SAS Q3 2019 resultater

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
SAS har i dag sluppet tallene for deres 3. kvartal 2019, hvilket tilsvarer mai-juli. Driftsresulatet (EBIT) er ned ca 1/4 sammenlignet med samme periode i fjor fra ca 2 til 1,5 mrd svenske kroner, mens nettoresultatet ble 1,1 mrd SEK.

Av nedgangen kan 185 millioner forklares med streiken i starten av mai, mens resten høyere drivstoffkostander og en stadig svakere svensk krone (og egentlig norsk også) forklarer mye av det resterende

https://newsweb.oslobors.no/message/483824

MAJ 2019-JULI 2019

· Intäkter: 13 552 (13 146) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): 1 490 (2 034) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: 1 495 (2 008) MSEK
· Periodens resultat: 1 162 (1 570) MSEK
· Resultat per stamaktie: 3,04 (4,04) SEK
· Resultat före skatt påverkades negativt av strejk med -185 MSEK

Hittil i år er da nettoresultatet ca -300 MSEK, hvor av streiken kostet i overkant av 600. Dog med en relativt normal høst, bør de klare karre seg på pluss siden
 
SAS har også varslet en reorganisering av ledelsen og organisasjonen, som beskrevet under:

https://www.flightglobal.com/news/a...ore-cost-savings-as-performance-decli-460476/
The company is to implement a new group management structure from the beginning of October in order, it says, to "accelerate" its efficiency efforts and "drive accountability".

SAS's operations division will be split into airline operations – focused on its carrier platforms, and headed by Simon Pauck Hansen – and airline services, which will concentrate on handling, maintenance and cargo, led by Kjetil Habjorg.

It will also consolidate all sales and marketing under a single commercial entity, under chief commercial officer Karl Sandlund.

Det betyr også Göran Jansson og Annelie Nassen forlater SAS

Og det er langt fra ferdige med å effektivisere selskapet
Link til Q3 presentasjonen:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...19/08/interim-report-q3-2019-presentation.pdf

Og rapporten:
https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...-performance-in-peak-summer-season-190827.pdf
 
600 millioner er jo ganske mye penger. Godt det ikke kjørte selskapet i grøfta. Det må vel snart bli slutt på det streiketullet. At renholdere på 20% stilling i helsevesenet trenger et virkemiddel kan man skjønne, men godt gasjerte piloter burde holde seg for gode til å risikere tusenvis av arbeidsplasser.
 
600 millioner er jo ganske mye penger. Godt det ikke kjørte selskapet i grøfta. Det må vel snart bli slutt på det streiketullet. At renholdere på 20% stilling i helsevesenet trenger et virkemiddel kan man skjønne, men godt gasjerte piloter burde holde seg for gode til å risikere tusenvis av arbeidsplasser.

Jeg vil heller ha en trøtt renholder, enn en trøtt pilot.
 
Det er jeg helt enig med deg i. Men det rare er, at mange piloter ikke blir så trøtte, bare de får litt bedre betalt.

Var det ikke turnusen som var greia under streiken i år? Å kunne vite om man skal jobbe helgen mer enn noen få uker fram i tid?
 
Det er jeg helt enig med deg i. Men det rare er, at mange piloter ikke blir så trøtte, bare de får litt bedre betalt.

När man ser utilization av flygande personal vilket jag har gjort first hand och då inte som crew, skall det nog mer till än pengar för att stoppa tröttheten i mer än 10 minuter.
 
Var det ikke turnusen som var greia under streiken i år? Å kunne vite om man skal jobbe helgen mer enn noen få uker fram i tid?

Det er så det ble sagt. Samtidig krevde de en lønnsøkning på 13% eller noe. De endte opp med 3,5 i år, 3 neste år og 4 i 2021.
 
Det er så det ble sagt. Samtidig krevde de en lønnsøkning på 13% eller noe. De endte opp med 3,5 i år, 3 neste år og 4 i 2021.



Hvilket jo ikke var veldig langt unna de 13%. Dog styres jo dette av tilbud og etterspørsel

Ellers vet jo selv et lite barn at man må gå høyt ut i forhandlinger, også jekke seg ned underveis. Enhver som har forhandlet om seigmenn eller kjeks med en toåring vet det [emoji13]
 
Hvilket jo ikke var veldig langt unna de 13%.

Vel. Det er vel en forskjell på å få 13% bedre betalt fra nå av, enn å faktisk ha sagt fra seg lønnsforhandlinger i tre år mot en lønnsvekst på 10,5 som ikke gjelder fullt ut før i 2021.
Spørsmålet er om de blir mindre trøtte av det.

Ellers vet jo selv et lite barn at man må gå høyt ut i forhandlinger, også jekke seg ned underveis. Enhver som har forhandlet om seigmenn eller kjeks med en toåring vet det [emoji13]

Å gå høyt ut, er en liten underdrivelse her. 4000 flighter ble kansellert. Over 350.000 enkeltreiser gikk i dass. Og det kostet altså over en halv milliard for arbeidsgiver. Gudene vet hva det kostet kollektivt.
 
10,5% over 3 år. Det tilsvarer vel omtrentlig det samme en må ha for å unngå nedgang i lønn mtp generell lønnsvekst ellers i samfunnet? Pilotene ønsket 13%, men fikk 10,5%. Hvorfor er dette så galt? De aller fleste i samfunnet får nøyaktig det samme uten å måtte streike for det...

Ellers er det vel EASA FTL som styrer arbeidstid. Dette gir seg forskjellige utslag i forskjellige selskaper med forskjellig driftsmønster. I noen selskaper blir det ekstremt hardt, i andre selskaper fungerer balansen bedre.

SAS ønsker å øke utnyttelsen, og det bør være fullt mulig. De flyr jo allerede nær 900t blokktid pr år, men man kan kanskje kutte ned på duty-hours? Vinn-vinn vil jeg tro. Piloter ønsker å fly, ikke bruke tid på div crewrom mellom flighter.
 
Last edited:
SAS-ledelsen er i fornektelsemodus. Fint det. De behandler currency som en faktor de ikke har innvirkning på, og de gir streik og de ansatte skylden for resten. Så gjør de organisasjonen litt større for å effektivisere. Belegget i kabinen går ned, men hva gjør vel det? Det bare å fylle en liter med biofuel på tanken så vi tror dere har miljøfokus. Bare fortsett sånn.
 
600 millioner er jo ganske mye penger. Godt det ikke kjørte selskapet i grøfta. Det må vel snart bli slutt på det streiketullet. At renholdere på 20% stilling i helsevesenet trenger et virkemiddel kan man skjønne, men godt gasjerte piloter burde holde seg for gode til å risikere tusenvis av arbeidsplasser.

Her lukter det misunnelse lang vei. Selvsagt skal piloter ha samme streikerett som andre i samfunnet.
 
Her lukter det misunnelse lang vei. Selvsagt skal piloter ha samme streikerett som andre i samfunnet.

Hvis en yrkesgruppe står i en posisjon som er til å misunne, kan man jo lure på hvorfor de streiker. Streikeretten skal selvfølgelig gjelde alle, men den må brukes med fornuft.
 
Hvis en yrkesgruppe står i en posisjon som er til å misunne, kan man jo lure på hvorfor de streiker. Streikeretten skal selvfølgelig gjelde alle, men den må brukes med fornuft.

Det er de som misunner det er noe galt med, ikke de som misunnes.
Misunnelse er en skikkelig uting, og dessverre en altfor sterk følelse hos mange. SAS-pilotenes betingelser er ikke mye å hoppe i taket for, så skjønner godt at de streiket når de ikke har markedslønn. Det tragiske var at ledelsen så det komme, men valgte å ikke gjøre noe med det i håp om at det skulle gå over av seg selv.
 
Hvis jeg forstår deg rett, hva får deg til å mene at streikeretten ikke ble brukt med fornuft i dette tilfellet?

Grunnlaget for streiken ble av foreningen gang på gang begrunnet med arbeidstidsordninger, men så viser det seg at det nok en gang er penger om å gjøre. Det ville ikke vært vanskelig å støtte en konflikt om skikkelige arbeidsforhold, den ville neppe vart særlig lenge og hadde ikke behøvd å ha så omfattende konsekvenser.
Jeg tror de hadde tjent på å kjøre en sak om gangen.
 
Grunnlaget for streiken ble av foreningen gang på gang begrunnet med arbeidstidsordninger, men så viser det seg at det nok en gang er penger om å gjøre. Det ville ikke vært vanskelig å støtte en konflikt om skikkelige arbeidsforhold, den ville neppe vart særlig lenge og hadde ikke behøvd å ha så omfattende konsekvenser.
Jeg tror de hadde tjent på å kjøre en sak om gangen.

Hvorfor mener du den kun dreide seg om penger? I mine øyne dreide den seg om arbeidstider. Som en note til det, kom normal norsk (Internasjonal?) KPI. Hvorfor skal SAS piloter ikke få det samme som resten av samfunnet?

Andre yrker får automatisk 1-3% lønnsvekst hvert år som generell lønnsvekst. Det er forskjell på hvordan det forhandles om lønn i forskjellige yrker, og for piloter blir det mer som i industrien, gjennom fagforeninger. Som eks kan en IT konsulent forhandle individuelt, og får kanskje 0% noen år, og mye andre år. Summa summarum ender man ganske likt over tid.

For ordens skyld, alt her var ikke rettet kun til deg ;) Mer generelle betraktninger :)
 
Last edited:
Back
Top