SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Stavanger Aftenblad skriver i dag at SAS kutter formiddagsavgangen klokken 09:05 fra Stavanger til London fra og med Sommeren 2019.

Formiddagsavgangen, som går fra Sola 09.05 forsvinner, mens avgangen om ettermiddagen 17.50 fortsatt vil gå som normalt. Det sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen til Aftenbladet.

SAS begrunner dette med lavere etterspørsel fra de reisende på akkurat denne avgangen. Foretningsreisene ønsker å komme til London tidligere en klokken 1000 og velger dermed ofte å reise via OSL eller CPH for å komme raskere frem.


Ellers sier SAS at vi kan vente oss nyheter "av positiv art" om en tid.
I samme artikkel meldes det forøvrig at Avinor stadig jobber med å få Lufthansa tilbake med en rute til Frankfurt.

Ifølge Strømstad jobber Avinor taktfast med å få flere direkteruter fra Sola. I 2015 kuttet Lufthansa sine tre daglige avganger fra Sola til Frankfurt, men ifølge Strømstad jobbes det nå aktivt med å få de tilbake igjen.

– Det er vår førsteprioritet. Vi har hatt tett dialog med Lufthansa i flere år, og har fått god hjelp fra regionen med relevante analyser og utvikling av regionen, sier hun.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...orsvinner---men-na-kan-du-reise-til-Edinburgh
 
Re: SAS kutter på SVG-LHR

Har dette sammenheng med at SAS solgte slots på LHR i fjor? Jeg fant ut dette tidligere for i Avinor-appen kan en sjekke avganger langt fram i tid og der lå ikke morgenavgangen inne , selv om du fortsatt kunne kjøpe billetter på SAS. Synd at SAS ikke får det til på andre flyplasser i London.
 
Re: SAS kutter på SVG-LHR

Skal slot-tiden selges eller brukes til å øke et annet sted?
 
Re: SAS kutter på SVG-LHR

Skal slot-tiden selges eller brukes til å øke et annet sted?



Den er nok allerede solgt

SAS solgte jo i fjor (eller året før?) en LHR slot, men som de først skal gi fra seg i 2019. Så det er nok denne
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Morgenavgang til STN med Widerøe hadde vært bra, men det skjer nok ikke.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kan jo være at det er flere passasjerer fra Oslo enn fra Stavanger…
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kan jo være at det er flere passasjerer fra Oslo enn fra Stavanger…

Handler mer om at SAS har leid ut slita til Air India slik at de kan starte ruten Bengalore-LHR fra vinter 24/25. Dette skjedde plutselig i disse dager.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Det har vel skjedd også skjedd en rokade, fra LHR
1930 OSL
1950 SVG
2030 CPH

Og nå
1930 CPH
1950 OSL

Så de har leid ut 2030. Ellers kommer fortsatt CPH litt for sent 2225 til å connected til 2300 bølgen til SAS.

Som Oslo-beboer er jeg fornøyd, 1950 er faktisk betydelig bedre enn 1930.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Jeg har tatt SAS flyet mellom SVG-LHR mange ganger. Belegget har alltid vært godt.

Dette må vel være en gavepakke til både BA og DY. DY kan satse på å ha double daily mellom SVG-LGW.
Eller kan vi kanskje se en comeback for BA med SVG-LHR. Det er en del år siden de la ned den ruten. De burde tatt sjansen på å gjøre et comeback nå med tanke på at næringslivet i Stavanger går som det griner.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Hvor mange fra Stavanger hadde London som mål…eller var andelen transfer passasjerer høy? Om det er mye transfer er jo kanskje KLM via AMS en ønsket løsning fra AF/KL/SK?
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Men kan vel hende SVG-LHR kommer tilbake på sommerprogrammet neste år? Ser at den ligger som ikke tilgjengelig på sidene til SAS, men den kommer hvertfall opp når man søker
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

barca;Jeg har tatt SAS flyet mellom SVG-LHR mange ganger. Belegget har alltid vært godt..[/QUOTE said:
Men hvor mye solgte de hver billett for?

Leser i en FB-gruppe at det er en rute med lave priser og god tilgjengelighet på bonusbilletter, som gjerne er et tegn på at de ikke tjener altfor mye.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SVG-LHR er en av de rutene jeg benytter hyppigst. Både til London og som transfer videre. Virker som all internasjonal reising fra SVG framover blir via CPH, AMS eller FRA.
Orker i alle fall ikke via OSL på hjemreise, hvis mulig å unngå.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/BJjxb0/aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=228909

SAS kutter direkterute mellom Stavanger og London Heathrow

– Grunnet lav interesse blant de reisende knyttet til vår direkterute mellom Stavanger og London Heathrow, ser vi oss dessverre nødt til å innstille denne fra og med vårt vinterprogram, opplyser pressesjef i SAS, Øyvind Schmidt, til Aftenbladet.
Videre forteller han at skandinavers reiselyst når det gjelder London, ikke har kommet tilbake til normale nivåer etter pandemien.
– Ser man generelt på dagsreiser med fly har antallet her blitt halvert etter pandemien, sier Schimdt.
Han forteller at de i tett dialog med næringsliv og interessenter i Stavanger-regionen, i en periode har valgt å opprettholde ruten i håp om at etterspørselen skulle vende tilbake. Dette har ikke skjedd, ifølge Schmidt.
– Vi vil samtidig understreke at våre passasjerer fra Sola fortsatt har gode reisemuligheter til London via både Oslo og København, med effektive videreforbindelser og begrenset ventetid på mellomlandingene, sier Schimdt og fortsetter:
– Vi forstår at denne endringen kan påvirke enkelte av våre reisende som allerede har bestilt turer, og vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre at de som allerede har booket billetter blir ivaretatt og får booket om sine reiser. Vi er takknemlige for støtten fra de som har benyttet seg av denne ruten, og skulle etterspørselen øke igjen, vil vi vurdere om ruten skal gjenopprettes.
Aftenbladet kan ikke finne direkteruter til London Heathrow etter uke 43.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/BJjxb0/aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=228909
– Vi vil samtidig understreke at våre passasjerer fra Sola fortsatt har gode reisemuligheter til London via både Oslo og København, med effektive videreforbindelser og begrenset ventetid på mellomlandingene, sier Schimdt og fortsetter:

Synes det er rart at de i det hele tatt lar seg sitere på dette når hovedkonkurrenten tilbyr direkte avganger iallfall en gang om dagen, og kanskje etterhvert flere. Dette oppsummerer i stor grad SAS sin satsing på direkteruter fra Norge, det er ikke så mye å snakke om fra OSL heller.

Situasjonen er jo den samme på BGO og det er vel gjerne et enda større marked? DY flyr iallfall 2 ganger daglig dit, og nå med WF feed. Så da er det sikkert greit belegg ombord i 738 maskinene, mens SK ikke engang vil gi det et forsøk med CRJ eller E195 for den del. Men det er jo ikke mye som er mer attraktivt for SK enn å kvitte seg med LHR slots i senere tid, GOT har de jo gitt opp for lenge siden.
 
Last edited:
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Helt utrolig at SAS ikke opprettholder ruten til LHR. Det er nesten ikke direkte ruter igjen fra Stavanger. Folk er lei av å mellomlande for en slik kort tur. Burde vært unødvendig.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Helt utrolig at SAS ikke opprettholder ruten til LHR. Det er nesten ikke direkte ruter igjen fra Stavanger. Folk er lei av å mellomlande for en slik kort tur. Burde vært unødvendig.
Helt enig, og det har forhindret flere turer for min del.

Men nå har jeg hørt at kommunene i Rogaland og fylket har innsett at de har vært dårlig på dette feltet og oppimot reiselivet, så det er vist planer om å sette ned en arbeidsgruppe med kommunene, fylket, næringslivet, reiselivet og AVINOR (litt usikker på sist nevnte) for å tiltrekke seg flere turister (ikke bare cruiseturister) og flyruter til HAU og SVG.

Hvor suksessfulle de blir for tiden vise seg, men det er nokså klart at man må arbeide selv om man vil ha et bedre tilbud og flere turister.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Helt utrolig at SAS ikke opprettholder ruten til LHR. Det er nesten ikke direkte ruter igjen fra Stavanger. Folk er lei av å mellomlande for en slik kort tur. Burde vært unødvendig.

SVG har vært dårligst i klassen og er vel den eneste av de 3 store små i Norge som i snitt har tapt ruter og direkte kapasitet de siste 10 årene. Finnes en statistikk av Næringsforeningen på dette fra et års tid siden.
 
Back
Top