SAS-pilot sovnet på jobb

Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Mennesker har alltid gjort feil og vil alltid fortsette å gjøre feil, uansett personlighet, yrke, bakgrunn, utdannelse og erfaringsnivå. Det gjelder derfor å bygge organisasjoner og systemer som takler og godtar menneskelige feil. Derfor er det lite poeng i å sparke f.eks. en pilot som gjør en feil. Ideén er at man skal analysere hva som skjedde slik at organisasjonen kan ta lærdom av det slik at det ikke gjentar seg igjen, noe som følges av de aller fleste vestlige flyselskaper følger. I andre deler av verden er det imidlertid helt andre metoder som følges hvor det ikke er unormalt at man sendes på "hue og rævva" ut hvis man gjør en feil.

Men en kultur med "no blame" betyr ikke at man unngår reprimande uansett hvilke type feil man gjør (slik du IMM kanskje tror?). Det finnes mye teori rundt temaet, men for å gjøre det kort:

Flere teorier sier at vi som mennesker gjør to typer feil; ubevisste feil og bevisste feil. De ubevisste feilene kan være filleting, som f.eks. at du går i kjøleskapet for å hente melk, men fordi du samtidig snakker i telefonen og har tankene helt andre steder, kommer du tilbake med en leverpostei i stedet. Eller du har kjøpt deg bil med automatgir, og fordi du er vant med manuelle gir så fortsetter du å clutche og gire. Eller at du rett og slett glemmer å kjøre innom butikken for handle, selv om du kjører rett forbi butikken på vei hjem fra jobb. Dette er ubevisste feil som du i øyeblikket ikke kan kontrollere. Hadde du hatt muligheten til å kontrollere det, så ville de aldri skjedd.

Når man snakker om de bevisste feil, så kan de deles i to: 1) Du gjør enten feil fordi du rett og slett har fått feil/mangelfull opplæring eller at prosedyren er feil utarbeidet. Du utfører altså handlingen bevisst, men handlingen i seg selv er feil. Eller 2) du planlegger å gjøre en feil (lovbrudd/prosedyrebrudd) fordi du ønsker å optimalisere arbeidet/hverdagen din. Du kjører f.eks. 20 km/t for fort selv om du vet det er ulovlig.

Når man kategoriserer feil på den måten, så ser man litt tydeligere at vi er noen dumme vesner hele gjengen som stadig gjør feil. Noen av de ubevisste feilene kan miminaliseres ved at man har fokus på at feil lettere utføres når man f.eks. presses på tid og punktlighet, når man vet at man er i ferd med å bli trøtt og sliten osv osv. Det er da det gjelder å skyndte seg langsomt og bare akseptere at man ikke går på rute. Ingen godt fungerende sikkerhetskultur vil straffe noen for det.

IMM sin steinaldertankegang :) sier at man bør/skal ha muligheten til å straffe de som gjør feil. Ja, og det har man da også muligheten til når det gjelder bevisste feil som gjøres med viten og vilje. Her er man nødvendigvis ikke beskyttet, heller ikke i en godt fungerende sikkerhetskultur. Er liv og helse satt på spill med viten og vilje, så er selvfølgelig ikke det akseptabelt. Men hva som blir utfallet er selvfølgelig en individuell sak, og sånn sett er IMM sitt eksempel med denne kapteinen ikke et veldig godt eksempel da man ikke vet noe mer om bakgrunnen for at det ikke skjedde noe. Når man leser eksempelet slik det er beskrevet så må jeg også si at eksempelet neppe er representativt for bransjen eller for yrkesgruppen. Det er vel du også IMM enig i?

Det er altså mye Human Factors med i bildet når man skal vurdere hvorfor vi gjør feil og hvordan de kan minimeres. Feil kan aldri unngås, men kun minimeres. Vi som mennesker gjør flere feil hver time, og feilraten kan tidobles når vi blir trøtte og slitne.

Piloter arbeider ellers i et miljø hvor sjansen for å gjøre feil er større enn f.eks. hos en kontorarbeider som ikke utfører kritisk arbeid. Ikke bare er det mange knapper og spaker i en cockpit, men det er også en stor mengde prosedyrer, lover og regler man skal forholde seg til, og beslutninger skal tas i løpet av forholdsvis kort tid basert på disse prosedyrene, lovene og reglene.

Og for å bringe dette tilbake til topic: Er søvn en bevisst eller ubevisst feilhandling? :)

(har ikke korrekturlest)

Last edited:

Takk til Jumper G5 for trådens desidert beste innlegg. Veldig saklig og informativt! Flott du tar deg tid til å skrive såpass utfyllende.

SAS er et aktieselskab (og ikke en offentlig institution) hvor staterne er med-aktionærer. Det betyder ikke at offentlighedsprincippet gælder af den grund.
Jo da, det kan det godt. Organisasjonsform er irrelevant. Men staten har muligens ikke stor nok dominans til at offentlighetsloven gjelder. Uansett var ikke det poenget. Dessuten er vi vel o/t nå.

Nei, for all del. Jeg havnet bare i en diskusjon om det er greit at pressen skriver om sånne hendelser. Utgangspunktet mitt er at det ikke er skadelig, mens andre hevder at artikkelen inneholder feil, er sensasjonspreget og til og med skadelig. Og for å mene noe mer fornuftig om det, hadde vært greit å vite hva som var feil gjengitt i artikkelen. Men jeg har ingen grunn til ikke å tro deg. Dessuten synes jeg tråden har tatt en glimrende vending, så dette er vel muligens et blindspor.

Jeg skulle gjerne gjengitt hele rapporten, men klok av skade og direkte slakt her inne så velger jeg å ikke gjøre dette.
Ser at du ikke har forståelse for dette, noe som er helt greit. Men jeg tar heller kritikk for at jeg ikke gjengir denne, etter den stormen som kom sist jeg gjorde noe lignende.
Men skal se om jeg kan skrive et slags sammendrag. Men nå er det natta.

Last edited:

Takk til Jumper G5 for trådens desidert beste innlegg. Veldig saklig og informativt! Flott du tar deg tid til å skrive såpass utfyllende.

Meget bra innlegg av Jumper G5!

Det er godt at vi har slike debattanter som både tar seg tid til å skrive et så viktig innlegg, og har den reflekterte kunnskap om temaet.

Tenk om vi kunne fått VG til å følge opp artikkelen med basis i det Jumper G5 skriver her?
VG, leser dere Forumet, så er det bare å skrive inn litt fakta rundt problematikken selv om det ikke er i den tabloide enden av skalaen!

Vil VG ha fakta kan de snakke med ECA eller NF, EASA eller havarikommisjonen. Innspillene her er til forummedlemmenes benefit og vurdering; media må ha bedre kildekritikk enn som så, og bør finne "mer seriøse" kilder enn et forum for medlemmers meninger. (-:

Vil VG ha fakta kan de snakke med ECA eller NF, EASA eller havarikommisjonen. Innspillene her er til forummedlemmenes benefit og vurdering; media må ha bedre kildekritikk enn som så, og bør finne "mer seriøse" kilder enn et forum for medlemmers meninger. (-:

Helt enig, det er så mange profesjonelle fora i Norge og Skandinavia som garantert ville bidratt med fakta informasjon, istede for å lage en tabloid historie om et alvorlig tema.

Dette må være en lokalt forhandlet luksusavtale for sas, SUB Q sier:

Cumulative duty hours limitations
The total duty periods to which a crew member is assigned to shall not exceed:
• 2000 duty hours per year
• 190 duty hours in any 28 consecutive days, spread as evenly as practicable
throughout this period; and
• 60 duty hours in any 7 consecutive days.

På meg virker det som om man hekter seg opp i 60 timer/7 dager.

190timer/28 dager er imidlertid like relevant i denne sammenheng. Det gir et snitt på 47,5 timer pr uke. Jobber man 60 timer/uke i tre uker vil man være begrenset til 10 timer uke 4, i.h.t. supart q.

Dersom det er slik at det er 46 timer som gjelder i SAS så ligger det da 1,5 timer lavere pr uke. Ikke 14, som det ved første øyekast kan se ut som.
Man har m.a.o fremforhandlet en jevnere arbeidsbelastning. Ikke nødvendigvis så mye lavere.

Cloudius

Da tok saken en ny vending. NRK har en større reportasje i morgensendingen.

De har sendt spørreskjema til mange flygere i SAS og Norwegian, 400 flygere har svart.

Interview med rep. for flygerne som får komme frem med sitt budskap:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7498171

Ja de var veldig "hissige" på det der i dag tidlig, men nrk er ganske så god på "egenreklame" før f.eks. FBI sendinger på kvelden.
Ser for meg å få høre om dette i hele dag, samt se det på dagsrevyen før FBI..
Håper FBI gjengen har gjort en god jobb til en forandring, men kjenner jeg er skeptisk.
Det har en tendens til å bli for lettbeint.

Nå tror jeg jaggu flygesjefene i både SK og DY har vært på lufta og jeg snakket rundt denne saken.
Syns de begge gjorde en bra figur og er veldig fokuserte på sikkerheten.

Last edited:
Jeg skulle gjerne gjengitt hele rapporten, men klok av skade og direkte slakt her inne så velger jeg å ikke gjøre dette.
Ser at du ikke har forståelse for dette, noe som er helt greit. Men jeg tar heller kritikk for at jeg ikke gjengir denne, etter den stormen som kom sist jeg gjorde noe lignende.
Men skal se om jeg kan skrive et slags sammendrag. Men nå er det natta.

Du misforstår! Jeg har stor forståelse for at du ikke vil gjengi hele artikkelen. Jeg ønsket bare å få forklart hva som var feil i VG-artikkelen — ikke noe annet. For å få en ryddigere og mer saklig diskusjon videre.

Det vil være politisk umulig for noen å si at sikkerheten ikke går først.

Spørsmålet i enhver sammenheng er derfor om det er tilstrekkelig økonomi i bransjen til det sikkerhetsnivået en ønsker, eller hvor grensen mellom kostnad/sikkerhetsnivå settes.

I flytidssammenheng er det f eks sammenheng mellom arbeidsdagens lengde og innhold, og kostnaden eller besparelsen ved å legge dem annerledes. Det var tidligere utenkelig ikke å ha 2+1 pilot over Atlanterhavet. Nå gjør kostnadskontroll at dersom man ikke klarer seg med 2 piloter og kort nedhvilingstid, vil ruten legges ned. Altså er det et valg mellom "sikkerhet" (2+1, som gir mulighet for rotasjonshvile underveis) og "tilstrekkelig sikkerhet" ved å regne med at det er såpass få som melder seg unfit for flight før flygingen at det er få kanselleringer ved (2+0, og våken ved utreise men trøtt ved landing) piloter. Flygerenes foreninger må velge mellom arbeidsplasser for de ansatte, eller å stå på kravene og mene at HMS tilsier 2+1, siden myndighetene betrakter begge deler som over de ikke-vitenskaplige minstegrensene.

For forbrukerene gir konkurransen lavere priser, og da er folk flest fornøyd. For flyselskapene er det likegyldig om det er 2+1 eller 2+0 så lenge kundene er villige til å betale for den relative merkostnaden. Så lenge sikkerhetsnivå er vanskelig å selge, og myndighetskravene er rimelig lempelige, er det konkurransesituasjonen og "markedet" som bestemmer sikkerhetsnivået. Akkurat som flygernes organisasjoner advarte mot i sin tid, og akkurat slik politikerne som vedtok lovene og reglene visste at det kom til å bli. Det er forskjell på "sikkert" og "sikkert nok", og en god statistikk fra den "sikre" tiden brukes som alibi for å gå i retning "sikkert nok". Først om mange år vi man kunne påvise eventuelle forskjeller på de to nivåene, og politikernes reaksjoner vil da vise om det er greit nok med noe økt risiko eller ikke - dersom det har blitt noe målbar forskjell i sikkerheten.

Last edited:

Du misforstår! Jeg har stor forståelse for at du ikke vil gjengi hele artikkelen. Jeg ønsket bare å få forklart hva som var feil i VG-artikkelen — ikke noe annet. For å få en ryddigere og mer saklig diskusjon videre.

Det artikkelen i VG gjør er å krisemaksimere en hendelse som i utganspunktet aldri utgjorde noen umiddelbar fare. Men når det er sagt, så forsvarer jeg ikke hendelsen, ikke bra.
Videre skrives det med store krigsbokstaver, ment ene og alene for å skremme å øke opplagstall. Journalisten har kokt sammen en rekke påstaneder og overdriver alt som står i rapporten som piloten faktisk skrev selv.
Journalisten nevner ikke med et ord at dette er en sak som har skjedd for ganske lenge siden, og som er noe SAS har tatt tak i (så langt jeg vet)

Men igjen, artikelen er ikke problemet isolert sett, da dette med fatigue er et problem i hele bransjen.
Sitter nå i USA, og nå nettop var det en reportasje på ABC news om dette emnet. Det gikk først og fremst på at piloter har så dårlig betalt, at de ikke har råd til å overnatte andre steder en på crew baser. Noe som igjen fører til trøtte og slitne piloter.
Dette kombinert med lange dager, mange legs, og økt press fører til økt ulykkesrisiko i følge ABC.

Som sagt, dette er et problem for hele industrien. Prisene er så presset at selskaper forsøker å spare der de kan.
Som igjen fører til at crew blir skedulert maks av det som er tillatt.
Noe som da er skremmende er at bakke ansatte i prinsipp kan jobbe ubegrenset. Ser på med gru den dagen man har en utslitt bakke ansatt som leverer en loadsheet som er feil, hvorpå en trøtt pilot ikke oppdager feilen, som fører til en kræsjlanding hvor et utslitt kabincrew skal evakuere maskinen.
Dette er ytterste konsekvens nturligvis, men skremmende uansett.

Interssant sak som jeg ser paraleller til sykehus og leger/sykepleiere som jobber lange dager, og noen ganger for lange dager - og der det får store konsekvenser hvis man gjør en feil.

Det som jo er viktig er å få til en kultur der kameraderiet innen yrkesgruppen, endres til at man får en kultur der det er lov å gjøre feil, og at de feil som gjøres må granskes og man må få frem lessons identified og ikke minst det må bli viktig å få det til å bli lessons learned.

Føler det i dag er litt for mye at man beskytter hverandre i slike situasjoner, og det er det allmennheten reagerer på.

Back