SAS passasjertall Juli 2019

Det er bare bedring av regulariteten som avviker fra normalen her, så vidt jeg kan se. Hvilken strategi for videre utvikling har SAS? Et fortsatt selvstendig operativt flyselskap, kan umulig være strategien.

Passasjerer: 2.844 +0,1%
ASK: +1,9%
RPK: -0,7%
Kabinfaktor: 84,6% -2,2%

Yield: 0,87 +2,1%
PASK: 0,72 -0,6%

Rapporten
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=482404&attachmentId=186379&obsvc.item=1

Noen kommentarer til tallene:
- Nedgangen i Sverige virker veies opp av andre markeder
- Juli 2019 var dårligere i langdistanse enn i fjor, og det blir fortsatt flere ledige seter når 737-600 erstattes av A320neo, uten at sistnevnte er noe problem
- Økningen i yield har nesten stoppet opp, og redusert trafikk gjør at at PASK er noe ned. Men disse to går vel ca opp i opp

Bedringen i regulariteten tyder på at fjorårets problemer med produksjonen hos SAS Ireland og Cityjet nå er løst

Det er bare bedring av regulariteten som avviker fra normalen her, så vidt jeg kan se. Hvilken strategi for videre utvikling har SAS? Et fortsatt selvstendig operativt flyselskap, kan umulig være strategien.

Fordi de ikke er i et konstant pyramidespill av ekspansjon, mener du?

Fordi de ikke er i et konstant pyramidespill av ekspansjon, mener du?

Hvis vi først skal blande inn Norwegian, tror jeg SAS skal være rimelig glade for at Norwegian har finansiert (eller prøvd å finansiere) vekst ute med å fly dyrt i og fra Skandinavia. Det har holt SAS på respirator som operativt selskap en tid. Nå kommer både Lundgren, Varadi, flyskatt og skam til å prege hverdagen. Derfor lurer jeg på hva planen videre er.

Hvis vi først skal blande inn Norwegian, tror jeg SAS skal være rimelig glade for at Norwegian har finansiert (eller prøvd å finansiere) vekst ute med å fly dyrt i og fra Skandinavia. Det har holt SAS på respirator som operativt selskap en tid. Nå kommer både Lundgren, Varadi, flyskatt og skam til å prege hverdagen. Derfor lurer jeg på hva planen videre er.

Lundgren og Varadi rammer vel Norwegian like mye eller mer med tanke på hvor de flyr fra OSL (BER, BUD, KRK...), flyskatt har vært i et par år nå, og flyskam... vel, trafikken i Norge er jo ikke akkurat ned! Rett eller feil så har jo SAS vært tydelig på at bransjen må bli mer miljøfokusert og det gjøres åpenbart noen strategiske grep som koster (CO2-kompensasjon etc). Det er jo også en del av deres strategi å bytte till enhetsflåte blant annet. Men det er selvfølgelig ikke så sexy.

Respirator? Flere år med rekordoverskudd? Jernlungen ble nok koblet av for ganske mange år siden.

Norwegian kommer til å øke i Norge til lavere priser. Det er lettere å ta marked fra SAS enn Wizzair (som øker også på Norge). SAS har ikke bare stagnert (som Norwegian), det har negativ vekst. SAS er straks for lite til å forsake marked uten å øke enhetskostnaden. SAS kan ikke uten videre bare øke SAS Irland heller uten bråk fra fagforeningene. SAS klagde på Norwegian i sin tid, men en lettere gjennomskuelig konstruksjon for sosial dumping enn SAIL, er ikke lett å finne. De har bare snudd rutene, og det er fortsatt bare skandinaver som fyller setene, til og fra Skandinavia. Så kommer konsortiavtalen mellom Norge, Sverige og Danmark som gir SAS som eneste Skandinaviske selskap overflygingsrett over Russland. Den går ut om et år og blir nok ikke fornyet. Men SAS har nok en plan, og det er nok ikke å lukke øynene og fortsette som nå.

«Vi» blander forresten ikke inn Norwegian, det er det du som gjør. Modellen der kun vekst er målet er en kreftsvulst og bør stagges. Ikke bare i flybransjen, men generelt.

Vel, jeg antok at du tenkte på Norwegian da du skrev:

Hvilket du ganske greit bekreftet med denne setningen:

Ellers kan vi sikkert være enige om at bare vekst ikke bør være målet.

Denne setningen der jeg quoter en post fra deg, som du så klipper litt fra. Imponerende sannhetsvridning på høyde med det beste hos Se & Hør. Står svart på lysegrått her oppe for de fleste som kan lese at du nevnte Norwegian først, så den må du lenger ut på landet med.

Rett eller feil så har jo SAS vært tydelig på at bransjen må bli mer miljøfokusert og det gjøres åpenbart noen strategiske grep som koster (CO2-kompensasjon etc). Det er jo også en del av deres strategi å bytte till enhetsflåte blant annet. Men det er selvfølgelig ikke så sexy.

Bransjen? Alle andre enn SAS selv? Mens Norwegian har lettere panikk for maskiner eldre enn 5-6 år så flyr SAS villig rundt med nær 20 år gamle maskiner. Utslippene er betydelig lavere hos konkurrenten. For ikke å snakke om over Atlanteren der Norwegian er milevis foran alle andre flyselskap på planeten.

Mens Norwegian har lettere panikk for maskiner eldre enn 5-6 år så flyr SAS villig rundt med nær 20 år gamle maskiner. Utslippene er betydelig lavere hos konkurrenten. For ikke å snakke om over Atlanteren der Norwegian er milevis foran alle andre flyselskap på planeten.

Tja, den kommentaren der må du nok ta tilbake om noen få år. SAS kommer til å ha en mye mer miljøvennlig og nyere flyflåte enn DY. Med en flåte bestående av splitter nye A320NEO, A350 og A330.

Norwegian har en klar plan for utskifting av fly.. SAS har bestilt 8 nye her og 10 nye der, mot en flåte på 160-ish fly. Det ender med hummer og kanari akkurat som idag. Kanskje klarer de å trekke snittalderen ned mot 12 år..

Norwegian har en klar plan for utskifting av fly.. SAS har bestilt 8 nye her og 10 nye der, mot en flåte på 160-ish fly. Det ender med hummer og kanari akkurat som idag. Kanskje klarer de å trekke snittalderen ned mot 12 år..
Så du har ikke fått med deg at SAS har bestilt 50 ny A320neo? Ei heller at en tidligere ordre på 30 maskiner snart er ferdig levert?

Heller ikke at alle eldre 737-maskiner skal ut av flåten de neste årene...

Eldre 737 skal ut har vi hørt i 10 år.. Og sist jeg fløy med SAS var det i LN-TUJ, som er 19 år gammel, før den gang var det LN-RJR, 16 år gammel. For moro skyld pleier jeg å Google regnr ved boarding og de to er sist ut.
Faktisk har jeg hittil ikke reist i en ny SAS maskin en eneste gang, og jeg flyr 30-40 ganger i året med SAS. Mest innenriks, men også typ FRA OG BRU.
Hvor i verden gjemmer de de nye flyene?

Eldre 737 skal ut har vi hørt i 10 år.. Og sist jeg fløy med SAS var det i LN-TUJ, som er 19 år gammel, før den gang var det LN-RJR, 16 år gammel. For moro skyld pleier jeg å Google regnr ved boarding og de to er sist ut.
Faktisk har jeg hittil ikke reist i en ny SAS maskin en eneste gang, og jeg flyr 30-40 ganger i året med SAS. Mest innenriks, men også typ FRA OG BRU.
Hvor i verden gjemmer de de nye flyene?

Du følger ikke veldig godt med.....

Norwegian hadde også overskudd i årene før siste investering. Det begynner å bli strammere i markedet nå, med flere aktører og lavere priser. Gustafson burde absolutt vise de ansatte planen, eller i det minste noen av de mulighetene SAS-gruppen har. Jeg tror i alle fall noen blir overrasket.

Kanskje klarer de å trekke snittalderen ned mot 12 år..

Inkludert innleie var gjennomsnittalderen på SAS sin flåte per 30/4 10,2 år. Trekker man fra innleie (CRJ og ATR) er snittet på 11,97

Og 737 maskinene forlater flåten fortløpende frem mot 2023, men de forsvinner sist fra OSL basen

Inkludert innleie var gjennomsnittalderen på SAS sin flåte per 30/4 10,2 år. Trekker man fra innleie (CRJ og ATR) er snittet på 11,97

Og 737 maskinene forlater flåten fortløpende frem mot 2023, men de forsvinner sist fra OSL basen
Så etter 30 splitter nye fly er de fortsatt på 12 år? Wow..

Back