• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Saab 340

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS opererte fra 1. mars 1997 til 17. oktober 1997 en Saab 340. Maskinen, som hadde registreringsnummer SE-ISE, hadde SAS-farger bare i noen få uker, og på airliners.net finner jeg et bilde av flyet - og med følgende interessante merknad:

Delivered new to Swedair in 1989. After the merger in SAS in 1993 this aircraft was briefly (for a few weeks only) painted in full SAS colours. Due to objections from the swedish pilots union they were never able to fly the aircraft with pilots from cheaper regional airlines. The union stated that a SAS painted a/c should be flown by SAS pilots.

Dette er vel samme begrunnelse som blir brukt på hvorfor SAS måtte fjerne sitt dekor fra Avro RJ85-maskinen til Transwede som flyr Stockholm-London City Aiport.

Uansett, etter to år hos airBaltic gikk Saab'en til Golden Air i 1999 - og her er den fremdeles.

Sjekk ut bildet:
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Saab-340A/0082036/L/
 
Det står om nettop denne maskinen i boken til Åke Hall ("Luftens vikingar") som handler om SAS sine fly. Her står det det var SAAB som i sammenheng med vattenfestivalen 1993 skulle i rent PR-øyemed vise frem flyet i SAS farger. Det ble malt opp i SAS farger i Eindhoven i slutten av juli og det er altså SE-ISE c/n 156. Det ble dog ikke noe av denne framvisningen av flyet over Stockholm. Grunnen til at SAAB bestemte seg for å ikke vise frem flyet var havariet med JAS-39 Gripen under vattenfestivalen 8/8-1993. Flyet ble opprinnelig levert til Swedair 16/8-1989. Det ble leaset ut til Air Nelson på New Zealand ZK-NLF i mars 1994 og kom tilbake til Sverige i april 1997. Det ble 18/4-1997 registrert SE-ISE på SAS Sverige som da hadde overtatt Linjeflyg og Swedair. Flyet ble aldri brukt av SAS, men ble overført til Air Baltica som LY-BAP i oktober 1997. Ble så på nytt reg. som SE-ISE 10/8-1999 på Golden Air AB. Har aldri hørt om det der med fagforeninger og slik som det er nevnt i bildeteksten på det bildet, det var nytt for meg.
 
Husker jeg fløy en Swedair Saab 340 på Sas´ rute mellom Haugesund og Oslo noen ganger, mener at det må ha vært ca. -95-96, kan det stemme ?

edit : finner ingenting i min egen logg som starter ca -95, så var vel kanskje tidligere..
 
Last edited:
Back
Top