Det artikkelen i VG gjør er å krisemaksimere en hendelse som i utganspunktet aldri utgjorde noen umiddelbar fare. Men når det er sagt, så forsvarer jeg ikke hendelsen, ikke bra.
Videre skrives det med store krigsbokstaver, ment ene og alene for å skremme å øke opplagstall. Journalisten har kokt sammen en rekke påstaneder og overdriver alt som står i rapporten som piloten faktisk skrev selv.
Journalisten nevner ikke med et ord at dette er en sak som har skjedd for ganske lenge siden, og som er noe SAS har tatt tak i (så langt jeg vet)
Men igjen, artikelen er ikke problemet isolert sett, da dette med fatigue er et problem i hele bransjen.
Sitter nå i USA, og nå nettop var det en reportasje på ABC news om dette emnet. Det gikk først og fremst på at piloter har så dårlig betalt, at de ikke har råd til å overnatte andre steder en på crew baser. Noe som igjen fører til trøtte og slitne piloter.
Dette kombinert med lange dager, mange legs, og økt press fører til økt ulykkesrisiko i følge ABC.
Som sagt, dette er et problem for hele industrien. Prisene er så presset at selskaper forsøker å spare der de kan.
Som igjen fører til at crew blir skedulert maks av det som er tillatt.
Noe som da er skremmende er at bakke ansatte i prinsipp kan jobbe ubegrenset. Ser på med gru den dagen man har en utslitt bakke ansatt som leverer en loadsheet som er feil, hvorpå en trøtt pilot ikke oppdager feilen, som fører til en kræsjlanding hvor et utslitt kabincrew skal evakuere maskinen.
Dette er ytterste konsekvens nturligvis, men skremmende uansett.