• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Plus - perspektiv

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Jeg har prøvd å holde en positiv spin på SAS' nye konsept, men jeg må innrømme at det ble satt på skikkelig prøve torsdag ..... Smaksløs wrap vs. Eggs benedict på flighter med sammelignbar triplengde. I rest my case - sorry SAS ...

Attachments

• plus1.jpg
    plus1.jpg
    46.2 KB · Views: 1,108
  • plus2.jpg
    plus2.jpg
    51.6 KB · Views: 1,108
Skikkelig kontraster der ja. Ikke mye "Plus" over maten.

Det du fikk servert hos SAS i Plus får
du vel mer eller mindre identiskt inkludert i Euro Traveller (Economy) hos BA.

Tenkte akkurat det samme! Med unntak av at BA sin i økonomi er kald da.

Søkte opp en SAS Plus-billett tur/retur OSL-LHR en tilfeldig helg i august.
Ca. 3300 kroner.

Søkte opp BA den sammme helgen: 2700 - for Club Europe. Der får man ikke en kald wrap men et varmt måltid om man timer flighten riktig. I tillegg til garantert ledig midtsete og ordentlig champagne ;)

Søkte opp en SAS Plus-billett tur/retur OSL-LHR en tilfeldig helg i august.
Ca. 3300 kroner.

Søkte opp BA den sammme helgen: 2700 - for Club Europe. Der får man ikke en kald wrap men et varmt måltid om man timer flighten riktig. I tillegg til garantert ledig midtsete og ordentlig champagne ;)

Jeg hadde valgt BA. Uten tvil;)

Gjorde et søk i desember med BA (for å gå litt off topic) fra oslo til london med retur. Club Europe koster kr 2800,-. Det er jo en helt sinnsyk (ihvertfall for en enkel kar fra sørlandet) pris! Dette frister, kan jo ta meg råd til å gå på fotballkamp OG pub!

Last edited:
Gjorde et søk i desember med BA (for å gå litt off topic) fra oslo til london med retur. Club Europe koster kr 2800,-. Det er jo en helt sinnsyk (ihvertfall for en enkel kar fra sørlandet) pris! Dette frister, kan jo ta meg råd til å gå på fotballkamp OG pub!

Jepp. De selger ikke-fleksibel business som krever at man er borte natt til søndag. Sammenlignet med SAS Plus til ca. 500 kroner mer, er det en no-brainer.

Og selv om de serverer kald mat på noen av avgangene, så er ikke det man får der så halvgærent heller:

2852A392-671F-442B-8456-E8A08B398AA0-408-000000172145229C.jpg

Last edited:
Får man tilgang til lounge på OSL med BA med CE-billett av denne typen?

Både på OSL og LHR. Man har akkurat de samme fordelen som en full fleksibel billittt til over 8000 eller hvor mye det er, bortsett fra fleksibiliteten samt regelen om å være borte natt til søndag.

Får fly inn tidlig fra KRS så man kan få sjekka ut dette loungeopplegget en gang for alle :) Takk for info!

Jeg har prøvd å holde en positiv spin på SAS' nye konsept, men jeg må innrømme at det ble satt på skikkelig prøve torsdag ..... Smaksløs wrap vs. Eggs benedict på flighter med sammelignbar triplengde. I rest my case - sorry SAS ...

Nåja, det er jo ikke frokost vs. frokost du sammenligner da, men tviler vel på at du får varm frokost i Plus anyway.;)

Nei, maten i Plus er virkelig ikke mye å skryte av. Men nå er det vel fleksibiliteten man egentlig betaler for og ikke maten. Sånn sett blir det ganske meningsløst å sammenligne med BA sin IAPLON som krever 30 dagers forkjøp, at man er borte natt mellom lørdag og søndag og dessuten er totalt ufleksibel. Skal man ha en helt fleksibel billett på BA må man ut med 6232 kr i economy eller 8498 kr i business.

Men hvis man reiser på fritiden, ikke trenger fleksibiliteten eller booker tett innpå avgang slik at prisene for SAS Plus og BA eller SWISS business er nesten de samme så er det jo helt hjernedødt å gå for SAS Plus, med mindre man er en helt fanatisk SAS-tilhenger eller bare må ha de ekstra EB-poengene.

SAS Plus er helt klart et LCC-konsept som er designet for å være hakket bedre enn Norwegian, ikke mer.

For øvrig så er SAS Plus som konsept veldig lik Vueling sin "Excellence Fare" (her er noen av punktene):

Excellence seat
The most exclusive seat on the plane, in row 1, with extra room for a more comfortable journey and with no one sitting next to you.
...
Flexible on changes
This fare offers you the flexibility to make any necessary changes since you won't be charged the standard change fee: you can make unlimited time and date changes to your booking via our website or by calling our Customer Services.
...
Flight cancelation and refund
The Excellence fare allows you to cancel your flight providing you haven't already completed one of the legs, and we'll refund the full fare (credit card/PayPal fees and the purchase of any additional service not included in the fare shall not be refunded).
...
Exclusive check-in desks
Exclusive check-in desks at Madrid, Barcelona and Bilbao airports.
...
And remember you'll get more Avios each time you fly with the Excellence fare.
...
Preferential boarding
Only Excellence fare passengers may board when they like, without having to wait in the queue.
...
Room reserved on the plane for hand luggage
Only Excellence fare passengers have guaranteed room on the plane for their hand luggage. Each passenger may take one bag as hand luggage included in the booking, providing it meets the following conditions:

Maximum size: 55x40x20 cm

Maximum weight: 14 kg
...
Catering of your choice on board
Choose your favourite snack, sandwich or soft drink during the flight.
...
Fast-track through security control
You can avoid queues at security control in Barcelona Airport by presenting your boarding pass in the “Fast-track” area.
...
VIP lounges at the airport
Present your boarding pass at the VIP lounge at Barcelona airport to enjoy access to the VIP lounge. In June, this will also be available at the airports of Madrid, Majorca, Alicante, Malaga, Amsterdam, Brussels, Rome, Milan, Lisbon, Stockholm, Gothenburg, Hamburg, Berlin, Paris and Cardiff.

http://www.vueling.com/en/vueling-services/vueling-new-fares/excellence-fare/

Å en annen side har Vueling priority boarding, noe som SAS har vist at de overhode ikke klarer å få til.

Har SAS ofisielt blitt LCC selskap nå eller kaller de seg fortsatt fullservice.
Det er jo ingen tvil om at de har blitt LCC når man ser på produktet.
Og ja jeg har testet både go og pluss og er lite imponert.

Igjen har tråd blitt avsporet på grunn av at feil forståelse av en TBF (Tre-Bokstavs-Forkortelse), men jeg prøver igjen:
De tre bokstavene i LCC står for
Low
Cost
Carrier
Med andre ord har dette begrepet bare med kostnadene til et selskap å gjøre, og i det selskapet befinner SAS definitivt seg ikke - det er en HCC.

Igjen har tråd blitt avsporet på grunn av at feil forståelse av en TBF (Tre-Bokstavs-Forkortelse), men jeg prøver igjen:
De tre bokstavene i LCC står for
Low
Cost
Carrier
Med andre ord har dette begrepet bare med kostnadene til et selskap å gjøre, og i det selskapet befinner SAS definitivt seg ikke - det er en HCC.

Men hva definerer hva som er low cost? Er det en bestemt størrelse?

Det er en medieskapt forkortelse, og ikke noen 'kategori' som sådan, men kan nok enklest defineres som et punkt-til-punktselskap med lav kostnadsstruktur og et minimum av gratis tjenester for de reisende.

Men det er mye begrepsforvirring ....

Allerede på første sjekkpunkt om SAS er en LCC blir det nei:
Standardisert flåte?

Back