SAS og utfasingen av A320ceo

Trdfly

Moderator
Medlem
I årene som kommer vil jo SAS motta mange A320neo. Husker ikke nøyaktig hva SAS har uttalt, men det vil jo være naturlig at Airbus A319/320/321(ceo)-flyene også takker for seg i SAS sin flåte. Her er det jo også en del leasingavtaler.

Om dette er lagring eller tilbakelevering til utleier av flyet, vet jeg ikke, men OY-KAL (A320) som GECAS eier, skal flys:
SK9223 ARN0900 - 1230CDT 08DES20

Re: SAS og utfasingen av A320-familien

Den skal lagres sammen med flere andre 320 og 321.

Har SAS fortsatt de originale 4 A319 og 8 A321 eller har noen av disse forsvunnet ut av flåten de siste par årene?

Har SAS fortsatt de originale 4 A319 og 8 A321 eller har noen av disse forsvunnet ut av flåten de siste par årene?

De har fortsatt disse

Eneste A320 maskiner som har forlatt SAS flåten var de to gjøkungene som kom fra Spanair: SE-RJE og SE-RJF, men dette var lenge før Korona

Da skal OY-KAL/KAM/KAO ut av SAS sin flåte, alle tre skal over til Vueling.

Vueling henter forøvrig inn flere andre brukte A320ceo, blant annet ex-Wizz Air og MYAirline.

Re: SAS flåte

I følge planespotters så er det 3 x A320ceo som er parkert. OY-KAO(03/01/24), OY-KAM(18/01/24) og OY-KAL(31/01/24). Er disse til vedlikehold eller er de ferdige hos SAS?

I følge planespotters så er det 3 x A320ceo som er parkert. OY-KAO(03/01/24), OY-KAM(18/01/24) og OY-KAL(31/01/24). Er disse til vedlikehold eller er de ferdige hos SAS?

Uten å egentlig svare på spørsmålet ditt, men KAM og KAL er i TLL, og det betyr vedlikehold. Dog om det betyr vedlikehold før tilbakeleveringer eller bare vanlig sjekk vet jeg ikke.

KAO derimot har stått parkert på CPH i måned.

Enligt Trdfly ovan (inlägg 6) ska dessa tre till Vueling.
Denna uppgift finns också registrerad på Planespotters om man söker på individ.

Ja, jeg svarte i en annen tråd så jeg så ikke det som var skrevet her. Så det dukket opp noe Spansk på en av maskinene ja, men så tilsynelatende fortsatt ut til å være registrert på DK register.

OY-KAO satt opp på flygning til Shannon fra CPH i dag, SK9171. Skal vel da sannsynligvis inn i maleboksen for å få Vueling-drakt

Stemmer, ble ikke noe av. Det har vært flere ganger i det siste at både KAL og KAM har vært satt opp, men det gjennomføres aldri. Hva som er grunnen vet jeg ikke

Hos SAS og flere, legges det inn registrering i «schedule-systemet» for å vise hvilke flyvninger som er tenkt til et bestemt flyindivid - for å vise at programmet går opp. Så kort tid før blir det virkelige flyindividet som flyr den bestemte flyvningen allokert. Ikke unikt for SAS.

Hos SAS og flere, legges det inn registrering i «schedule-systemet» for å vise hvilke flyvninger som er tenkt til et bestemt flyindivid - for å vise at programmet går opp. Så kort tid før blir det virkelige flyindividet som flyr den bestemte flyvningen allokert. Ikke unikt for SAS.
Litt sent svar her.. Jeg er klar over det, men dette argumentet holder jo ikke vann i dette tilfellet. Når feks OY-KAL, som står i TLL, blir lagt inn i systemet, og så ender det opp med at den ikke flyr noenting i det hele tatt, så går det jo tydeligvis opp selv uten den. Jeg skjønner at ikke SAS endelig bestemmer og feks SE-RUA eller RUB skal fly OSL-BGO to uker frem i tid, men da er det jo stort sett sånn at begge er i drift på en eller annen rute uansett.

For aktive fly er det med ikke ferdig allokering egentlig litt morsomt å se på. Ikke uvanlig å se dagen før at en maskin er satt opp på å gå til ATH, FCO, EVE og LPA på samme dag for eksempel:)

Skyliner rapporterer OY-KAM også skal være malt om til Vuelings farger

Airbus A320 -232 2711 EC-OGD Vueling at TLL 26aug24 after paint prior delivery ex OY-KAM

De flyter vel litt rundt disse maskinene, men akkurat i dag ser de 8 gjenværende maskinene ut til å opperere fra følgende baser.

OY-KAN - OSL
OY-KAP - ARN
OY-KAR - OSL
OY-KAS - OSL
OY-KAT - CPH
OY-KAU - CPH, men stått i ro siden 31 aug.
OY-KAW - ARN
OY-KAY - CPH

Back