Re: Sas pilot sovnet på jobb.
Okay.. så det er ikke kapteinen, og heller ikke flyselskapet sin feil. Who's to blame? Kansje det er CC sin feil da?
Ellers så er jeg enig med ENGM 911.
Som udgangspunkt er det kaptajnens ansvar. Han har vel pligt til at melde fra hvis han ikke er fit-for-flight.
Men nu er der jo mange parametre at tage højde for i en sådan sag - og det er klart at de ændrede arbejdsvilkår med lange dage, mange legs, pres på effektiviteten osv. spiller ind også - og derfor er det noget man skal tage meget alvorligt (noget SK jo også tydeligvis gør - bl.a. har det lavet et helt magasin og sendt til alle ansatte, der handler om fatigue og har stor fokus på at få rapporteret alle episoder).
Man kan sige at LCC's/pax indirekte er en medvirkende årsag til udviklingen i kraft af øget pres på effektivitet, priser og konkurrence-evne. Hvis pax ikke vil betale prisen for at crew har arbejdsvilkår, der giver fornuftig hvile, så lægger det naturligvis et stort pres på både flyselskab og crew. Flyselskaberne forsøger at finde en balance mellem crew-udnyttelse og lave priser - en balance der kan være svær at finde og noget kan tyde på at grænsen efterhånden er ved at være nået.
Når det gælder flysikkerhed, så er der oftest ikke den store idé i at placere skyld, men derimod er det langt bedre at arbejde aktivt med de episoder man oplever for at undgå at det sker igen. At finde årsagen og lære af det er langt vigtigere end at placere skyld.
At det er en SAS-kaptajn er for såvidt irrelevant. Der gælder samme myndighedskrav for alle piloter og denne episode kunne lige så godt være sket på et hvilket som helst andet flyselskab. At episoden kommer ud og SAS håndterer den uden at kigge på skyld, men på årsag - tyder på en rigtig god og sund sikkerhedskultur.
Det jeg synes man må lære af en sådan episode er nok nærmere at grænsen for hvor meget crew kan producere er ved at være nået og at ikke alt handler om at presse priserne så langt ned at folk kan flyve for urealistisk lave priser. Desværre har der i årevis været en tendens til at kunderne tror de kan betale en brøkdel af hvad de plejer og samtidig få samme produkt og sikkerhedsniveau. Sådan hænger tingene ikke sammen.
Det vil være naivt at tro at man kan øge arbejdsbyrden betragteligt hos piloter/crew uden at skulle deale med begrebet fatigue, som er en stor sikkerhedsrisiko i flybranchen.