Hjemreise
[size=+1]Hjemreise[/size]
Lørdag 21.juni 2014
SK810
London (LHR) – Oslo (OSL)
17:30 – 20:40
Boeing 737-600, Ellida Viking
Sete 2D
Innsjekking, sikkerhetskontroll og lounge
Ankom Heathrow kl. 15:00, litt over to timer før avgang. Så på mobilen at flyet som skulle ta oss hjem var i rute, og flyet fikk dermed 1,5 time på bakken på Heathrow. Slik kan vi like – da vet vi at flyetl ikke blir forsinket av slike grunner (RA).
Det var relativt lang kø i SAS-området. Heldigvis gjaldt det kun for Go/Economy. Det var tre skranker for Plus/Business/*Gold, og alle var ledige da vi ankom. En litt eldre, hyggelig britisk dame ønsket oss velkommen.
Det første hun gjorde var å ”flashe” Priority-tags mot bagasjen vår. Da slapp vi hvertfall å spørre om det.
Boarding pass fikk vi utdelt, og bagasjen sendt. Hun forklarte også tydelig hvor Fast Track var plassert, samt at vi var velkommen i SAS Lounge. Takk for det!
Ingen kø i Fast Track, selv på Heathrow, og gjennom på få minutter. Mennene i sikkerhetskontrollen var dog ganske sure. Men sikkerheten stod høyt i fokus!
SAS Loungen (også kalt ”Lounge B” på Heathrow) var bak lukkede dører. Dette gjorde det rolig og stille inne i loungen, og stengte seg ute fra flyplassens støy.
SAS London Lounge er stor! To etasjer med rikelig av sittegrupper, både komfortable sofaer og ordentlige kontorstoler. Også et rikelig mat/drikke-utvalg. Mye bedre enn SAS Lounge på Gardermoen/Kastrup.
I tillegg – en fantastisk utsikt! Fra min behagelig stol så jeg alle fly som landet, samt oversikten over SAS-flyene på Heathrow. Bedre har jeg aldri hatt det (utsiktsmessig) i en lounge før.
Boarding, velkomst og førsteinntrykk
Ombordstigning begynte 40 minutter før avgang, klokken 16:50. Grunnet tekniske problemer med broen måtte alle gå ut, under vingen og inn bakre inngangen. En del sutring blant andre Plus-passasjer om dette; men du store så deilig det var å sitte på første seterad uten at noen gikk forbi deg. Fikk ordentlig følelse av å sitte i Business når det var så rolig.
737-600-maskinen som skulle ta oss til Oslo er ”Plus-vennlig”. Dvs. at begge toalettene er bak. Komforten for oss i Plus blir dermed betraktelig bedre. Vi slipper da mange pax som skal på toalettet.
Tips! Hvis du er redd for den såkalte ”do-køen” bør du bestille en tur med en slik maskin. Det er denne som har 1ABC og 2DEF som første rad.
Jeg satt på 2D, og rikelig med benplass. Det er til og med et hull i veggen for enda bedre benplass.
Boarding completed og nok en gang en hel rad for oss selv. Behagelig!
I luften
Skiltet med setebeltet ble slått av.
På flyvninger etter 16:00 skal vi i Plus i utgangspunktet få ”Evening meal”, men av erfaring har jeg tidligere ikke fått dette på flyvninger fra utestasjoner til Skandinavia. Var dermed spent.
Purser begynte sin velkomsttale: ”Vi har sandwich, wraps og laksesalat”.
Ånei… Laksen – nå igjen?
Hadde gledet meg til å prøve kveldsmåltidet, og var dermed litt skuffet. Men plutselig kom trallen – og der kom kveldsmåltidet også. Jippi!
Kveldsmåltidet er en ”treretters” i en stilig boks. I dag var det ”Shopska salad” (tomater, oliven, rødløk, agurk m/fetaost), ”Pork filet” (svinefilét m/salat, rotgrønnsaker, søtpotetpuré(?)) og ”Orange Brownie” (brownie med appelsin- og sjokoladebiter).
Ble servert med varme rundstykker og smør.
Valgte øl til maten. Ble servert i Orrefors-glass.
Senere kom kaffen rundt, med sjokoladebit til. De gikk også rundt flere ganger og spurte om vi ønsket noe mer: Nei takk – vi var stappmette etter kveldsmåltidet og mye mat i loungen!

Kabinen i 737-600.

Fantastisk innflyvning til Oslo. Ingen skyer. Vestfold, Drøbak, Indre Oslofjord, Bunnefjorden, Øyeren, Lillestrøm og til slutt opp til Gardermoen.
Ankomst
Touchdown 20:18 på 1R – 22 minutter før rutetid.
En stor fordel med å reise i Plus til London er at du kommer først til passkontrollen. (Med mindre det har landet et charterfly fra Antalya, da). På denne rolige kvelden var vi første i køen.
Når man ankommer på non-Schengen må man gå ”hele veien” til ankomst – det er lengre enn Schengen-gatene.
På veien bortover gangen får man utsikt over avgang på utland, og jeg stusset over at det var folk der. Det går da ikke folk til utland, så sent, på lørdagskvelden? Jo da. Nå har Norwegian begynt med nattflyvninger til bla. Korfu, Ibiza, Santorini med mer. Stakkars folk som orker å reise på slike tidspunkter, og stakkars ansatte i Norwegian – avgang mellom 23:00-24:00. Nok om det.
”Bag on belt” allerede før vi ankom bagasjebåndet. Likevel tok det tid. Og Prio-bagasjen fungerte ikke her. Dette har fungert absolutt alle ganger på innenlandsflyvninger til OSL, men aldri på mine utenlandsflyvninger. Merkelig. Er det ikke de samme ansatte som jobber på innland/utland i SGH?
Oppsummering SK810
Premium bagdrop / Business check-in: Ja. Ingen kø og hyggelig betjening.
Prio-tag: Ja. Prio-tags festet med den største selvfølge.
Fast Track: Ja.
Lounge: Ja. London Lounge anbefales!
Prio boarding: Nja. Kun bakre inngang var i bruk, så rolig i Plus under boarding.
Mat og drikke: Ja. ”Evening meal” med øl. Fikk sjokoladebit til kaffen.
EuroBonus-poeng: 2000 poeng.
Komfort om bord: Meget god plass på 2DEF på B736 v2. Hull i veggen.
Annet: Lørdag kveld er en fin kveld å fly på hjem til Norge. Lite folk på flyplasser og fly.
Prio bags ved ankomst: Nei.
Opprinnelig avgang: 17:30
Faktisk avgang: 17:18
Opprinnelig ankomst: 20:40
Faktisk ankomst: 20:18(+22 min.)