SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Discus

Galley Slave
Medlem
SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

En kjapp oppsummering fra Finansavisen:

Finansavisen skriver over to sider om at SAS i løpet av 60 dager kan være med i den transatlantiske joint-venture samarbeidet Antlantic++ der CO/LH/AC/UA opererer i dag. Samarbeidet mellom de opprinnelige selskapene skulle holde på et år før de ville se på nye medlemmer, og den tiden har nå kommet.

Iflg. Kamark sitter de å se på vilkårene for å se om det passer SAS å bli med. De blir ikke med for enhver pris sier de.

Da blir det spennende å se hva slags utslag dette gir for SAS, for *A og for eventuelt for den transatlantiske trafikken fra OSL.
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

e24 har ogsaa faatt med seg dette ..

- Jo flere, desto bedre, sier sjef i verdens største flyselskap, Jeff Smisek til Finansavisen.

Amerikaneren på toppen av United Continental Holdings - som nylig ble verdens største flyselskap - snakker blant annet om SAS.

Det er ventet at SAS innen to-tre måneder blir med i et joint venture på de viktige flyrutene over Atlanterhavet - kalt «Atlantic++».

http://e24.no/naeringsliv/article3949691.ece
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Idag har SAS Joint Venture med Lufthansa på samtliga fligher mellan Skandinavien och Tyskland.
OM SAS ansluter sig til LH/AC/UA Joint Venture sammarbete tror jag det på sikt kommer påverka samtlig Star Alliance trafik Nordamerika-CPH/OSL/ARN.
Med Joint Venture ökar säkert möjligheten också för en UA linje CPH/ARN-LAX/SFO.
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Sånn fra en amatørs ståsted så virker dette fornuftig, og synes det er litt rart at SAS ikke har blitt med på dette før. Om det bidrar til nye ruter vet jeg ikke, men for SAS sin del så tror jeg det vil bidra positivt
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Enig med Someone! Detta verkar minst sagt intressant från flera synvinklar och omedelbart verkar det som en ganska bra idé utan att jag har fler detaljer.
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Slik jeg ser dette er dette først og fremst risikospredning mellom forskjellige aktører. Man sier fra seg en del av et eventuelt overskudd på egen rute, mot at man fordeler eventuelle underskudd på en rute på hele "kartellet". Slik sett kan jo de mest lønnsomme rutene subsidiere de mindre lønnsomme.

Hadde vært morsomt å vite en del av betingelsen i dette samarbeidet. Ser jo ikke for meg at f.eks SAS om de blir med, kan fyre opp transatlantiske ruter i hytt og gevær, for å se hvordan rutene går(evt underskudd blir jo delt på alle i "kartellet").

Jeg tror at dette på sikt kan føre til IC fra/til flere destinasjoner, da risikoen for å starte opp en rute ikke er like stor. Kan jo være at aktøren som ønsker å starte en ny rute må bære kostnadene for ruten i 1 år, og dersom den viser seg lønnsom i det tidsrommet, kan det komme inn i forsikringsordningen(som jeg vil kalle det). Ruten vil da være sikret mot konjuktursvingninger, vet at andre ruter subsidierer evt underskudd på den aktuelle ruten.

Dette var mine 10-cents. Håper inderlig vi får vite noe mer om hvordan betingelsene i en slik Joint Venture er, men trolig er dette strengt fortrolige forretningshemmeligheter, og vi kan se langt etter slik info.

Thomas
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Hm, mener å huske at da CO ble med kunne ikke Scandinavia inngå i samarbeidet pga av konkurranse (eller mangel på). Husker jeg helt feil?
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Star-selskapene har fått antitrust-godkjennelse av både EU og amerikanske myndigheter. Det gjør dette mulig,
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Jag undrar vad DY tycker om detta?
Detta sammarbete lär ju göra Star till en ännu tuffare konkurrent på framtida OSL-USA rutter.
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Star-selskapene har fått antitrust-godkjennelse av både EU og amerikanske myndigheter. Det gjør dette mulig,

OK, mente bare å huske at Skandinavia var unntatt fra denne godkjennelsen. Husker sikkert feil.
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Dette er ikke helt samme sak ettersom de tre er med LH som 'sub-brands'. SAS er ikke riktig der ennå ... ;)
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

Dette er ikke helt samme sak ettersom de tre er med LH som 'sub-brands'. SAS er ikke riktig der ennå ... ;)
Så den, ja, men samarbeidet utvides hvertfall ;)
 
Re: SAS på vei inn i transatlantisk joint venture?!

OK, mente bare å huske at Skandinavia var unntatt fra denne godkjennelsen. Husker sikkert feil.

Det er riktig at Skandinaviske destinasjoner (NYC-Stockholm og NYC-Copenhagen) iallefall i utgangspunktet var unntatt fra immuniteten som Atlantic ++ fikk fra DOJ/DOT. I tillegg er det en rekke andre city pairs som ikke ligger under immuniteten. Årsaken til dette er manglende konkurranse og sannsynligheten for at en slik antitrustimmunitet vil gi uheldige konkurransemessige effekter. Om det har skjedd noe i senere tid vet jeg ikke.

Denne artikkelen i ATW Online viser forøvrig at US Department of Justice (dvs. antitrustekspertene...) var rimelig skeptiske:http://atwonline.com/international-...says-star-ati-would-cause-substantial-harm-06
 
Last edited:
Back
Top