SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

jcnorway

Moderator
Medlem
SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

SAS setter opp "prisen" fra 1.mars.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Oppgradering-mot-poeng-pa-SAS/

Skandinavia - USA / Asia / Midt-Østen:

Eco -> Eco Extra 20 000 poeng (tidl. 10 000)
Eco Extra -> Biz 30 000 poeng (tidl. 20 000)
Eco -> Biz 50 000 poeng (tidl. 30 000)

Skandiavia - Europa

Eco Extra -> Biz 20 000 (tidl. 10 000)

Hva skal man si.... Det gjør ikke EuroBonus noe mer attraktivt i alle fall :rolleyes:

Last edited:
Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Hmmm - i disse tider kunne det vel vært bedre å satt de ned - så kunne de kanskje bli kvitt noe kundegjeld også..... eller er jeg bare bitter fordi jeg blir rammet ettersom jeg skulle oppgradere ved gate CPH-BKK i Apr???

Nuvel, dette betyr vel at "prisen" er den samme om du oppgraderer ved gate eller på forhånd? Jeg snakket med EB-kundeservice som sa det var 30K poeng om man gjorde det på forhånd.

SAS skal ihvertfall ha for at de gjør en innsats for å få kundene til å velge andre selskaper........

Hmmm - i disse tider kunne det vel vært bedre å satt de ned - så kunne de kanskje bli kvitt noe kundegjeld også..... eller er jeg bare bitter fordi jeg blir rammet ettersom jeg skulle oppgradere ved gate CPH-BKK i Apr???

Nuvel, dette betyr vel at "prisen" er den samme om du oppgraderer ved gate eller på forhånd? Jeg snakket med EB-kundeservice som sa det var 30K poeng om man gjorde det på forhånd.

Kan man oppgradere på forhånd?? Trodde slike oppgraderinger kun ble gjort ved gate. Vet man kan oppgradere fullprisbilletter innen *A på forhånd, men "vanlige" oppgraderinger med poeng hos SK mente jeg kun var mulig ved gate.

Kan man oppgradere på forhånd?? Trodde slike oppgraderinger kun ble gjort ved gate. Vet man kan oppgradere fullprisbilletter innen *A på forhånd, men "vanlige" oppgraderinger med poeng hos SK mente jeg kun var mulig ved gate.

Jo, men kun på de aller dyreste billettene

Nettopp :) Var det jeg mente med fullpris.

En oversikt over hvilke type billetter finner man her: http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medlemsinformasjon/Oppgradering/Innen-Star-Alliance/

Synes EuroBonus taper seg ytterligere... var jo middelmådig nok fra før synes jeg.... Jaja... kanskje de vil redusere antall med gull og sølv for å gjøre det mer ekslusivt? Vi som ikke har EB-status (og heller ikke har sjansen) får heller reise med andre selskaper :)

Men 50.000p CPH-BKK er jo noe helt annet enn 30K som mor på EB-kundeservice opplyste til meg.

Hurra!!

Kommer til å sitte igjen med rett over 20.000 etter turen i helgen, og tenkte, at om jeg f.eks. skulle få med meg min faste USA-turkompis på en ny tur over dammen, så kunne vi booket hos SAS, og jeg kunne spandert en oppgradering ene veien.. Nå slipper jeg det..

EuroBonus utvikler seg i alle fall i konsekvent retning...

Jo, men kun på de aller dyreste billettene

*A oppgraderingen (dvs. med bekreftelse) hos SAS er kun mulig fra bookingklasse Y/B/S (dvs. Eco+ til Biz), dvs. ingen oppgradering fra Eco er mulig i det hele tatt med *A-opplegget.

I tillegg leste jeg på flyertalk at hvis man kjøper Z-klasse (dvs. rabattert biz) med connection i USA så blir man puttet bak gardinen (selvf. samme for Y/B/S) - dette blir bare bedre og bedre :cry:

(Glad jeg har status hos BA og kan bruke dem til en del ting. Billige oppgreaderinger har de også, med bekreftelse)

Herregud, dette gjør det langt mindre attraktivt å oppgradere. For SAS må det være fint at folk svir noen poeng på oppgradering. Det kan da ikke koste så mye å gi folk bedre service i et ledig sete i Eco Extra/Biz.

Hadde vært interessant å høre slutten på denne setningen: "Vi må øke krav til antall poeng for oppgradering ved gate fra 1.mars fordi...". Hva er tanken til SAS bak denne endringen tro? Har man for mange lojale kunder (EBS, EBG, EBP)?

Kanskje Boarding, Aftenposten, Hangar eller andre som er flinke på reiselivsnyheter kan lage en sak på dette og få en uttalelse fra EuroBonus...?

Minner om at dette ikke akkurat er første initiativ som bidrar til at kvaliteten på EuroBonus forvitrer...

Mulig SAS har altfor mange kunder, og må gjøre noen grep for å bli litt mer eksklusiv?

Endelig har SAS fått tatt knekken på den siste rimelige fordelen med EB poeng! De gjør vel neppe dette fordi de er lei av å ha fulle kabiner på EE og Biz? Så får de bedre plass til ansatte på ID billetter og dess like.

Når jeg tidligere i dag leste en tråd om hvorfor det er så mye enklere å velge andre selskaper pga pris, service og fleksibilitet, og nå dette på toppen av det hele, så kan man bare spørre seg hvor lenge SAS holder ut.

Hadde det ikke vært like greit å legge ned SAS IC med en gang enn å seigpine det?

Men på den andre siden, så kan det jo bare gå en vei, og det er til det bedre, for stort dårligere kan det ikke bli!

er det rart man drikker??? :drunk:

BF:old

Det eneste jeg er blitt sikker på, er at mitt skifte til Aeroplan fra EB er 100% riktig. De medlemsfordelene en får derfra er i en helt annen liga enn det EB nå opererer med. Dette gjelder også en del andre *A programmer, der en virkelig føler en får noe igjen for å være med!

Djisus.... Hva er det folkene i EB tenker på? Er det noe å spare på et slikt tiltak? Svar: Nei! De styrer selv når & hvor folk får oppgradering.

De har åpenbart en langsiktig målsetting om selv å eliminere sitt eget bonusprogram som konkurranseparameter. En alternativ forklaring kan selvsagt være, som Hickock skriver, at SAS har så mange kunder at det ikke er noe problem å fylle flyene....:o

Kanskje dette er en strategi for å få flere til å kjøpe dyrere billetter? Mulig SAS føler at folk i for stor grad satser på poengoppgradering i stedet for å kjøpe billett i en høyere klasse.

Hvis de hadde gjort dette sammtidig med å gi 100% opptjening på alt bortsett fra det aller billigste fille jeg forstått det, men nå er det jo helt bak mål. Bedre å kjøpe europaturer for bonuspoengene, og betale for E-extra på IC. 20.000poeng får deg langt i europa.

Dette er jo bare helt fullstendig dust. 25% opptjening, dyrere oppgradering bla bla bla. Er tungt å være SAS patriot nå altså.

Back