• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Q3 - 2021

Staralliance

ScanFlyer Blue
SAS la i dag frem rapporten for tredje kvartal og den viste et underskudd på minus 1,4 milliarder svenske kroner. I samme periode i fjor var underskuddet på 2,1 milliarder svenske kroner.
Omsetningen var på fire milliarder svenske kroner i kvartalet, mot 2,5 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.
Kvartalsrapporten inngår i SAS’ avvikende regnskapsår, og inkluderer driften i månedene mai, juni og juli.

MAI 2021 – JULI 2021
Intäkter: 3 982 (2 507) MSEK
Resultat före skatt (EBT): -1 358 (-2 071) MSEK
Resultat före skatt och jämförelsestörande poster:
-1 237 (-784) MSEK
Periodens resultat: -1 355 (-2 365) MSEK
Resultat per aktie: -0,19 (-6,18) SEK

Mer informasjon her:
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2021/q3-2021--fortsatt-motvind-fran-pandemin/

Det virker som SAS fortsatt har økonomiske utfordringer, slik mange flyselskaper har nå.
 
Last edited:
Om det skal være noe positivt i tallene, sånn utover at det går litt mindre dårlig enn i fjor, er at de klarte generere en liten positiv cash flow på 500 MSEK fra driften i kvartalet. Og de etter investeringer totalt sett var cash nøytrale i kvartalet. Ellers var det vel like dårlig som forventet og det spørs for blodig vinteren blir?

Ellers har de hedget 0% av fuelen fremover

Ellers ser jeg av rapporten at de bekrefter at 1 A330-300 skal ut av flåten
 
Det er jo ikke veldig mye positivt å hente her:
-netto rentebærende gjeld på 27 milliarder svenske kroner ved utgangen av juli i år.
-Hybridkapital som ligger på 8-10% rente
-Identiske leasingkostnader som før mars 2020
-Må ha påfyll med $ før nyttår er omme


En elefant i rommet er også hvor lenge EU synes det er greit at den svenske og danske staten putter penger inn i SAS. Det er mildt sagt en jobb som må gjøres fremover.
 
Jepp, og den ordinære egenkapitalen er i praksis null. Jeg setter en øl på at innen utgangen av 2022 er mye av hybridkapitalen enten omgjort til vanlig egenkapital eller det hentes inn ny kapital for å dekke denne

SAS burde i 2020 ha forsøkt tatt en full restruktureringen da de i praksis var konkurs, akkurat som Norwegian. Da hadde balansen og kostnadsnivået sett mye sunnere ut. Og aksjonærene hadde uansett tapt omtrent like mye
 
Hvor lenge kan seigpiningen av SAS fortsette. De sliter med økonomien, de sliter med de ansatte og de har konkurrenter i Norden med bedre økonomi og lavere kostnader. Men fortsatt får de penger til å fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor lenge kan seigpiningen av SAS fortsette. De sliter med økonomien, de sliter med de ansatte og de har konkurrenter i Norden med bedre økonomi og lavere kostnader. Men fortsatt får de penger til å fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk


De har vel nå holdt på i 20-30 år…..
 
Back
Top