• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og Turkish Airlines med nytt samarbeid (codeshare)

Synd dette ikke gjelder på longhaul også:
SAS og Turkish Airlines har inngått en ny såkalt code share-avtale som gir passasjerene mulighet til enklere å nå seks destinasjoner i Tyrkia.

Pleier codeshare-samarbeid å påvirke prisene? Positivt eller negativt i så fall? Jeg tenker spesielt for oss som ikke har direkteflight, men f.eks. må reise BGO-CPH-IST-verden.

Vi har daglige codeshares med TK her i AAR....opdagede det ganske tilfældigt forleden dag.
også codeshare med Egyptair....
Det er i allefald det der står når jeg lukker ALTEA Gate op
hilsen Ole

Er SAS sin strategi å gradvis transformere til et reisebyrå? Det virker som strategien er å bruke SAS navnet til å selge biletter for Singapore Airlines, , Lufthansa, Turkish etc.

Er SAS sin strategi å gradvis transformere til et reisebyrå? Det virker som strategien er å bruke SAS navnet til å selge biletter for Singapore Airlines, , Lufthansa, Turkish etc.

Nu er codeshare jo ligesom ikke noget nyt i flybranchen, så tror ikke du skal lægge så meget i det.

SAS har generelt vært mer sparsom med codeshare i forhold til LH, UA, SQ etc. Det er nok et lite paradigme-skifte, men jeg tviler på at SAS har tenkt å bli et "virtuelt" flyselskap, det er nok av nye destinasjoner på teppet. Online-priser er ofte lavere enn interline-priser, spesielt på sektorer hvor det ikke finnes sammenhengende priser og man må kombinere to.

Dette er velkomment. Når jeg har sett på billetter med SK/TK før fra KRS til IST via OSL så har billettene kun latt seg kombinere i C. Så har blitt to enkeltbilletteter på meg sist.

Innebærer dette codeshare med TK-nummer på SK sine tilbringerruter til CPH/OSL/ARN eller er det bare noen av TK sine innenriksruter som får SK-nummer?

Innebærer dette codeshare med TK-nummer på SK sine tilbringerruter til CPH/OSL/ARN eller er det bare noen av TK sine innenriksruter som får SK-nummer?

Som jeg har skjønt så blir det også TK nummer på en hel haug av SAS sine ruter fra ulike byer og steder i Skandinavia og Finland. Edit: De er allerede lagt inn i systemet, så det er å finne TK nummer til de fleste byene i Norge.

Høres bra ut. Det betyr at det er mulig å få TRD-OSL-IST-AYT på samme booking/PNR? Men sliter med å finne det på sas.no evt. turkishairlines.com.

Populaert sagt, for SAS er dette en mäte ä rekke ut kjepper for ä fä de stukket i egne hjul. I klare ord, THY har begynt ä stövsuge Nord-Europa for kunder inn til sin nye kjempe-pattform v/Istanbul videre til sine nummerrike destinasjoner i Afrika, Midt-östen (og ASEAN-regionen ?). Nummerkode sharing agreements er "foten innenfor terskelen" i Skandinavia !

For SAS kan nok samarbeid innen Star-alliansen virke begge veier : när man skal tilbords med en sterk konkurrent, skal man ikke helst spise med en lang skje ?

Last edited:
Back