at prisene på morgenavgangene fra København og kveldsavgangene fra London City, er skrudd kraftig opp.
 
Hadde SAS turt så hadde de fått seg et par A318. De har jo allerede 319 og 321 i flåten i SAS-DK.
 
En 42-50 seters ATR 42 representerer jo en markant nedgang i kapasitet på CPH-LCY? Hvorfor inngås ikke et samarbeid med f.eks. Transwede?

Ja, men så har jo markedet falt en del og mer vil det falle gjennom vinteren.
 
Mulig denne har vært oppe før, men jeg tar sjansen og poster allikevel..... :)

SAS har solgt 12 av sine Dash 8-Q400 fly.
Tre av dem er ulykkesflyene fra Danmark og Litauen i fjor høst.


http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=522422

Nå er det jo ikke helt rett at det er SAS som selger kjerrene.
Alle bortsett fra en er jo eid av leasingselskaper eller Bombardier.
De er dem der avhender maskinene.
For et par uker siden talte jeg 7stk Q400 i CPH.
Jeg tror man skal være heldige om alle er omdisponert innen jul neste år.
 
Back
Top