SAS Q3 report

RIBRO

ScanFlyer Gold
Av ren nysjerrighet - hvilke rykter er det som finnes ifm Q3-rapporten i morgen? Har det lekket ut noe som helst? Synes det er meget stille dagen før DAGEN da vi får vite mer om hvordan forhandlingene med fagforeningene har gått.
Det blir uansett veldig spennende i morgen!

Det eneste estimatet jeg har sett er på minus 188 millioner kroner. Det var i denne artiklen jeg så det:
http://www.privataaffarer.se/nyheter/direkt/telegram/?id=1219708

Nå skal det jo sies at estimater er estimater, og ofte kan de være langt fra det virkelige resultatet.
Men det blir nok et vesentlig bedre resultat enn de foregående. Skulle ikke forundre meg om det blir sorte tall i bunnlinja.
Alt det som gjøres nå må jo gi resultater.

Aksjekursen på SAS har falt den siste tiden, og også i dag faller den ganske kraftig. Det er nok veldig mange som er spente på tallene i morgen, og jeg ser ikke bort fra at det kan være gode penger å tjene hvis SAS kommer med gode nyheter i morgen. Men risikoen er høy, og det spørs om det ikke er tryggere steder å investere sine hardt tjente sparepenger akkurat nå. Mens SAS har hatt en kursutvikling på minus 37% siden nyttår, har Norwegian gått opp 298%. Skjønner godt at mange har solgt seg ut nå, etter en eventyrlig oppgang.

Last edited:
Takeoff er ikke like optimistiske

Tæt på dommedag for SAS
I morgen kommer afgørelsen, og der er forbavsende stille før en af de vigtigste dage i flyselskabets historie, når koncernchef Mats Jansson i morgen skal forsøge at bringe SAS ud af dødvandet - eller slukke lyset.

Bedømt ud fra fagforeningernes interne jungletrommer, mangler både kabinepersonalet og piloterne at være i mål. Spørgsmålet er om det kun er i Danmark, det halter. I går skrev norske aviser, at der er opnået aftale med det norske kabinepersonale. Det er overraskende og kunne tyde på, at den danske afdeling er ved at være isoleret. Det kan den ikke holde til i længden.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22082

Jeg ble forsøkt skremt om at det kunne bli stress når jeg skal fly SK i morgen mht fagforeningene..

Jeg ble forsøkt skremt om at det kunne bli stress når jeg skal fly SK i morgen mht fagforeningene..
JA det er ikke meget der skal til for at skræmme nogen....sikke dog noget pjat
at komme med, siger jeg bare
Tror du medarbejdere i et firma nedlægger arbejdet bare fordi der kommer en
dårlig regnskabsmeddelelse ??, nej vel !!

Hilsen
Ole

Problemet er vel ikke generelt at det er resultatsfremleggelse, problemet og spenningen for de reisende er vel mer knyttet til å en vanlig SAS-presentasjon av tall de siste årene så er det jo knapt man har et komma mellom resultatet og sparepakkene...

-A

JA det er ikke meget der skal til for at skræmme nogen....sikke dog noget pjat
at komme med, siger jeg bare
Tror du medarbejdere i et firma nedlægger arbejdet bare fordi der kommer en
dårlig regnskabsmeddelelse ??, nej vel !!

Hilsen
Ole

Enig. Der er absolut INTET, der tyder på at nogen som helst vil nedlægge arbejdet. hvorfor i alverden skulle de det?

Det kan da godt være, at SAS endnu ikke er lykkes med at lave nye aftaler med nogle faggrupper, men det ændrer ikke på at de har en overenskomst som fortsat er gældende frem til foråret. Og fremlæggelse af kvartalsregnskab får da ikke nogen til at strejke.

Selv når overenskomsten udløber er der intet der tyder på strejke, men hvis alle forhandlinger går i hårdknude, så er det da et lovligt våben som kan varsles. Akkurat som arbejdsgiver kan varsle lock-out.

CAU har dog netop besluttet at de vil nedbringe strejkekassen fra at kunne dække 1,5 måneds strejke til fremover kun at skulle dække 1 måned. Det er da et tydeligt signal om at man ikke har til hensigt at strejke - medmindre det bliver strengt nødvendigt.

Så stop nu al den O'Leary-strejke-snak. Faktum er at det er MEGET land tid siden, at der har været strejker i SAS og der er INTET der tyder på at der skulle komme nogen igen.

Faktisk er jeg overbevist om at medarbejderne vil gå MEGET langt for at undgå det - også selvom de kommende overenskomst forhandlinger går i hårdknude (hvilket SAS allerede nu går alt hvad de kan for skal ske - idet de udelukkende er ude i løndiktat og ikke lønforhandling) Men det er jo en helt anden sag...

Faktisk er langt de fleste medarbejdere rigtig glade for at arbejde i SAS og vil gerne fortsætte med det og derfor skal de også presses urimeligt hvis de skal tage strejke-vågnet i brug igen.

Takk, da flyver jeg i god tro i morgen!! Nå er det vel ikke regnskapstallene, men mer forhandlingsresultater med fagforeninger og "videre kurs" som blir spennende.

men mer forhandlingsresultater med fagforeninger og "videre kurs" som blir spennende.
Ja, det er det som jeg i hvert fall venter på. Blir det noen satsing på noen områder (nye ruter, nye fly osv) mer enn selve resultatet. Det er vel ikke mulig å spare mer nå enn det som er gjort?
En annen ting - hvor mye har SAS spart siden Jørgen L lanserte Turnaround 2003? Den gangen startet man vel "bare" med SEK 14 milliarder, men hvor mye er lagt på det?

Husk at i Q2 gikk SAS i pluss på driften - men resultatet ble senket av en milliard i omstruktureringskostnader. Blir spennende i morgen, uansett. Jeg har imidlertid booket billetter OSL-STO på mandag også, så jeg har troen! YES WE CAN!

Det ville være fortjent for alle lojale medarbeidere i SAS som har kjempet mot vinden så lenge!

Ja personligt tror og håber jeg også på SAS - og er en af dem, der har beholdt mine aktier i håb om at de skal stige kraftigt på et tidspunkt igen.

Dog er jeg også en af dem, der ikke har særlig stor tillid til den nye ledelse, som jeg synes har skuffet fælt. Synes ikke Mats har trådt i karakter - hvilket jeg tvivler mere og mere på han kan. Desværre.

Medarbejderne derimod synes jeg har vist stor vilje til forandring og ikke mindst tro på fremtiden og der burde også være en grænse for hvor meget de skal presses mere. Ledelsen burde derimod selv tage ansvaret og få udarbejdet et bedre og mere fremtidsrettet forretningskoncept samt tage ansvar for alle de fejlinvesteringer, kartelsager m.v. som har kostet SAS milliarder gennem årene. For det er det som er SAS reelle problem - ikke at man skal presse medarbejderne endnu mere.

Alle faggrupper i SAS er fuldt konkurrencedygtige med sammenlignelige selskaber og opgaven er at SAS finder ud af at udnytte dem mere optimalt - ikke at få dem til at gå mere ned i løn for at dække over ledelsen in-effektivitet.

Krysser fingrene. Håper SAS legger frem gode tall.
Jeg er redd du ikke skal håpe på for mye. Jeg er en av tvilerne, og tviler derfor på at resultatet for Q3 blir noe å skryte av. Får bare håpe at det ikke er helsvart i det minste. Dette er tross alt første kvartalet at Core SAS skal begynne å resultater, i det minste noen tegn til bedring.

Håper bare at jeg tar feil. I mellomtiden gjør jeg mitt til at de skal komme seg på rett kjøl igjen ved å reise mye med de.

Jeg er redd du ikke skal håpe på for mye. Jeg er en av tvilerne, og tviler derfor på at resultatet for Q3 blir noe å skryte av.
Var ikke et solid overskudd jeg siktet til, men håper inderlig på tegn til bedring.

Back