SAS-pilot sovnet på jobb

jameson82

Flysitter
SAS-pilot sovnet på jobb

En sas pilot sovnet da han var alene i cockpiten på flyet mellom CPH og ARN. Styrmannen hadde vært på do og da han skulle inn i cockpitten igjen måtte han ringe på døra flere ganger før kapteinen våknet. Flyet gikk forøvrig på autopilot under episoden. www.aftonbladet.se/nyheter/article8506413.ab

Re: Sas pilot sovnet på jobb.

Så får vi håpe at VG i sin artikkel klarer å få frem årsaken til at dette skjedde, istedetfor å la det fremstå som at kapteinen er syndebukken. Forkastelig at flyselskapets navn trekkes frem på førstesiden når det refereres til en rapport som er skrevet av besetingen selv, er min første reaksjon.

Så får vi håpe at VG i sin artikkel klarer å få frem årsaken til at dette skjedde, istedetfor å la det fremstå som at kapteinen er syndebukken. Forkastelig at flyselskapets navn trekkes frem på førstesiden når det refereres til en rapport som er skrevet av besetingen selv, er min første reaksjon.

Skjønner ikke hvorfor du reagerer på at flyselskapets navn ble publisert. Det er av allmenn interesse og bør ikke holde skjult.

Er jo ett fint tillegg i den diskusjonen hvor endel SAS ansatte har hevdet at det går på sikkerheten løs når billigselskapene kommer fykende frem. Har man lyst til å sende sine barn med selskaper som kjører crewet maks, hvor dem får minimumshvile ofte, stiller med blå poser under øynene osv.

Det viser vel egentlig det jeg har sagt hele tiden: dette er ikke noe fenomen som bare gjelder billigselskapene: det kan skje hvor som helst.

Denne hendelsen viser forøvrig noe annet som jeg har hevdet tidligere: at den cockpitdøra er så låst at ikke engang flight crew kan åpne den umiddelbart om noe skjer, det er farlig. Dette har allerede tatt liv her i landet, og den kan fort ta flere.

Denne hendelsen viser forøvrig noe annet som jeg har hevdet tidligere: at den cockpitdøra er så låst at ikke engang flight crew kan åpne den umiddelbart om noe skjer, det er farlig. Dette har allerede tatt liv her i landet, og den kan fort ta flere.

Dette skjønte jeg ikke helt..(!) Er det slik at Flight Crew ikke kan åpne døren fra utsiden "In Flight"? Refererer til Aftonbladets tekst her, " Andrepiloten fick ringa på den låsta dörren två gånger innan kaptenen vaknade"

Er jo ett fint tillegg i den diskusjonen hvor endel SAS ansatte har hevdet at det går på sikkerheten løs når billigselskapene kommer fykende frem. Har man lyst til å sende sine barn med selskaper som kjører crewet maks, hvor dem får minimumshvile ofte, stiller med blå poser under øynene osv.

SAS har riktignok noen billige billetter, men kan vel ikke regnes blant billigselskap?

Vidar

Okay.. så det er ikke kapteinen, og heller ikke flyselskapet sin feil. Who's to blame? Kansje det er CC sin feil da?

Ellers så er jeg enig med ENGM 911.

Merkelig nok så var det ingen som reager hvis andre selskap bilir hengt ut i media. For eksempel i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=14798

Da er det liksom greit. Og "skremmende" osv kommer på løpende bånd fra forumets medlemmer. Lurer på om det er like skremmende når en flyver sovner, som når en flyvertinne sovner?
Eller er det kanskje værre når det er flyvertinner? Jeg bare spør.

Merkelig nok så var det ingen som reager hvis andre selskap bilir hengt ut i media. For eksempel i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=14798

Da er det liksom greit. Og "skremmende" osv kommer på løpende bånd fra forumets medlemmer. Lurer på om det er like skremmende når en flyver sovner, som når en flyvertinne sovner?
Eller er det kanskje værre når det er flyvertinner? Jeg bare spør.

Mnjaaa.... Du vet, det å ha et profesjonelt image hjelper faktisk. Og det ser vi jo her. Har man gitt inntrykk av at man er rene living animals cargo-flyselskapet hvor dørene skrangler og egentlig det meste skrangler ganske høyt - så er det skremmende når personellet også skrangler like høyt. SAS er og blir i mine øyne (og jeg er vel neppe den eneste) et gjennomgående solid selskap med stort sett gode rutiner (ingen er perfekte). Når man har opparbeidet seg et slikt image hos sine kunder er det plutselig litt mer buffer for uheldige hendelser. Det har kanskje ikke noe forankring i virkeligheten, men jeg ville heller flydd med en sovende SASpilot enn en sovende Ryanairpilot. Fordi det for meg føles tryggere hos SAS "uansett". Vanskelig å helt sette ord på det, håper du ser hvor jeg vil.

Who's to blame er da umulig for oss å vite. Hotellsenga, senga hjemme, fagforening, flyselskapet, piloten selv for å ikke ha fått sove når han skulle, noen som festet på naborommet, økonomien på verdensbasis, effektivisering som teori....? Viktigst er vel at det gikk bra - og at det har blitt tatt opp internt i selskapet.

Okay.. så det er ikke kapteinen, og heller ikke flyselskapet sin feil. Who's to blame? Kansje det er CC sin feil da?

Ellers så er jeg enig med ENGM 911.

Som udgangspunkt er det kaptajnens ansvar. Han har vel pligt til at melde fra hvis han ikke er fit-for-flight.

Men nu er der jo mange parametre at tage højde for i en sådan sag - og det er klart at de ændrede arbejdsvilkår med lange dage, mange legs, pres på effektiviteten osv. spiller ind også - og derfor er det noget man skal tage meget alvorligt (noget SK jo også tydeligvis gør - bl.a. har det lavet et helt magasin og sendt til alle ansatte, der handler om fatigue og har stor fokus på at få rapporteret alle episoder).

Man kan sige at LCC's/pax indirekte er en medvirkende årsag til udviklingen i kraft af øget pres på effektivitet, priser og konkurrence-evne. Hvis pax ikke vil betale prisen for at crew har arbejdsvilkår, der giver fornuftig hvile, så lægger det naturligvis et stort pres på både flyselskab og crew. Flyselskaberne forsøger at finde en balance mellem crew-udnyttelse og lave priser - en balance der kan være svær at finde og noget kan tyde på at grænsen efterhånden er ved at være nået.

Når det gælder flysikkerhed, så er der oftest ikke den store idé i at placere skyld, men derimod er det langt bedre at arbejde aktivt med de episoder man oplever for at undgå at det sker igen. At finde årsagen og lære af det er langt vigtigere end at placere skyld.

At det er en SAS-kaptajn er for såvidt irrelevant. Der gælder samme myndighedskrav for alle piloter og denne episode kunne lige så godt være sket på et hvilket som helst andet flyselskab. At episoden kommer ud og SAS håndterer den uden at kigge på skyld, men på årsag - tyder på en rigtig god og sund sikkerhedskultur.

Det jeg synes man må lære af en sådan episode er nok nærmere at grænsen for hvor meget crew kan producere er ved at være nået og at ikke alt handler om at presse priserne så langt ned at folk kan flyve for urealistisk lave priser. Desværre har der i årevis været en tendens til at kunderne tror de kan betale en brøkdel af hvad de plejer og samtidig få samme produkt og sikkerhedsniveau. Sådan hænger tingene ikke sammen.

Det vil være naivt at tro at man kan øge arbejdsbyrden betragteligt hos piloter/crew uden at skulle deale med begrebet fatigue, som er en stor sikkerhedsrisiko i flybranchen.

Last edited:

Jeg er i hvertfall glad for å jobbe i et selskap der det er kultur for å rapportere slike hendelser - selv om det ikke gir et flatterende bilde av seg selv der og da. Det er viktig at slike hendelser kommer på bordet, slik at alle piloter i selskapet kan lære av det.
En rapport beregnet til intern bruk, som blir smurt tjukt utover førstesiden i avisene, er vel ikke akkurat i flysikkerhetens tjeneste. Pilotene kan jo slutte å rapportere om hendelser som alle er tjent med at kommer på dagsorden - i frykt for å havne som førstesideoppslag.

Mon tro om det finnes vilje og kultur for slik rapportering hos f.eks Ryanair...?

Ja, vi er vel alle enige om at dette er god reklame for SAS, fordi det beviser at det er kundene som flyr med Ryanair som er ansvarlig for at en SAS-pilot sovnet? :D

Personlig stoler jeg på at sikkerhetsmyndighetene og selskapene tar dette på alvor. Og kan lite annet gjøre.

Uansett, er du så trett at du ikke klarer en 50 min. flyging, ja da burde du tatt fri! Dessuten var vel ikke styrman på "do" under hele turen!

Uansett, er du så trett at du ikke klarer en 50 min. flyging, ja da burde du tatt fri! Dessuten var vel ikke styrman på "do" under hele turen!

Ja det kan du si men du vet tydligvis ikke hva du prater om!!

Personlig stoler jeg på at sikkerhetsmyndighetene og selskapene tar dette på alvor.

Man vil jo gjerne tro det men det er det som er problemet! Det taes ikke på alvor! Det prates en MASSE men ........
I gamle dager hadde man kollektivavtaler som var med og passet på sikkerheten når det gjelder fornuftige arbeids og fritids regler. De er nå kastet på sjøen og vi står tilbake med lovgiveren som desverre ikke bryr seg, bortsett fra å skylde på andre, selskapet som prøver å overleve i et "sykt" marked og passasjerer som kun vil ha billige flybilleter, selv om de påstår noe annet. :headbang

Nei, det har vi nok fasiten på å unngå slike hendelser!
Kan ikke noen sette opp en "vote" slik at vi kan få avklart hvem som har skylden også?

Synd at "interne" rapporter som skal gavne flysikkerheten skal havne i avisene. Faren er at ingen skriver rapporter med fare for uthenging hos myndigheter og media.

Ordet "sikkerhetsmyndighetene" blir brukt i et innlegg. Det er et flott ord, men hva betyr det egentlig? De som tror at "sikkerhetsmyndighetene" skal ordne opp når noe ikke fungerer, tror jeg tar skammelig feil. Sikkerhetsarbeidet foregår internt i hvert enkelt selskap og blir stadig utfordret av myndighetsbestemmelser om blant annet tøffere tjenestetidsbestemmelser. Tøffere, betyr her lengere arbeidsdager.
Lowcost selskapene legger seg selvfølgelig på nivå med myndighetsbestemmelsene for å spare penger. Etterhvert blir de andre nødt til å følge etter, for å ikke tape penger i konkurransen. Øker dette flysikkerheten?
Men dette ordner nok "sikkerhetsmyndighetene" opp i!!

Nå kjenner jeg kun til denne saken fra media, men dette er skremmende.
HVIS det er som det er skrevet så er dte en som ikke har vært fit for flight, og skulle ikke fløyet.
Dette viser også at behovet for å revurdere subpart q, er berettiget og heldigvis allerede i gang.

Når det gjelder dette med å skylde på "billigselskapene" så faller jo det på sin egen urimelighet og blir bare for dumt.
Men det som er fakta er at det var spesielt Ryanair, og eazyjet som fikk gjenom de siste hviletidsreglene samt unntakene i EU, men som sagt så skal dette vurderes nå, og sees på da det er vist at enkelte av parametrene har slått veldig feil ut, også i SAS.

Men å være så, trøtt at man sovner i cockpit er totalt uakseptablet uansett flyselskap.

Denne hendelsen viser forøvrig noe annet som jeg har hevdet tidligere: at den cockpitdøra er så låst at ikke engang flight crew kan åpne den umiddelbart om noe skjer, det er farlig.

Visst går det att öppna utifrån.

Visst går det att öppna utifrån.
Jeg har forstått det slik (om det var her på forumet eller et annet sted husker jeg ikke i farta) at man knapper inn kode på døra, og så er det en liten delay hvor den eller de som sitter fremme i spissen kan "avbryte" åpning.

Back