men syns streikevåpenet i våre dager er utdatert.
I fly-sammenheng burde det vel istedenfor "streikevåpen" hete "streikeATOMvåpen" da konsekvensene for alle unntatt
de streikende er så enorme... Det finnes mer skånsomme måter å vinne en krig på.
men syns streikevåpenet i våre dager er utdatert.
Hvorfor mener du den kun dreide seg om penger? I mine øyne dreide den seg om arbeidstider. )
I fly-sammenheng burde det vel istedenfor "streikevåpen" hete "streikeATOMvåpen" da konsekvensene for alle unntatt
de streikende er så enorme... Det finnes mer skånsomme måter å vinne en krig på.
Bryllup og begravelser holder liksom ikke helt, og man kan vel alltids fly med konkurrenten isteden.
Ja, det er den arrogansen som får samfunnet til å flyte. NOT![]()
Noen hensyn er viktigere enn andre.
I dette tilfellet vurderes arbeidstakeres rettigheter til å kjempe for egne villkår på lovlig vis som viktigere enn enkeltindividets ønsker/behov for å benytte seg av varer og tjenester.
Og det får, etter mitt syn, samfunnet til å flyte rimelig bra. Har du et bedre forslag?
Det er jeg helt enig med deg i. Men det rare er, at mange piloter ikke blir så trøtte, bare de får litt bedre betalt.
Streik er et råskinn av et virkemiddel. Arbeidsgiver har ikke noe lignende å true med.
Ikke post bullshit du ikke har greie på.
Hvilke enorme konsekvenser tenker du på? Hvis en streik medfører noe som likner på enorme konsekvenser for samfunnet, har myndighetene noe som heter tvungen lønnsnemd som stopper streiken.
Nei. Egentlig ikke. Eller tja. Det var vel arbeidstaker og ikke arbeidsgiver som tok avgjørelsen om streik her. Hvem skal ta den vurderingen?
Arbeidstakere er veldig opptatt av krav, men ikke så opptatt av plikter. Og så er det selvfølgelig motsatt den andre veien.
Streik er et råskinn av et virkemiddel. Arbeidsgiver har ikke noe lignende å true med. Etter mange års kamp for arbeidstageres rettigheter, bør man være skikkelig forsiktig med hvilket arsenal man benytter i hvilken kamp.
Jeg har ikke sagt at konflikten dreide seg om penger alene. Men de brukte arbeidstid som argument og så la de på litt på lønna i tillegg.
Ja takk, begge deler. Og det måtte arbeidsgiver, medarbeidere og alle reisende og berørte betale for.
Folk kom seg ikke på jobb, i bryllup, barnedåper og begravelser på grunn av det tullet der. For ikke å snakke om hvor mange møter og avtaler som gikk i vasken.
Ville du akseptert noe lignende med legevakten din eller din lokale ambulansetjeneste? Eller T-banen? Butikken? Politiet? Brannvesenet?
Det skal være skikkelig gode grunner før arbeidet legges ned. Jeg syns ikke pilotene i SAS la frem noen sånne.
Streiken rammet vel 370.000 passasjerer. Det er åpenbart at når du ødelegger en eller flere produktive dager for hver av
disse så får det enorme økonomiske konsekvenser samlet sett for næringslivet.
Dette kostet SAS 600+ mill, nå er det mulig at dette tallet øker betraktelig, NRK nå nettopp;
NRK: Saksøker SAS etter pilotstreik
Hvis næringslivet ikke tåler at noen fly ikke går som de skal et par dager, får næringslivet bare krysse fingre og tær for at det ikke blir for mye tåke og uvær rundt omkring (som vil medføre eksakt samme konsekvens).
Jeg hadde derimot vært svært bekymret for de økonomiske konsekvensene for næringslivet dersom man skulle utfordre trepartssamarbeidet og de arbeidendes rett til å kjempe for egne villkår innenfor lovverkets rammer, med de lovlige aksjonsformer på begge sider dette i siste instans medfører. Da tror jeg samfunnet på sikt hadde blitt ganske mye kjipere for de aller fleste av oss.
Her var det ikke snakk om å tåle for den enkelte bedrift, det var snakk om de samlede økonomiske konsekvenser for næringslivet og samfunnet.
Det er rett og slett ikke "level playingfield" i denne bransjen.
Det er riktignok mange argumenter som støtter ditt syn her, samtidig er det da et paradoks at hvis det ikke er «level playingfield» så må noen være veldig dårlige til å forhandle, da det er veldig få flygende som har vilkår som imponerer
Mitt eneste poeng her var at når man i flybransjen streiker så får det store økonomiske konsekvenser for alle - BORTSETT - fra de som streiker.
Det er ene og alene fordi streiker i denne bransjen er så dyre at bedriften går konk etter 2 uker! Det er rett og slett ikke "level playingfield" i denne bransjen.
Samtidig, er det verken piloter eller andre ansatte sin oppgave å sørge for at dette skjer. Det er jo ikke pilotene som de reisende har kjøpt en billett fra
Jeg ville absolutt støttet min streikende lege. Det skjedde for ikke så lenge siden.
Jeg har ikke sagt at konflikten dreide seg om penger alene. Men de brukte arbeidstid som argument og så la de på litt på lønna i tillegg.
Ja takk, begge deler. Og det måtte arbeidsgiver, medarbeidere og alle reisende og berørte betale for.
Folk kom seg ikke på jobb, i bryllup, barnedåper og begravelser på grunn av det tullet der. For ikke å snakke om hvor mange møter og avtaler som gikk i vasken.
Ville du akseptert noe lignende med legevakten din eller din lokale ambulansetjeneste? Eller T-banen? Butikken? Politiet? Brannvesenet?
Det skal være skikkelig gode grunner før arbeidet legges ned. Jeg syns ikke pilotene i SAS la frem noen sånne.