Re: SAS og SEA SK937/938 når slutter den?
Årsakene til at SAS la ned Seattle i 2009 var vel (etter det jeg kan huske).
1. Finanskrisen i 2008 som bidro til mindre businesstrafikk. SAS hadde vel storkontrakter med flere Seattle bedrifter.
2. SAS var da i alvorlige økonomisk krise og måtte gjøre dype kutt inkl kvitte seg med 2-3 stk A330/ A340 fly. CPH-DEL/DXB/SEA og ARN-BKK/PEK var det vel som ble kuttet på den tiden. Det var vel på den tiden (rundt 2008) at de virkelig store økonomiske problemene for SAS begynte å hope seg opp etter å ha ignorert dem og at de hadde fått større konkurranse spesielt fra LCC selskapene.
3. SAS var lenge alene sammen med Northwest (til LON og AMS) og British Airways (LON) til/fra Europa, men fikk de siste par årene før større konkurranse ved at Lufthansa, Air France (ga seg også rundt samme tid), Icelandair (+ kanskje et par til) begynte å fly på Seattle noe som gjorde at SAS ikke lengre var alene om transfertrafikken videre i Europa og dermed krasjer yielden på ruten. I tillegg hadde vel Northwest også begynt å fly på flere Europeiske destinasjoner fra Seattle.
Mye bra og riktig her !
Men jeg har noen kommentarer
1. Helt korrekt at SAS hadde mange gode stor kontrakter i Seattle og vi snakker skikkelig store kontrakter. Microsoft hadde i 2009 et intern reisebyrå som var dobbelt så store som SAS Sales (Telefonsalg, Internet Salg, By og Flyplass salg) i hele Skandinavia - Microsoft intern reisebyrå hadde dobbelt omsetning og dobbelt antall ansatte. Men Finanskrisen berørte ikke Microsoft på samme måte så de kjøpte omtrent det samme reisevolum !
Det samme gjaldt Boeing - verden største kunde av flyreiser ! Finanskrisen berørte ikke Boeing overhodet når det gjaldt jobb reiser, de leverte fly som stort sett var solgt noen år tidligere, en meget stor andel av Boeings jobb reiser er oppfølgning av solgte fly, vedlikehold av solgte og leverte fly, ja noe salg av nye maskiner.
Husk også at 2009 var mist oppe i outsourcing av 787 så reise volumet var faktisk større.
Amazon var i stor vekst, AWS hadde akkurat startet opp (i dag kanskje Amazons største inntekts kilde) Disclaimer jeg har jobbet både for Amazon og AWS. I dag har Amazon egen skranke på SEATAC for ansatte ! Dette er igjen en kunde som den gang var større enn noen andre i Europa…
2. Er helt enig og har absolutt ikke noe å bidra med.
3. Her er det en del å ta tak i

først og framst, i 2009 fantes ikke Northwest lengre, de ble en del av Delta i 2008. I 2009 drev Delta ennå et fåfengt forsøk på et oppkjøp av Alaska. Fornuftig nok fokuserte Delta på Long Haul til Asia som Northwest hadde bygget opp til et solid produkt.
Korrekt hadde Northwest lagt til AMS nonstop fra SEA, men London var kun et meget mislykket sommer prosjekt som aldri ble gjentatt.
British Airways hadde “oppgradert” fra en 747-400 som gikk LHR-SEA-YVR-SEA-LHR til en dedikert LHR-SEA-LHR 747-200 og eksperimenterte med noen dobbelt avganger med en ekstra 777-200 daglig om sommeren (ganske vellykket).
Air France hadde startet opp (takket være min flotte kone

) og på ingen måte la AF ned i 2009, i 2011 pendlet jeg med AF til Norge. Det var senere at Delta “overtok” SEA-CDG i noen år men markedet ønsket Air France tilbake og slik er det i dag (ruten SEA-CDG har aldri blitt lagt ned - kundene foretrekker AF vs Delta )
Ja Icelandair kom inn, MEN MEN de startet dagen etter at SAS stoppet, de overtok skrankene, mange av de ansatte på flyplassen og en god del av markedet
Rosinen i pølsa eller det som skremte SAS vekk var Lufthansa, Lufthansa startet Frankfurt - Portland med en gave pakke fra Port of Portland - som garanterte inntekter i 4 år - når garantiene utløp er det liten tvil om at flyttelasset med Lufthansa fra PDX til SEA ble gjennomført med Porsche (CnausenCars) aldri har noen flytttet så fort !! Det skremte SAS i New York (ikke i Seattle) og SAS forlot et marked de kunne ha fungert utmerket i…..