Norwegian passasjertall 2022

Gode tall! Hadde vært interessant å vite hva de tjente på sas-streiken, WF opplyste jo om mellom 15-20 mill i går. Regner man grovt etter forholdet pax mellom de to selskapene får jeg ca 125mill, men jeg tror nok DY har tjent vesentlig mer enn det.

Får håpe punktligheten bedrer seg, den så ut til å bedre seg mot slutten av mnd, men fortsatt langt under snittet på over 90% vi så i fjor(men helt tilbake hit kommer de vel neppe). Nesten alle forsinkelsene skyldes jo kaos i Europa, men grunnet seinere ferie der nede ser vi vel kanskje merkbare forbedringer først i september.

Ser man på punktlighetsstatistikken på OSL ser man at DY nå også er desidert største selskap på OSL igjen, også i antall avganger, med rundt 10-15 flere avganger stort sett hver dag den siste uka. Men det jevner seg kanskje litt ut til høsten igjen.
 
Gode tall! Hadde vært interessant å vite hva de tjente på sas-streiken, WF opplyste jo om mellom 15-20 mill i går. Regner man grovt etter forholdet pax mellom de to selskapene får jeg ca 125mill, men jeg tror nok DY har tjent vesentlig mer enn det.

Ja, da Widerøes tall jo er netto. De tjente nok bra på de kommersiele rutene, samtidig så tapte de nok på anbudsrutene på grunn av SAS feed som uteble. Så tror du har rett at Norwegian kan ha tjent mer enn ditt anslag
 
Norwegian hadde billettinntekter i juli på 2,69 mrd. Gitt en CASK på 65 øre (40 øre x-fuel som de har signalistert og et estimat på 25 øre for fuel), vil det ha kostet dem 2,16 mrd å fly dette. Så pluss 530 MNOK på billett inntekter alene. Så har de 465 MNOK i ancilliary revenue, og litt tipp på et tall, men har de 50% margin her så blir det 230 MNOK i pluss.

Så et base case på 760 MNOK i overskudd i juli alene. Og for være øre jeg bommer i CASK kan det justeres den ene eller andre veien, samt jeg kan ta feil med kostnaden på ancilliary revenue.

Så ikke umulig de tjente en milliard i juli. Og disse kostnadene er jo inkludert alt, så har trolig generelt ennå mer i cash
 
Selvfølgelig er jo dette hjulpet av SAS-streiken, men de var jo ganske fullbooket allerede i streikeperioden, så dette har nok bare bidratt til glasuren på kaka. Men mulig en mrd i pluss i juli aleine må jo sies å være formidabelt bra mtp at vi nettopp har kommet ut av covid og at selskapet var svært nær kollaps. Med litt overskudd i august og september og, så ser vi kanskje et resultat på 1,5mrd i Q3?

I fjor gikk de vel i pluss pga finansinntekter, i år tror jeg vi kommer til å se et overskudd på driften, jeg gjetter mellom 300-600mill :)
 
August: 1.996.211 passasjerer og 85,5% belegg

Yield billettinntekter: 0,66
Yield totalt: 0,80
PASK billettinntekter: 0,57
PASK totalt: 0,68

69 fly i drift
 

Attachments

  • Norwegian0822.PNG
    Norwegian0822.PNG
    40.4 KB · Views: 1,368
Last edited:
September: 1.873.850 passasjerer og 85,2% belegg

Yield billettinntekter: 0,66
Yield totalt: 0,80
PASK billettinntekter: 0,56
PASK totalt: 0,68

67 fly i drift

Inntektene ble da ca 1,8mrd. Med litt lavere CASK enn Q2 siden fuel er noe lavere, så ble det vel da et lite overskudd. Men punktligheten er fortsatt litt under gammelt nivå. Ellers melder de om at forretningsreisene er tilbake på 2019 nivå på de store rutene deres
 

Attachments

  • Norwegian0922.PNG
    Norwegian0922.PNG
    23.9 KB · Views: 1,150
1,885,606 passasjerer i oktober, i praksis likt med september. 85,8% bellegg, 0,6pp bedre enn september. 67 fly i drift

Yield billettinntekter: 0,71
Yield totalt: 0,84
PASK billettinntekter: 0,61
PASK totalt: 0,72

Så de har fått bedre betalt per billett, og hatt litt fullere i fly i oktober, som må sies være bra. Men de har nok hatt en fordel av at Flyr har redusert på innland
 

Attachments

  • Norwegian1022.PNG
    Norwegian1022.PNG
    40.2 KB · Views: 875
Hvis CASK i oktober er lik Q3, med 58 øre, så tjente Norwegian ca 375 millioner i oktober, men en full PASk på 72 øre. Dog hver øre jeg bommer med med CASKen er opp eller ned 27 millioner
 
At de har fått bedre betalt per billett er sikkert og visst. På OSL-TOS-OSL har prisene virkelig skutt i været, i forbindelse med helgene ut året er prisene nå godt over 1000kr per veg. Og flyene er også smekk fulle på ruten om dagen. Vi skal ikke lang tid tilbake der prisene var under halvparten av hva de er i dag. Med Flyr sitt fravær på norsk innenriks i vinter, tror jeg DY og SK kommer til å tjene gryn som de gjorde i gamle dager.
 
At de har fått bedre betalt per billett er sikkert og visst. På OSL-TOS-OSL har prisene virkelig skutt i været, i forbindelse med helgene ut året er prisene nå godt over 1000kr per veg. Og flyene er også smekk fulle på ruten om dagen. Vi skal ikke lang tid tilbake der prisene var under halvparten av hva de er i dag. Med Flyr sitt fravær på norsk innenriks i vinter, tror jeg DY og SK kommer til å tjene gryn som de gjorde i gamle dager.

Lit lek med tall, så trenger Norwegian ca 650kr i netto inntekter per sete på OSL-TOS for å gå i null med en CASJ på 0,58. Eller ca 760kr per billett (yield), gitt 85% belegg. Legg på ca 200kr i avgifter og 12% MVA så taper de da penger hvis de ikke klarer en snittpris på +-1075 kr per billett hver vei ;)
 
At de har fått bedre betalt per billett er sikkert og visst. På OSL-TOS-OSL har prisene virkelig skutt i været, i forbindelse med helgene ut året er prisene nå godt over 1000kr per veg. Og flyene er også smekk fulle på ruten om dagen. Vi skal ikke lang tid tilbake der prisene var under halvparten av hva de er i dag. Med Flyr sitt fravær på norsk innenriks i vinter, tror jeg DY og SK kommer til å tjene gryn som de gjorde i gamle dager.

Like rosenrødt er det neppe innenlands i Sverige. Priser som ofte ligger under 300 NOK mellom Stockholm og Luleå, kort tid i forveien.

Skulle likt å vite om Norwegian i det hele tatt tjener penger i Sverige og Danmark, hvor konkurransen ser ut til å være hardere.
 
Ser jeg "slurver" litt med begrepene, men Norwegain kaller det Unit Revenue, som RASK, PASK er jo litt av dette samme. Dog opplyser Norwegian om følgene:

Unit revenue - ticket
Unit revenue - total

Hvor en er bare billettinntekter, den andre inkludert ancilliary revenue.
 
November: 1.374.828 passasjerer og 79,5% belegg. De sier også belegget Norge-Sør Europa var "tett på" 90%

Yield billettinntekter: 0,61
Yield totalt: 0,74
PASK billettinntekter: 0,49
PASK totalt: 0,59

90,3% punktlighet, og som vanlig rent resultatmessig er november aldri en måned å rope hurra for. Dog hvis CASK i november var lik Q3, gikk de vel med rundt 250 mill i minus
 

Attachments

  • Norwegian1122.PNG
    Norwegian1122.PNG
    25.8 KB · Views: 368
Last edited:
Synes ett estimert underskudd på 250-300MNOK er svakt. Jeg tror underskuddet er litt større en ditt estimat på 250 mill Someone. Man får ikke ut alle kostnader når man "skalerer" ned for vinteren, og derfor tror jeg CASK i nov var høyere enn Q3 sett under ett.

Sett i lys av november bør være en måned man går i break even. Tror samtlige av selskapene her hjemme sliter med en overkapasitet i markedet som driver prisene ned, samtidig som alle innsatsfaktorer øker i pris.

Vinteren kommer til å bli skikkelig grisete om man ikke får ut noe kapasitet, spesielt på norsk innenriks. Flyr var kanskje forut for sin tid, da de kuttet til beinet på innenriks?
 
Last edited:
Synes ett estimert underskudd på 250-300MNOK er svakt. Jeg tror underskuddet er litt større en ditt estimat på 250 mill Someone. Man får ikke ut alle kostnader når man "skalerer" ned for vinteren, og derfor tror jeg CASK i nov var høyere enn Q3 sett under ett.

Jeg er kanskje litt mer optimistisk nå det komemr til fuel cost i november, og hvilke kostnader de faktisk klarer dra ut enn deg :p
 
Norwegian skulle sette 15-20 fly på bakken i vinterhalvåret. Men har ikke sett det har blitt parkert noen.
 
Norwegian skulle sette 15-20 fly på bakken i vinterhalvåret. Men har ikke sett det har blitt parkert noen.


Det var vel midtvinters og ikke gjennom hele perioden

De rapporterte 64 fly i drift, så det er i praksis 6 ned fra tidligere i høst/sommer. Og definisjonen på parkert betyr ikke nødvendigvis langtidslagring
 
Synes ett estimert underskudd på 250-300MNOK er svakt. Jeg tror underskuddet er litt større en ditt estimat på 250 mill Someone. Man får ikke ut alle kostnader når man "skalerer" ned for vinteren, og derfor tror jeg CASK i nov var høyere enn Q3 sett under ett.

Sett i lys av november bør være en måned man går i break even. Tror samtlige av selskapene her hjemme sliter med en overkapasitet i markedet som driver prisene ned, samtidig som alle innsatsfaktorer øker i pris.

Vinteren kommer til å bli skikkelig grisete om man ikke får ut noe kapasitet, spesielt på norsk innenriks. Flyr var kanskje forut for sin tid, da de kuttet til beinet på innenriks?

Du er absolut inn på noe.
Dersom overall SLF er under 80% og Syden-ruter har over 90%, så betyr dette i sin konsekvens at det finnes andre rute-områder hvor man flyger mange mange ledige seter. Det tar ingen Albert Einstein å finne ut at man har en load-problem innenriks.
 
Back
Top