SAS passasjertall 2022

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
758.000 passasjerer for SAS i januar. 239,000 eller 24% færre enn i desember. Kabinfaktor på 49%, ned fra 57% i desember. Så her var Norwegian flinkere til å tilpasse kapasiteten til fallet i etterspørselen

Yield på 0,85, og PASK påo 0,40 dekker heller ikke alle kostnadene og en punklighet på 75% er jo heller ikke noe å juble over, men opp fra kun 66% i desember

Dog sammenlignet med januar 2021 er det jo nesten 0,5 millioner flere passasjerer og en bedring i kabinfaktor på 19pp
 

Attachments

  • SAS01212.PNG
    SAS01212.PNG
    14.9 KB · Views: 3,237
946.000 passasjerer i februar. Opp 188.000 fra januar (+25%)

Belegg: 56,3% +30pp mot 2021, og opp 7pp fra januar

Yield: 1,03
PASK: 0,58

Fortsatt samme dårlige punklighet som i januar, men Yield/PASK er vesentlig opp


51922533082_6e7c303aa1_z.jpg
 
DN.no

SAS' passasjertall for mars 2022 er de høyeste siden pandemien startet. Det står intet om inntjening dog:

"1,4 millioner passasjerer reiste med SAS i mars.
I mars reiste mer enn 1,4 millioner passasjerer med SAS, en økning på 360 prosent sammenlignet med samme måned året før.


Samtidig økte SAS sin kapasitet med cirka 190 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Sammenlignet med forrige måned økte den totalt antall passasjerer med mer enn 50 prosent og kapasiteten økte med 30 prosent."
 
. Det står intet om inntjening dog:

Yield, SEK 1.07 -16.8%
PASK, SEK 0.73 +83.2%

Belegg på 68,8%

Så det gir billettinntekter på 1,7 mrd SEK + da tilleggsalg


Vedlagt er utviklingen av passasjertall siden 01.2021
 

Attachments

  • SAS0322.PNG
    SAS0322.PNG
    15.8 KB · Views: 2,445
1.545 mill passasjerer for SAS i april, dog kun en vekst på 7% fra mars. Som er langt mindre enn markedet total

Belegg på 71.3%, Yield på 1.03 SEK og PASK på 0.73
 

Attachments

  • SAS0422.PNG
    SAS0422.PNG
    15.9 KB · Views: 2,274
Last edited:
1,826 mill passasjrere i mai, så opp 18%/280k fra april.

Belegg på 71,4%, så i praksis likt med april. Yield 1,10 og PASK 0,79 SEK
 

Attachments

  • SAS0522.PNG
    SAS0522.PNG
    16.9 KB · Views: 2,054
1.946 millioner passasjerer og et belegg på 80,3%. Uvisst hvor mye streikefrykt, teknikkerstreik etc påvirket tallene

Yield på 1,16 SEK og PASK på 0,92. Så sammenlignet med noen av det nærmeste konkurrentene så er ikke problemet til SAS evnen til å ta seg betalt for billettene
 

Attachments

  • SAS0622.PNG
    SAS0622.PNG
    21.1 KB · Views: 1,737
SAS trafikktall 2022

I juli reste 1,3 miljoner resenärer med SAS, en ökning med ungefär 23 % jämfört med samma månad året innan. SAS kapacitet ökade samtidigt med 8 % jämfört med samma period föregående år. Jämfört med förra månaden minskade det totala antalet passagerare med
32 % och kapaciteten minskade med 23 %, vilket var ett resultat av den 15 dagar långa pilotstrejken. Kabinfaktorn för juli var 82 %, en förbättring med 21 procentenheter jämfört med juni förra året.

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-trafiktal--juli-2022/
 
1,85 mill passasjerer for SAS i august

Belegg: 78.7%
Yield: 0.99
PASK: 0.77
 

Attachments

  • SAS0822.PNG
    SAS0822.PNG
    21.8 KB · Views: 93
Norwegian har altså fler pax i første normalmåned etter streiken. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg utover høsten. Med tanke på at DY er vesentlig mindre enn SK i Sverige og Danmark, må jo DY nå være vesentlig større i Norge for at dette skal gå opp (det finske markedet til DY er jo bare peanøtter å regne).
 
Norwegian har altså fler pax i første normalmåned etter streiken. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg utover høsten. Med tanke på at DY er vesentlig mindre enn SK i Sverige og Danmark, må jo DY nå være vesentlig større i Norge for at dette skal gå opp (det finske markedet til DY er jo bare peanøtter å regne).

Nu er pax tal vel helle ikke den bedste sammenligning hvis man nu absolut skal sammenligne SAS og Norwegian. Hvis man tæller på passagertal så tæller en passager på CPH - AAR med en flyvetid på 35 minutter lige så meget som en passager på CPH - PVG med en flyvetid på 12-14 timer.

Det må være mere korrekt at sammenlige ASK og RPK.

For August 2022:
SAS:
ASK: 3661 millioner
RPK: 2882 millioner
Norwegian:
ASK: 2998 millioner
RPK: 2563 Millioner

Målt på producerede sædekilometer, så var SAS altså stadig 22% større end Norwegian i august.

Men er det vigtige i øvrigt ikke hvem der kan tjene penge på sin forretning, og ikke hvem kan udbyde flest sæder eller flyve flest passagerer?
 
1.979.000 passasjerer i september. Faktisk det høyeste post-korona, og såvidt over den gamle toppen i juni

Load: 77,9%
Yield: 1,11
PASK: 0,85
 

Attachments

  • SAS0922.PNG
    SAS0922.PNG
    12.8 KB · Views: 112
Back
Top