SAS rotet bort bagasjen

Hurum

ScanFlyer Gold
SAS rotet bort festivalteltet
Iselin (20) og Stig (22) var på vei til Roskilde-festivalen. Så rotet SAS bort teltet.

Kjæresteparet hadde alt klart for den best tenkelige starten på Roskilde-festivalen. For å sikre seg de beste teltplassene på den enorme festivalcampen kjøpte de flybilletter fra Tromsø til København.

De endte med å sove på gulvet på Kastrup uten verken telt eller bagasje, og brukte det som skulle være den første festivaldagen til et flere timer langt telefonmareritt.

- Det var en helt utrolig dårlig service. Ingen i SAS ville ta ansvaret for noen ting som helst, sukker Stig Flage (22) til VG Nett.

Problemtur
Problemene startet allerede før han og kjæresten landet i København. På veien fra Tromsø via Oslo til Danmark opplevde de både overbookinger og forsinkelser, før de landet i den danske hovedstaden ved 21.30-tiden mandag.

- Da trodde vi alt var greit, helt til at vi oppdaget at all bagasjen vår var borte, sier Flage.

Fullprisbilletter

Og problemene hadde bare så vidt begynt for de to ungdommene, som til sammen hadde betalt nesten 6 000 kroner for fullprisbilletter for å unngå problemer.

- Etter å ha stått over to timer i klage-kø hos SAS, kom vi endelig frem til skranken. Der fikk vi beskjed om at det ikke var deres problem at teltet vårt var borte, og 500 kroner hver til hotellovernatting, forteller 22-åringen.

Men alle hotellene i området var overbooket, og så sent på natten var det heller ikke mulig å skaffe seg nytt telt.

Overnattet på gulvet

- Derfor måtte vi pent legge oss på murgulvet i terminalen. I løpet av natta sov vi maks en time, sier Flage.

Fra morgenen av startet han og kjæresten et flere timer langt telefonmareritt med SAS både i Oslo, Tromsø og København.

Normalt blir forsvunnet bagasje sendt til hotellet der eierne bor. Men det er ikke så lett når bagasjeeierne skal bo i telt på en enorm festivalcamp.

- Her i København fikk vi bare beskjed om at de ikke ville erstatte noe som helst, og at vi bare måtte vente. Derfor begynte vi å ringe til flyplassene hjemme. Der ble vi flere ganger lovet at SAS skulle sjekke saken, og ringe oss opp igjen, og så ringe oss tilbake. Det skjedde aldri, sier Iselin Hanssen.

Gikk av vakt

- Når vi ringte tilbake for å høre hva som skjedde, fikk vi beskjed om at de som skulle hjelpe oss hadde gått av vakt. Det hørtes ut som en dårlig vits, sier Hanssen.

Det eneste de hørte om bagasjen var en tekstmelding fra SAS i Oslo:

«Hei kan dessverre ikke finne bagasjene deres her paa gardermoen * mvh sas ground services»

Etter at VG Nett tok opp saken med SAS i går kveld, fikk kjæresteparet teltet og halve bagasjen - med et fly nettopp fra Oslo der SAS bare timer tidligere ikke klarte å finne bagasjen.

Mistet teltplass

Da hadde det gått et døgn fra problemene startet, og teltplassene de ønsket seg på festivalcampen var for lengst tatt.

- Vi betaler SAS nesten 6000 kroner for at de skal utføre en tjeneste for oss. Da er det helt utrolig at de ikke en gang klarer å gi oss et ordentlig svar, sukker kjæresteparet - som over ett døgn forsinket er klar for festivaleventyret i Roskilde.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121306

Ikke alltid en får hjelp...men fullrpisbillett til 3000,-kr stykket fra Tromsø til København kan vel ikke stemme?

Replying to Topic 'SAS rotet bort bagasjen'

ikke bra - her virker det som SGS ikke har gjort jobben sin.
Men - trodde de virkelig at de skulle få plass på festivalområdet til teltet sitt når de reiser ned så sent??

Litt merkelig det som skrives her:

-For å sikre seg de beste teltplassene på den enorme festivalcampen kjøpte de flybilletter fra Tromsø til København.-

Kjøpte de flybilletter fra Tromsø til København for å få de beste teltplassene...?
:cool2

Men OM resten av historien stemmer og den er helt objektiv (hvilket den ALLTID er i VG:spin: ) så er det noen som virkelig sliter med servicenivået. Greit at alle kan gjøre feil og rote bort bagasje, men en må være såpass at en gjør alt for å ordne opp igjen... Men her er det noe som sier meg at vi går mot agurktid og at ting kanskje har blitt blåst ut av propsjoner...?

Har aldri opplevd så store problemer med bortkommet innsjekket bagasje. Vanligvis er det en tur til skranken for å melde fra, og vips kommer kofferten hjem på døren (eller til hotellrommet) i løpet av kort tid (maks 24 timer). Og slik det er i dag kan jeg også følge sporingen via internett. Mulig jeg har vært heldig... Jeg kan forstå at SAS ikke kan/vil ta ansvar for følgekonsekvensene av at bostedet (teltet) blir borte. Dersom man åpner for å kompensere for slike ting blir kostnadene fort skyhøye. Det er ikke uten grunn at man blir anmodet om å legge viktige / verdifulle ting i håndbagasjen.

Jo da… går fint å få teltplass på området på mandagen og tirsdagen… er bare et stykke fra der kor ting skjer…. Festivalområdet er veldig veldig stort… Jo senere man kommer jo lengere må man gå når man skal på konsert… festivalen kan fort bli en god slankekur for folk som somler…. Men de var ute i såpass tid at de kunne ha fått betydelig bedre plasser hvis SAS ikke hadde rotet bort teltet demmes……
Men at SAS ikke kunne levere bagasjen på festivalen er ikke helt riktig… man kan få levert bortkommen bag til festivalen… tror festivalen er behjelpelig med dette hvis nøden er der…
MEN… de hadde råd til å reise fullpris til Danmark… da klarer de å kjøpe et lite telt og et teppe….. For dem 1000 kronene de fikk kunne dem ha skaffet seg både telt, liggeunderlag(En nødvendighet), og pledd. For så å bli ringt opp av SGS når bagasjen var funnet… det går tog direkte fra Roskilde til Kastrup!
Selvsagt står SAS ansvarlig for all bagasje… uansett om det er telt, lavvo eller en jordhytte…. Hvis jeg drar på festivaltur og får sjekket baggen med teltet så er det SAS sin plikt å få teltet dit det skal på tid… hvis ikke…….så må SAS hjelpe meg med alternativer…. Noe dem gjorde i denne saken…. De fikk penger… dem kunne ha valgt å bruke dem på et telt, for så å dra til festivalen… men nei…

:cheers: :cheers:

fullpris billetter meg oppi r*va..

studenter betaler ikke nesten 8000 kr hver t/r til cph fra tromsø...

Når ble 3000kr t/r Tromsø-Køben regnet som fullpris? Det ert riktignok ikke billig men fullpris der er vel betraktlig mer?

Og var virkelig de to så dumme at de trodde de ikke ville kommet frem hadde de bestilt billigere billetter? ...eller var de rett og slett så sene av seg at de glemte og bestille billetter og måtte ta til takke med det de fant i siste liten?

Uansett har SAS her gjort en dårlig jobb som ikke ble bedre enn at det var to tilsynelatene mindre begavede mennesker som var på tur...kanskje de skulle fått en UM pose?

Uansett billigbilletter eller ikke, her virker det som om SAS tråkka skikkelig i salaten og etterpå sklei i dressinga. Shit happens, men denne burde SAS ha klart å ordne på en raskere og bedre måte enn de gjorde.*

*Forbehold: Om at de som står i artikkelen er i næheten av riktig.

Jeg tror ikke det kunne vært ordnet på noen raskere måte, forsinket baggasje gjør man som regel det man kan for å få fram så fort som mulig, og at den ikke var på OSL når man har letet etter den, kan bety at den har vært på vei fra TOS med et annet fly.

Og det er slik at har du ikke ordnet overnatting på stedet du ankommer, så i følge reglene så må du selv ta på deg ansvaret. Nå er denne saken spesiell siden de ikke har fått teltet, men som jeg har skjønt har det ikke vært mulig å oppdrive overnattingsplasser rundt københavn den natta, så da er det vanskelig for SAS å gjøre mer.

Jeg tror nok på saken er slik som skrevet, men jeg tror nok at det overdrevet en del bl.a. å påstå at ingen ville ta ansvar for det fra SAS sin side, ofte er det slik at passasjerne føler det slik når ting ikke løser seg med en gang. Tålmodighet er ikke lett.

Forresten så er dyreste C-klasse t/r TOS-CPH ca 8000 per person...

Back