SAS og statstøtte gjennom årene?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
SAS og statstøtte gjennom årene?

SAS har fått statstøtte opp igjennom årene, men hvor omfattende har det vært? Prøvde å google dette og fikk opp en del artikler som dreide seg om statsgarantiene for de siste lån som ble tatt opp, men det vil ikke jeg karakterisere som direkte statstøtte da ingen penger ble flyttet fra de tre stater til SAS. Slik jeg forstår det, måtte SAS betale de tre stater for at denne kreditten skulle opprettes.

I noen artikler nevnes statstøtte i 2009 og 2010 som av EU etter gransking ikke ble klassifisert som ulovlig statstøtte.

Så til det store spørsmålet, finnes det noen oversikt over hvor omfattende statstøtte det har vært? Og har det vært omfattende bruk av statstøtte til SAS etter at flymarkedet ble deregulert?

Dette er vel en av de omtalte sakene som EU gransket:
http://www.dagbladet.no/2009/02/03/nyheter/sas/regjeringen/4668098/

Last edited:
Re: SAS og statstøtte gjennom årene?

Du får nog backa tiden länge innan du hittar tillfällen när SAS fått direkt statsstöd...dvs rena budget pengar..säkert 40 år sedan...minst.
Vid den tiden var statsstöd till flygbolag heller inte speciellt kontroversiellt i europa.

Du får nog backa tiden länge innan du hittar tillfällen när SAS fått direkt statsstöd...dvs rena budget pengar..säkert 40 år sedan...minst.
Vid den tiden var statsstöd till flygbolag heller inte speciellt kontroversiellt i europa.

Nå er statsstøtte betydelig mer enn direkte pengeoverføringer.

Jeg vil karakterisere de to siste emisjonene som direkte statsstøtte. Men det har ikke vært mye mer enn det de siste ti-årene.

Langt bak i hukommelsen min ligger det noe om en "konto" i Norges bank som bl.a. NSB hadde. Jeg tror SAS var omfattet av den samme ordningen. (Men jeg er veldig usikker her).

Min far (gammel Braathens mann) snakker rett som det er om noen lån på 70-tallet som ble ettergitt.

Jeg vil karakterisere de to siste emisjonene som direkte statsstøtte. Men det har ikke vært mye mer enn det de siste ti-årene.

Langt bak i hukommelsen min ligger det noe om en "konto" i Norges bank som bl.a. NSB hadde. Jeg tror SAS var omfattet av den samme ordningen. (Men jeg er veldig usikker her).

Min far (gammel Braathens mann) snakker rett som det er om noen lån på 70-tallet som ble ettergitt.

Bakgrunnskilden din er muligens farget av fargen ?

Statstøtte, eller ansvarlig eier ?

Bakgrunnskilden din er muligens farget av fargen ?

Statstøtte, eller ansvarlig eier ?

Nå var vel begge emisjonene overtegnet (med relativt stort innslag av privat kapital, og denne private kapitalen var vel på samme vilkår som det myndighetene kom med), og man viste til SAS sine strategier for å forbedre situasjonen. Sannsynligvis vil dette ikke regnes som statsstøtte (men jeg har ikke innsikt i alle sentrale dokumenter om dette).

Staten som eier kan imidlertid ikke bare skyve "ansvarlig eier"-kortet foran seg, og dermed gå fri fra anklager om ulovlig statsstøtte.

Så lenge EU ikke har noen innsigelser er det i prinsippet ikke statsstøtte. De er rimelig på hugget, så det må man vel nesten bruke som målestokk. Direkte pengedump har det vel ikke vært ihvertfall siden søttitallet tror jeg ..

Prøvde å google dette og fikk opp en del artikler som dreide seg om statsgarantiene for de siste lån som ble tatt opp, men det vil ikke jeg karakterisere som direkte statstøtte da ingen penger ble flyttet fra de tre stater til SAS.

Statsgarantiene betyr at dersom SAS skulle gå konk vil statene stå ansvarlig for lånene (4,7 milliarder SEK?).
Staten risikerer altså å måtte punge ut en ikke ubetydlig sum hvis ting går galt.

Statsgarantiene betyr at dersom SAS skulle gå konk vil statene stå ansvarlig for lånene (4,7 milliarder SEK?).
Staten risikerer altså å måtte punge ut en ikke ubetydlig sum hvis ting går galt.

Inte bara svenska, norska och danska regeringen...
Även Wallenberg familjen...som största privata ägare får casha upp 100-tals miljoner SEK.

Mye diskusjon om hvorfor staten har støttet SAS men ikke Norwegian i en Facebook gruppe som heter support Norwegian. Mange påstander der som feks.

.SAS var teknisk konkurs fra 2002! Alle år etter det ble det sprøytet inn midler fra den svenske, danske og norske stat.

Men stemmer det?

Som eier gikk de inn med støtte og detgjorde vel også andre aksjonærer som Wallenberg f.eks? Norwegian har jo også fått aksjonærene sine med på å sprøyte inn kapital tidligere.

Mye diskusjon om hvorfor staten har støttet SAS men ikke Norwegian i en Facebook gruppe som heter support Norwegian. Mange påstander der som feks.

Men stemmer det?

Det stemmer ikke at norske, svenske og danske myndigheter har sprøytet inn penger hvert år etter 2002. Mulig jeg husker feil, men det var en diskusjon etter finanskrisen at SAS var teknisk konkurs pga endringer i regnskapsføringen av pensjonsforpliktelser (hvis jeg husker rett), og, ja, det har vært noen emisjoner som de skandinaviske landene har vært med på (som ikke er unaturlig når de sitter som eiere). Hadde det vært statsstøtte i disse emisjonene så hadde garantert EU reagert - de er ganske påpasselige med slikt. Det er helt legitimt også for statlige eiere å spytte inn penger i et selskap de er medeiere i, men det skal foregå på markedsmessige betingelser (market economy investor principle).

Jeg kan heller ikke huske at det var noen krise i 2002 - det var jo like etter at de hadde fått BU for next to nothing (og tjent inn det kjøpet i løpet av ett år). I 2012, derimot, var det vel virkelig krise.

Jeg kan heller ikke huske at det var noen krise i 2002 - det var jo like etter at de hadde fått BU for next to nothing (og tjent inn det kjøpet i løpet av ett år). I 2012, derimot, var det vel virkelig krise.

Mulig jeg husker feil, men var ikke SAS sitt oppkjøp av BU en del av en statlig redningsaksjon for BU?

Etter avregulering av flytrafikken kjørte BU en voldsom ekspansjon med bl.a. 767 på innenriks. De var feeder til NWA og KLM.
De hadde veldig stor trafikk til Torp på grunn av avtale med Jotun. Jeg hadde mange turer mellom TRF og BGO og SVG med et titalls passasjerer i kabinen.

Jeg tror at BU rett og slett ble kjørt i grøfta. Fremfor å la selskapet gå konkurs så ble selskapet kjøpt opp av SAS i en statlig redningsaksjon.

I etterkant ble det jo mye styr med ulike betingelser, fagforeninger og tilnærmet monopol. Braathens hadde, som Norwegian, en stor heiagjeng som så på SAS som den store stygge ulven, som ikke hadde reddet Braathens, men gjennomført et fiendtlig oppkjøp.

Mulig jeg husker feil, men var ikke SAS sitt oppkjøp av BU en del av en statlig redningsaksjon for BU?

Etter avregulering av flytrafikken kjørte BU en voldsom ekspansjon med bl.a. 767 på innenriks. De var feeder til NWA og KLM.
De hadde veldig stor trafikk til Torp på grunn av avtale med Jotun. Jeg hadde mange turer mellom TRF og BGO og SVG med et titalls passasjerer i kabinen.

Jeg tror at BU rett og slett ble kjørt i grøfta. Fremfor å la selskapet gå konkurs så ble selskapet kjøpt opp av SAS i en statlig redningsaksjon.

I etterkant ble det jo mye styr med ulike betingelser, fagforeninger og tilnærmet monopol. Braathens hadde, som Norwegian, en stor heiagjeng som så på SAS som den store stygge ulven, som ikke hadde reddet Braathens, men gjennomført et fiendtlig oppkjøp.

Det er ikke helt slik jeg husker oppkjøpet. Jeg oppfattet det som noe som var drevet av SAS, og ikke av myndighetene (jeg ser ikke for meg at hverken svenske eller danske eiere ville "hjulpet" ved å kjøpe BU av ren vedledighet). Blant annet fikk SAS nei fra Konkurransetilsynet først, men fikk ja etterpå siden antakelsen var at BU uansett ville gå konkurs. Da var det bedre at SAS kjøpte et going concern, enn å la BU gå konk med alle de negative effektene dette ville hatt.

Kjøpet av BU var nok en ren business decision, og er sannsynligvis en av de beste investeringene SAS har gjort i andre flyselskaper (SAS har plenty med eksempler på det motsatte...).

Det er riktig at BU slet - spesielt etter åpningen av OSL.

Her husker du litt feil.

767 fløy fra '84 til '86. Avregulering innenriks kom i '94. BU sine finanser ble ok i de fleste av 90-årene, men selskap ble også ingen penge-maskin. 1997 hadde selskap pga SAS streik en resultat som kan anses som godt. Investeringer i Sverige (Transwede, Malmo Aviation) og overkapasitæten etter OSL åpningen kostet BU milliarder og kjørte selskap rett ved gravens rand.

Selskap kom med en agressiv ned-skalering og omstrukturering in 2000, og ble faktisk god på vei under sommer 2001. BCN og NCE ble started, innenlands ble kraftig redusert. CASK gikk nede til 0,5 NOK (husk at vi snakker om 2000 og en flåtemiks av 737-400/500/700).
Men så skjedde 9-11 og dette ble dødstøt til selskap. Fordi balansen ble kritisk før, men etter 9-11 ble det umulig å forsette den gamle planen om restrukturering. Rett og slett fordi pax-grunnlag ble 20% mindre og inntektene sviktet dramatisk.

BU ble solgt til SAS fordi det fant seg ingen annen som hadde lyst og dype nok lommer samtidlig. Trygve Hegnar ble handled som investor en visst tid, men det ble det ikke noe av. Til slut stod valgen mellom å la selskap enten gå konk eller la SAS kjøpe dem. Men det ble ikke investert en eneste statlig krone i BU i disse tider.

Jeg kan skrive under på det BU662 skriver, men også tilføye noen momenter.

Eventyret på Torp ble dyrt, men også kortvarig. Hvis jeg husker rett varte det to sesonger, men å kalle det stor trafikk er en overdrivelse, det var snakk om to daglige avganger til SVG og BGO.

Samarbeidet med KLM var på mange måter en tragedie - unntatt for teknisk, som hadde mye jobb for KLM i de årene. Føderutene (3 daglige fra SVG og BGO) var godt besatt, men BU fløy for knapper og glansbilder, inntektene gikk alt overveiende til KLM. Og da KLM som storeier, mot tidligere indikasjoner, ikke ville delta i en aksjeutvidelse var løpet kjørt.

Så i det store og hele var det nok eventyret i Sverige, det uheldige samarbeidet med KLM, samt til tider ganske aggressiv konkurranse som forseglet det hele.
Jeg vet ikke om det er sant, men det ble sagt at det hadde lekket ut fra SAS' ledelse at de var villig til å brenne en milliard i året fra '94 for å "knekke" BU. Men det bør vel anses som "hearsay" og ikke legges så mye vekt på.

Last edited:

Her husker du litt feil.

Jeg husket ikke bare litt feil, men ganske mye feil :-)
Tusen takk for at du og andre fyller inn med fakta!

Selv om Braathens ligger på 2 plass av de flyselskapene jeg har flydd mest med, med 574 flighter (av 4297 registrerte) fikk jeg aldri oppleve 767. Forklaringen er at de årene den opererte i Norge hadde jeg liten reiseaktivitet.

Etter deregulering ble det ganske vilt med BraaCard og KLM allianse og de kastet formelig bonuspoeng etter deg. Det var stadig kampanjer med tredoble poeng. Hamburger og vin i Braatens Best fredag ettermiddag var heller ikke å forakte.

Jeg koblet ikke Braathens sin skjebne så direkte til 9-11. Det som har vist seg opp gjennom årene, er det kommer uventede hendelser som ikke alle har økonomi til å takle.
Det som skjedde med Braathens - at selskapet var på rett vei etter kraftig omstrukturering når 9-11 skjedde, kan sikkert overføres til mange selskaper i dagens situasjon der markedet etter coronakrisen helt sikkert blir mindre.

Etter deregulering ble det ganske vilt med BraaCard og KLM allianse og de kastet formelig bonuspoeng etter deg. Det var stadig kampanjer med tredoble poeng. Hamburger og vin i Braatens Best fredag ettermiddag var heller ikke å forakte.
.

BraCard og Braathens Best var til tider vilt, ja. Husker ennå noen fantastiske reke- og karbonadesmørbrød på en kort tur til Kristiansand, loungen på OSL, og at det vanket poeng i hytt og pine t.o.m. for flyvninger du kansellerte eller ikke benyttet deg av. Gøy så lenge det varte.

Back