SAS og SEA SK937/938 når slutter den?

Re: SAS og SEA SK937/938 når slutter den?

Men har du fløyet BGO-SEA? For det har jeg :colgate:

Nei du slår meg der :p men jeg har 3 flighter fra en flyplass her i nærområdet med kun avganger !! Ingen ankomster ;) PAE - Paine Field Everett, hadde ikke Mastercard en annonse som gikk noe som dette: You can buy BusinessClass on SAS, you can buy First Class on British Airways with MasterCard, Delivery Flight on a 777-300ER PAE - CDG is Priceless :lol:

Ja og stikk i strid med LN-MOW’s tanker om SAS forretnings ideer om allt var styrt av Norske rederier (som vel har noe Bergens Skipsrederi i slekten) .

Dakar, Monrovia .. for å nevne et par populære utskiftningshavner for norske sjøfolk ... Og skipsrederstanden var tungt inne i SAS i starten. ;)

Årsakene til at SAS la ned Seattle i 2009 var vel (etter det jeg kan huske).
1. Finanskrisen i 2008 som bidro til mindre businesstrafikk. SAS hadde vel storkontrakter med flere Seattle bedrifter.
2. SAS var da i alvorlige økonomisk krise og måtte gjøre dype kutt inkl kvitte seg med 2-3 stk A330/ A340 fly. CPH-DEL/DXB/SEA og ARN-BKK/PEK var det vel som ble kuttet på den tiden. Det var vel på den tiden (rundt 2008) at de virkelig store økonomiske problemene for SAS begynte å hope seg opp etter å ha ignorert dem og at de hadde fått større konkurranse spesielt fra LCC selskapene.
3. SAS var lenge alene sammen med Northwest (til LON og AMS) og British Airways (LON) til/fra Europa, men fikk de siste par årene før større konkurranse ved at Lufthansa, Air France (ga seg også rundt samme tid), Icelandair (+ kanskje et par til) begynte å fly på Seattle noe som gjorde at SAS ikke lengre var alene om transfertrafikken videre i Europa og dermed krasjer yielden på ruten. I tillegg hadde vel Northwest også begynt å fly på flere Europeiske destinasjoner fra Seattle.

Mye bra og riktig her !

Men jeg har noen kommentarer ;)

1. Helt korrekt at SAS hadde mange gode stor kontrakter i Seattle og vi snakker skikkelig store kontrakter. Microsoft hadde i 2009 et intern reisebyrå som var dobbelt så store som SAS Sales (Telefonsalg, Internet Salg, By og Flyplass salg) i hele Skandinavia - Microsoft intern reisebyrå hadde dobbelt omsetning og dobbelt antall ansatte. Men Finanskrisen berørte ikke Microsoft på samme måte så de kjøpte omtrent det samme reisevolum !

Det samme gjaldt Boeing - verden største kunde av flyreiser ! Finanskrisen berørte ikke Boeing overhodet når det gjaldt jobb reiser, de leverte fly som stort sett var solgt noen år tidligere, en meget stor andel av Boeings jobb reiser er oppfølgning av solgte fly, vedlikehold av solgte og leverte fly, ja noe salg av nye maskiner.

Husk også at 2009 var mist oppe i outsourcing av 787 så reise volumet var faktisk større.

Amazon var i stor vekst, AWS hadde akkurat startet opp (i dag kanskje Amazons største inntekts kilde) Disclaimer jeg har jobbet både for Amazon og AWS. I dag har Amazon egen skranke på SEATAC for ansatte ! Dette er igjen en kunde som den gang var større enn noen andre i Europa…

2. Er helt enig og har absolutt ikke noe å bidra med.

3. Her er det en del å ta tak i ;) først og framst, i 2009 fantes ikke Northwest lengre, de ble en del av Delta i 2008. I 2009 drev Delta ennå et fåfengt forsøk på et oppkjøp av Alaska. Fornuftig nok fokuserte Delta på Long Haul til Asia som Northwest hadde bygget opp til et solid produkt.

Korrekt hadde Northwest lagt til AMS nonstop fra SEA, men London var kun et meget mislykket sommer prosjekt som aldri ble gjentatt.

British Airways hadde “oppgradert” fra en 747-400 som gikk LHR-SEA-YVR-SEA-LHR til en dedikert LHR-SEA-LHR 747-200 og eksperimenterte med noen dobbelt avganger med en ekstra 777-200 daglig om sommeren (ganske vellykket).

Air France hadde startet opp (takket være min flotte kone :p) og på ingen måte la AF ned i 2009, i 2011 pendlet jeg med AF til Norge. Det var senere at Delta “overtok” SEA-CDG i noen år men markedet ønsket Air France tilbake og slik er det i dag (ruten SEA-CDG har aldri blitt lagt ned - kundene foretrekker AF vs Delta )

Ja Icelandair kom inn, MEN MEN de startet dagen etter at SAS stoppet, de overtok skrankene, mange av de ansatte på flyplassen og en god del av markedet :o

Rosinen i pølsa eller det som skremte SAS vekk var Lufthansa, Lufthansa startet Frankfurt - Portland med en gave pakke fra Port of Portland - som garanterte inntekter i 4 år - når garantiene utløp er det liten tvil om at flyttelasset med Lufthansa fra PDX til SEA ble gjennomført med Porsche (CnausenCars) aldri har noen flytttet så fort !! Det skremte SAS i New York (ikke i Seattle) og SAS forlot et marked de kunne ha fungert utmerket i…..

Nei du slår meg der :p men jeg har 3 flighter fra en flyplass her i nærområdet med kun avganger !! Ingen ankomster ;) PAE - Paine Field Everett, hadde ikke Mastercard en annonse som gikk noe som dette: You can buy BusinessClass on SAS, you can buy First Class on British Airways with MasterCard, Delivery Flight on a 777-300ER PAE - CDG is Priceless :lol:

Både Alaska og Frontier (fra juni) tilbyr et bredt antall ankomster, så HELT dødt er det ikke, ;)

Dakar, Monrovia .. for å nevne et par populære utskiftningshavner for norske sjøfolk ... Og skipsrederstanden var tungt inne i SAS i starten. ;)

Det tok vel noen år før Røkke bygget opp i Seattle ;)

Han er fisker, ikke reder. Og foretrukk eget fly [emoji6]

Tilbake i 2000 var han fast gjest om bord SK937/938 ;) når det gjelder Fisker vs reder må vi nok bringe inn ekspertise SudCaravelleOnasisCnausen er vår mann !! ^_^

Boeing Dakar and Boeing Monrovia ? Seattle var kanskje ikke en populær havn, men det kanskje flyfabrikken var bedre enn rederstandarden ;)

SAS hadde en rute Abidjan-Monrovia-Madrid-Dusseldorf-Kastrup.

Den gikk med DC-8-62. Jeg hadde mange jobboppdrag på Elfenbenkysten for Esso i 1975 og brukte denne ruten da med videre fly fra CPH opp til FBU før jeg hoppet over fjellet til SVG dagen etter.
Det var litt av en dagstur og det er synd å si at de var mye PAX på de flightene jeg hadde det året. Hadde alltid en 3-seter for meg selv.

SAS hadde en rute Abidjan-Monrovia-Madrid-Dusseldorf-Kastrup.

Den gikk med DC-8-62. Jeg hadde mange jobboppdrag på Elfenbenkysten for Esso i 1975 og brukte denne ruten da med videre fly fra CPH opp til FBU før jeg hoppet over fjellet til SVG dagen etter.
Det var litt av en dagstur og det er synd å si at de var mye PAX på de flightene :lol:jeg hadde det året. Hadde alltid en 3-seter for meg selv.

aaah senor dude, vi har så mye å snakke om ;) DUS - CPH med DC-8-62 har jeg fløyet mer enn Someone har innenlands med SAS A320NEO mye mye mere, var du noengang om bord i Lagos versjonen ?? Den med dobbel First Class ?? :p

Har noen historier her fra Ruseløkk veien (SAS OSLHT - med Fru Hongslo !!) når jeg som meget ung billetttrykker besegla alle billettene fra en Nigeransk Delegasjon - de manglet IATA stemplet !!! Er du sikker på at en Pub Runde på Bainbridge er helt utelukket :lol: mye har blitt avdekket på The Harbor Public House (what happens on Bainbridge stays on Bainbridge !!)

SAS hadde faktisk trafikk rettigheter SEA - LAX også, sikkert ikke de store mengdene av trafikk men betydelig mere (22 passasjerer mot 2 fra SFJ ;) ).

I min tid i SAS ( 70erne) var stamruten SK933/934 CPH-SEA-LAX v.v.

Så vidt jeg husker fløj den 4 eller 5 gange ugentligt. Og igen - hvis jeg
husker rigtigt - var ruten på visse dage splittet op i CPH-SEA rsp. CPH-LAX
med flynumrene SK931 og SK 935. Der var sandsynligvis sæsonbetonet;
SK opererede dengang med low/shoulder/high season. Jeg husker til
gengæld ikke, om SK havde trafikrettigheder SEA-LAX v.v. Jeg mener
ikke, at den var lagt ud til lokalt salg, men jeg kan tage fejl!

En norsk flyprater - jeg har glemt hvem- lagde for adskillige år siden en
time table på forum fra dengang; jeg har den ikke længere, men den må
kunne give nogle svar.

Jeg husker, at der dengang var ikke så lidt “ incoming” trafik fra USA;
bl.a. var der mange amerikanere, som brugte deres ferier på
en hæs-blæsende tur rundt i Europa. Hvordan det udviklede sig
senere, må de “ yngre” med SK- erfaring vide noget om!

aaah senor dude, vi har så mye å snakke om ;) DUS - CPH med DC-8-62 har jeg fløyet mer enn Someone har innenlands med SAS A320NEO mye mye mere, var du noengang om bord i Lagos versjonen ?? Den med dobbel First Class ?? :p

Har noen historier her fra Ruseløkk veien (SAS OSLHT - med Fru Hongslo !!) når jeg som meget ung billetttrykker besegla alle billettene fra en Nigeransk Delegasjon - de manglet IATA stemplet !!! Er du sikker på at en Pub Runde på Bainbridge er helt utelukket :lol: mye har blitt avdekket på The Harbor Public House (what happens on Bainbridge stays on Bainbridge !!)

Joda , Lagos versjonen også. Vi reiste alltid med First Class , company policy.
Lagos versjonen var som regel fylt opp med feite Nigerianere med hendene fylt opp med gullringer!

I min tid i SAS ( 70erne) var stamruten SK933/934 CPH-SEA-LAX v.v.

Så vidt jeg husker fløj den 4 eller 5 gange ugentligt. Og igen - hvis jeg
husker rigtigt - var ruten på visse dage splittet op i CPH-SEA rsp. CPH-LAX
med flynumrene SK931 og SK 935. Der var sandsynligvis sæsonbetonet;
SK opererede dengang med low/shoulder/high season. Jeg husker til
gengæld ikke, om SK havde trafikrettigheder SEA-LAX v.v. Jeg mener
ikke, at den var lagt ud til lokalt salg, men jeg kan tage fejl!

En norsk flyprater - jeg har glemt hvem- lagde for adskillige år siden en
time table på forum fra dengang; jeg har den ikke længere, men den må
kunne give nogle svar.

Jeg husker, at der dengang var ikke så lidt “ incoming” trafik fra USA;
bl.a. var der mange amerikanere, som brugte deres ferier på
en hæs-blæsende tur rundt i Europa. Hvordan det udviklede sig
senere, må de “ yngre” med SK- erfaring vide noget om!

SK 935 CPH-SEA-LAX og SK931 CPH-LAX fortsatte vel på tidlig 80 tallet, ofte med DC-10 SK 935 og med 747 SK 931.

SAS hadde jo en del crew stasjonert her i Seattle som fløy SEA-LAX-SEA. Jeg gikk sammen med pensjonert Kaptein Jensen (nordlending) og en av hans 2 sønner Jan Tore oppe i Capitol Hill her i Seattle hvor vi fant leiligheten de hadde bodd i mens de var stasjonert her i Seattle på slutten av 70 tallet. Både Jan Tore og Lars Erik var kollegaer av LN-MOW og meg på FBU.

Er heller ikke sikker på trafikk rettighetene annet enn at det var ganske vanlig på 60-70 tallet at en fikk slike rettigheter.

SAS hadde faktisk trafikk rettigheter SEA - LAX også, sikkert ikke de store mengdene av trafikk men betydelig mere (22 passasjerer mot 2 fra SFJ ;) ).

Litt på siden, men fløy med ex. Sas DC-8-62 (OY-KTE/N799AL) mellom Sacramento og Long Beach i 2012, dog ikke i vanlig rutetrafikk :D

Back