SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kjenner til oppstarten til TOS, og i sammenheng med at de nå ser ut til å øke fokuset på Norge så kan jo kanskje også ruter til LGW bli aktuelt?

Kjenner også til forsøket på BGO, det er foreløpig mitt eneste bekjentskap med Easyjet.
Forskjellen er vel at den gangen flydde både SK og BA til både SVG og BGO. Nå er det kun DY igjen.
 
Last edited:
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kan du sende link til hvor jeg finner belegget? Finner det ikke inne på nettsidene til Civil Aviation Authority

https://www.caa.co.uk/data-and-anal...irports/uk-airport-data/uk-airport-data-2024/

Velg “Intl Air Pax Traffic Route Analysis” SVG-LHR vil være påvirket av at ruten ble delt med BGO i sommer og vil derfor vise en stor nedgang disse månedene. BGO-LGW og SVG-LGW har vel DY hatt et nokså likt opplegg på i mange år unntatt under pandemien.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Trafikken på SVG-LHR er nesten utelukkende lokaltrafikk.
Mener å ha hørt en gang at transferandelen utgjør så lite som 20%.

Det stemmer sånn cirka, når basert på data for det siste kvartalet. Ser også ut som yielden ligger merkbart under OSL-LHR.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Sas har leid ut slottene til air India for å skape en sikkert inntekt. Tror ikke det er mye å si om rutene var populære eller ikke.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

En del av bildet er nok også at SAS i større grad enn tidligere plasserer sitt fokus og sine ressurser på CPH, i stedet for å spre alt så tynt som mulig utover diverse hoved- og distriktsflyplasser i Danmark, Norge og Sverige.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SAS uttalte til Stavanger Aftenblad i går at det er aktuelt å gjenoppta ruten igjen fra februar. Noen som har noen formening om hvor sannsynlig dette er, og hvorfor akkurat februar (sommerprogrammet starter vel senere)?

Samtidig har SAS åpnet for at rutene kan gjenoppstå i februar, om det skulle vise seg at etterspørselen øker.

– Vi følger nøye med på markedet og de reisendes behov. Vi bruker blant annet data som viser hvor mange som flyr mellom Stavanger og London via andre ruter, og vurderer videre hvilke reisealternativer som foretrekkes. Dersom interessen øker, vil vi naturligvis vurdere å gjenoppta ruten
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yEx73R/sas-til-london-passasjerer-billettene-bookes-om
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SAS uttalte til Stavanger Aftenblad i går at det er aktuelt å gjenoppta ruten igjen fra februar. Noen som har noen formening om hvor sannsynlig dette er, og hvorfor akkurat februar (sommerprogrammet starter vel senere)?

November, desember, januar og delvis februar er vel ganske svake måneder for denne og flere andre ruter
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Mulig ting har endret seg med årene, men står ikke London som destinasjon veldig sterkt i desember?
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Mulig ting har endret seg med årene, men står ikke London som destinasjon veldig sterkt i desember?

Tradisjonelt, ja. Men lånerente på 5-6% og en pundkurs på ca 14,50 fra banken legger nok en demper på reiselysten for mange.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Nå justerer også DY på SVG-LGW kan Aftenbladet melde.

Aftenbladet said:
Fra og med denne uka reduserer de til seks ukentlige rundturer. Da vil morgen- og formiddagsflygningen gå mandag, fredag og søndag, mens kveldsflygningen vil gå torsdag, fredag og søndag.

I desember øker de frekvensen noe igjen. Da vil de også fly ruta tirsdag kveld.

Rett over årsskiftet tas kapasiteten ytterligere ned: Fra uke 2 til 7 er definert som lavsesong. Disse ukene vil selskapet fly fire ukentlige rundturer, før de i perioden fra uke 8 til 12 etter planen skal fly 6–7 ukentlige rundturer igjen.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Tyder på Stavanger-London ikke akkurat er noen gullgruve…
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Nå justerer også DY på SVG-LGW kan Aftenbladet melde.

Men dette er vel bare vanlige sesongmessige justeringer som har ligget i systemet lenge? Eller er det nye kutt gjort nå nylig?
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Endringen til Norwegian ble gjort før SAS sin beslutning. Det er bare Stavanger Aftenblad som er veldig dårlige på luftfart-feltet , som vanlig
 
Back
Top