SAS selger ulykkesfly

Nå er det jo ikke helt rett at det er SAS som selger kjerrene.
Alle bortsett fra en er jo eid av leasingselskaper eller Bombardier.
De er dem der avhender maskinene.

Nja, nu har väl fler av maskinerna förts över till SAS Norge AS som ägare exempelvis LN-RDJ/LN-RDL/LN-RDO.
 
Last edited:
Jeg tror ikke helt det er rigtigt at flyet som lavede en "uautoriseret" landing i AAL er solgt, sa det skulle da lige være som skrot....Den kommer aldrig ud at flyve igen..Tværtimod har AAL Lufthavn bedt om at få den fjernet hurtigst muligt
Hilsen
Ole
 
Det står ikke i artikkelen, men SAS har bestilt 12 CRJ900 til eget bruk. Såvidt jeg husker ble det bestilt 27 CRJ900 og Q400 fly, men flere av disse skal til Widerøe, Estionan og airBaltic.

SAS har aldri hatt 27 Q400. Disse tallene inkluderer 4 WF fly, og ut over dette 7 fly i SAS Sverige. SAS Danmark har hatt 16 Q400, men aldri mer enn 14 i full produksjon. De bestilte CRJ900 kommer kun til SAS Danmark. Opprinnelig var firm orders 10 fly, men dette er nå endret til 12 fly; Så pr d.d. skal 12 CR9 erstatte 14 Q4.

Imidlertid så blir det ikke helt riktig å sammenligne disse tallene, bl.a. p.g.a. at CR9 ikke kan fly til LCY, og at det helt sikkert er en del tynne ruter som ble fløyet med Q400 i SAS som ikke kan forsvare en CR9. Ellers så åpner jo rangen til CRJ900 (som gjør at det skal fly direkte uten mellomlanding fra Goose Bay til CPH) for helt andre ruter enn Q4 fløy. Roma, Moskva og Bucharest er nye destinasjoner, hvorimot enkelte tynne ruter nok kan forsvinne på permanent basis....

Men her er nå flyet - vakkert som f.... etter min mening!

Krok
 

Attachments

  • IMG_0140.jpg
    IMG_0140.jpg
    78.2 KB · Views: 8,833
  • IMG_0134.jpg
    IMG_0134.jpg
    90.4 KB · Views: 8,940
Last edited:
Og ikke inkludert fly som har vært innregistrert hos SAS, og operert av WF...? Well, then you know more than me...! De må ha gjemt de siste flyene et eller annet sted, slik at jeg ikke har sett dem....
 
Det er riktig som RolfL sier.
De 4 mest trøblete maskinene ble avhendet for flere år siden i kjølevannet av innkjøringsproblemene flytypen hadde i SAS Commuter.
 
Last edited:
I så fall har de vært eid, leaset, forpliktet til kjøp eller whatever, og avhendet før de kom ut på linjene. De har aldri vært i produksjon, så hvordan eierforholdene har vært er egentlig ganske uinteressant når vi snakker om hvor mange CR9 som skal erstatte x antall Q4...
 
Captain, ta en titt i boken Luftens Vikinger av Åke Hall.
Her finner du historien til alle 28 Q400 som har vært i produksjon for SAS Commuter.
Tallet er 28.:)
 
, nå venter vi bare på at noen puncher inn en oversikt over
reg, name , dato inn i SAS , dato ut av SAS

:)
 
Jamen, det jeg da godt gøre, dog vil jeg kun nævne regs
OYKCA,KCB,KCD,KCF,KCG,KCH,KCE
LNRDO,RDQ,RDA,RDB,RDC,RDE,RDF,RDH,RDG,RDI,RDK,RDS,RDO,RDD,RDR,RDM,RDJ,RDL,RDT,RDX,RDW,RDN og RDU
den vågne vi notere sig at her er 30 reg...RDP og RDQ blev reregd KCA og KCB

Så er det vist på plads
Hilsen
Ole
 
I så fall har de vært eid, leaset, forpliktet til kjøp eller whatever, og avhendet før de kom ut på linjene. De har aldri vært i produksjon


Detta är ju bara dumheter. Självklart har de varit i produktion. Som både jag, SK931 och OJB säger så är totala antalet i SAS trafik 28. Otroligt frustrerande att det så ofta dyker upp felaktiga uppgifter och att man inte kontrollerar fakta innan man ger sig in i en diskussion som man uppenbarligen inte vet någonting om. Tänk vad lätt det skulle vara att skriva: "Sorry, jag hade fel".

Fyra stycken lämnade SAS 2002, LN-RDW last service 4 juli 2002 SK222 AAL-CPH , LN-RDX last service 25 juni 2002 SK268 AAR-CPH , LN-RDN last service 3 juli 2002 SK766 PRG-CPH och LN-RDU last service 3 juli 2002 SK222 AAL-CPH. 23 + dessa fyra + OY-KCH som överfördes till Wideroe´s som LN-WDD = 28
 
Last edited:
Detta är ju bara dumheter. Självklart har de varit i produktion. Som både jag, SK931 och OJB säger så är totala antalet i SAS trafik 28. Otroligt frustrerande att det så ofta dyker upp felaktiga uppgifter och att man inte kontrollerar fakta innan man ger sig in i en diskussion som man uppenbarligen inte vet någonting om. Tänk vad lätt det skulle vara att skriva: "Sorry, jag hade fel".

Men alle 28 var vel ikke i trafikk samtidig? Hvor mange Q400 hadde SAS DK og SE i operativ tjeneste på en gang på det meste?

Tror det er noen misfortsåelser ute å går her ved at noen diskuterer antall Q400 som har vært hos SAS, mens andre diskuterer antallet de hadde i flåten samtidig og er de som må erstattes
 
Men alle 28 var vel ikke i trafikk samtidig? Hvor mange Q400 hadde SAS DK og SE i operativ tjeneste på en gang på det meste?

Tror det er noen misfortsåelser ute å går her ved at noen diskuterer antall Q400 som har vært hos SAS, mens andre diskuterer antallet de hadde i flåten samtidig og er de som må erstattes

Inga missförstånd alls, svaret är fortfarande 28. Den senast
levererade till SAS ankom CPH 30 juni 2002 och den första som lämnade SAS var LN-RDX som officiellt returnerades till Bombardier 3 juli 2002, visserligen flög den sista flighten i SAS trafik 25 juni men var officiellt kvar hos SAS en vecka till. Alltså inga maskiner som gömts på ett eller annat ställe.
 
Detta är fel !!!! SAS har haft 28 DHC-8-402 och detta utom Wideroe´s maskiner.

SAS har på det meste hatt 24 Q4 i sin besittelse. OY-KCH ble utleid til WF som LN-WDD, så SAS endte opp med 23 individer. Når så pressen refererte om de "27" var det SAS' 23 + WF's 4. (WFA, WFB, WFC, og WFD)

Hva du muligens tenker på, er at SAS byttet ut LN-RDN, RDU, RDW, og RDX med OY-KCD, KCE, KCF, KCG, og KCH under "final delivery" av Q4 fra DHC til SAS.
 
Back
Top