SAS Q2 2020 resultat

Someone

Moderator
Medlem
SAS har sluppet tallene for sitt andre kvartal 2020, som går fra februar til og med april, og dermed får med seg både koronaeffekten i mars og april.

Omsetning ble nær halvert og resultatet ble minus 3,7 milliarder før skatt

https://www.dn.no/luftfart/sas/rickard-gustafson/koronaviruset/pengene-renner-ut-av-sas/2-1-815843

Resultatet før skatt endte på minus 3,7 milliarder svenske kroner. I samme periode året før ble det minus 1,2 milliarder svenske kroner.

Omsetningen endte på 5,3 milliarder svenske kroner, sammenlignet med 10,2 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

Och på Sida 27 här står det att ARN och OSL bara kommer ha A321 trafik i framtiden på långdistans (https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/q2-2020/Q220-Presentation.pdf).

Nej tack, kommer flyga LH/LX istället och då är jag ändå EBG...

Stikkordet her er right size. SAS verken kan eller bør sette inn større kapasitet enn det som er økonomisk forsvarlig. Det betyr også at tar trafikken seg nok opp, vel det også være behov for større fly enn A321LR. Dessuten, selv innen neste sommer vil de kun ha to av de

Merk at de også bruker det som eksempel. Og apropos right size, merk at mange av rutene som starter opp i juni igjen nå er i starten med ATR og CRJ. Nok en gang, right size er stikkordet, og det ville vært idioti å pøse på med mer kapasitet enn markedet etterspør. Da får man negativ cash flow

Och på Sida 27 här står det att ARN och OSL bara kommer ha A321 trafik i framtiden på långdistans (https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/q2-2020/Q220-Presentation.pdf).

Nej tack, kommer flyga LH/LX istället och då är jag ändå EBG...

SAS räknar väl med så små volymer i framtiden (kommande 2-3 åren) att det finns en poäng med att koncentrera långdistansflyget på ett ställe. Men när/om vi kommer tillbaka till hur det var innan coronaviruset bör väl SAS kunna tänka om kring storleken på flygplanen från OSL/ARN tänker jag.

Prøvde finne en oversikt over hvordan flåten ser ut akkurat nå, men det er sikkert ikke vanlig i en sånn rapport. Så bare at fire a320n nå er blitt flyttet til levering i 2024.
Hvor mange flyindivider har man fått ut av flåten siden starten av corona?

Prøvde finne en oversikt over hvordan flåten ser ut akkurat nå, men det er sikkert ikke vanlig i en sånn rapport. Så bare at fire a320n nå er blitt flyttet til levering i 2024.
Hvor mange flyindivider har man fått ut av flåten siden starten av corona?

Det er vel ingen som har "forlatt" flåten, utenom de par 737 maskinene som uansett var planlagt utfaset. Det eneste konkrete SAS sier er som du er innepå, 4 A320neo flyttes fra 2022 til 2024, og at de er i samtaler med Airbus om ytterligere utsettelser. I tillegg sier de jo de planlegger å utfase eldre fly raskere

SAS varsler også de trenger mer kapital, egenkapitalen er nå i minus, men en plan rundt dette er forventet i løpet av juni. Jeg tipper fortsatt de kommer til hente in 6 mrd kroner i en emisjon nå i sommer

Jeg oppfattet at det gikk en god del norsk laks i buken på SAS sine A330 til EWR. Hvis det blir A321LR på denne ruten må vel laksen kjøres på hjul til CPH eller sendes over Atlanteren med andre selskaper.

Espen

Stikkordet her er right size. SAS verken kan eller bør sette inn større kapasitet enn det som er økonomisk forsvarlig. Det betyr også at tar trafikken seg nok opp, vel det også være behov for større fly enn A321LR. Dessuten, selv innen neste sommer vil de kun ha to av de

Merk at de også bruker det som eksempel. Og apropos right size, merk at mange av rutene som starter opp i juni igjen nå er i starten med ATR og CRJ. Nok en gang, right size er stikkordet, og det ville vært idioti å pøse på med mer kapasitet enn markedet etterspør. Da får man negativ cash flow

Jeg har et klart inntrykk at kapasiteten ut fra OSL på langrutene stort sett er ganske godt utnyttet, og i tillegg er det et betydelig fraktpotensial (kanskje spesielt ut av Norge). Men kapasiteten bør tilpasses etterspørselen - det er greit (men dette kan også gjøres noe med gjennom å sluse pax via OSL/ARN på samme måte som de sluses via CPH; men det er en strategisk beslutning fra SAS sin side at de velger CPH - noe jeg aldri helt har forstått).

Et relatert spørsmål: Hvordan vet man hvor stor etterspørselen er? I dagens situasjon så sier f.eks. SAS at de ikke har etterspørsel nok til å øke frekvensene til Tromsø. Min erfaring er at flyene er stappe fulle, og har vært det i flere uker. SAS sitt "mål" på etterspørsel stopper jo opp når flyet er fullt. Da stenger de flighten. Uten et tilbud så er det svært vanskelig å måle etterspørselen.

Jeg tror man skål ikke utelukke at det kan komme ordre conversions fra A320NEO til A321LR

Jeg oppfattet at det gikk en god del norsk laks i buken på SAS sine A330 til EWR. Hvis det blir A321LR på denne ruten må vel laksen kjøres på hjul til CPH eller sendes over Atlanteren med andre selskaper.

Espen

Oslo-New York vil sikkert ta seg opp igjen, men det er jo veldig bra om SAS med A321LR får mulighet til å gjenåpne denne og noen andre ruter som kanskje ellers ville holdt stengt i lang tid. Mange selskaper vil ikke få bruk for flyene de har bestilt med det første, men kanskje nettopp A321LR kommer på akkurat rett tid for SAS.

Et relatert spørsmål: Hvordan vet man hvor stor etterspørselen er? I dagens situasjon så sier f.eks. SAS at de ikke har etterspørsel nok til å øke frekvensene til Tromsø. Min erfaring er at flyene er stappe fulle, og har vært det i flere uker. SAS sitt "mål" på etterspørsel stopper jo opp når flyet er fullt. Da stenger de flighten. Uten et tilbud så er det svært vanskelig å måle etterspørselen.

Det er ganske enkelt. Med dagens restriksjoner på seteantall taper man penger på hver eneste avgang. Øker man kapasiteten vil man ikke bare vanne ut revenuen, men også tape enda mer. Klassisk catch 22 ... :(

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Jeg tror man skål ikke utelukke at det kan komme ordre conversions fra A320NEO til A321LR

Det tror jeg heller ikke man skal, på lang sigt.
Hvis SAS er tilfredse med deres performance kunne jeg godt tro at der kom et par stykker mere

Det er ganske enkelt. Med dagens restriksjoner på seteantall taper man penger på hver eneste avgang. Øker man kapasiteten vil man ikke bare vanne ut revenuen, men også tape enda mer. Klassisk catch 22 ... :(

Mulig det. Samtidig er min erfaring fra SAS mellom Tigerstaden og Nordens Paris at prisene er skyhøye (har ikke sett noe under 2000 en vei). Det er betydelig høyere enn normalt. Jeg har reist flere ganger per uke.

I tillegg sier jo det noe om etterspørselen, i motsetning til hva SAS sier så er den nok økt de siste ukene. 😉

Tja, det gikk jo an å tjene penger på 120 pax i en -700, så det burde vel gå an å tjene penger på 120 pax i en -800 hvis man legger på noen kroner pr pax. Greit man må ha en FA ekstra og den bruker noen % ekstra fuel , men forskjellen er ikke enorm.

Litt OT, men må le hver gang jeg ser de reklamerer for at de har HEPA-filter ombord i flyene sine, noe de har gjort ofte i det siste. Snakke om å koke suppe på en spiker. Har jo vært standard i bransjen i mange, mange år!

Hvis man 'bare legger på noen kroner' kan man sikkert tjene penger med 95 og.

Med de prisene de opererer med nå så kan de fint klare 120 i en 800 og 95 i en 700. De siste setene som ikke tilbys er jo uansett de billigste som bare "fyller opp". Med de opphevelser man ser nå, så skapes det etterspørsel som langt overgår tilbud, så her vil nok bolaget nyte den karamellen så lenge det er mulig.

Back