SAS og Q400

sk931

ScanFlyer Rusty
SAS har ikke tillid til Dash 8-fly
03. okt. 2007 07.04 Penge Opdat.: 03. okt. 2007 09.15
SAS har ikke genvundet tilliden til Dash 8-flyene, som i sidste måned måtte nødlande i to tilfælde, og som efter planen skal i luften igen i morgen.

Flyene har været holdt på landjorden siden de to nødlandinger i Aalborg og Vilnius i sidste måned, og SAS er fortsat skeptisk overfor den canadiske producent Bombardier.

Urolig for, at fejl opstår igen
For man er ikke overbevist om, at der ikke kan ske fejl igen.

- Når designet på en så kritisk del ikke lever op til de mål, som er sat, er det klart, at det svækker tilliden, siger Geir Steiro, der er teknisk chef i SAS, til Jyllands-Posten.

- Vi spørger os selv, om der kan være andre kritiske komponenter, der heller ikke lever op til de mål, som Bombardier har sat, siger han.

I luften igen i morgen
Her til morgen ønsker SAS ikke at kommentere udtalelserne, men henviser til et pressemøde klokken ti forud for, at flyene sendes i luften i morgen.


Gad vide om det har betydning for torsdagens ibrugtagning af flyet ???

Spændende at høre fra pressemødet

Hilsen
ole
 
Originally posted by sk931

Urolig for, at fejl opstår igen
For man er ikke overbevist om, at der ikke kan ske fejl igen.

- Når designet på en så kritisk del ikke lever op til de mål, som er sat, er det klart, at det svækker tilliden, siger Geir Steiro, der er teknisk chef i SAS, til Jyllands-Posten.

- Vi spørger os selv, om der kan være andre kritiske komponenter, der heller ikke lever op til de mål, som Bombardier har sat, siger han.

Hilsen
ole

Disse spørsmål bør SAS DK ha et godt svar på før de setter kjerrene i drift igjen imorgen.
Q400 kan etter min mening ikke settes i drift dersom teknisk sjef ikke har tillit til design eller driftspålitelighet!
 
Originally posted by OJB

Originally posted by sk931

Urolig for, at fejl opstår igen
For man er ikke overbevist om, at der ikke kan ske fejl igen.

- Når designet på en så kritisk del ikke lever op til de mål, som er sat, er det klart, at det svækker tilliden, siger Geir Steiro, der er teknisk chef i SAS, til Jyllands-Posten.

- Vi spørger os selv, om der kan være andre kritiske komponenter, der heller ikke lever op til de mål, som Bombardier har sat, siger han.

Hilsen
ole

Disse spørsmål bør SAS DK ha et godt svar på før de setter kjerrene i drift igjen imorgen.
Q400 kan etter min mening ikke settes i drift dersom teknisk sjef ikke har tillit til design eller driftspålitelighet!

Enig her...tillid tiltypen er alfa og omega

Hilsen
Ole
 
Hvorfor går denne personen ut i media i det hele tatt? Er det ikke best å vente til pressekonferensen og til det at man har tatt en endelig avgjørelse? En uttalelse som dette kan fort bite en i rompa.
 
Når teknisk chef går ud og siger at tilliden ikke er OK, er det så ikke det samme som at
sige at flyet ikke kommer i lufhten,bare med andre ord ??

Hilsen
Ole
 
Hivs SAS skulle kvitte seg med sine Q400 håper jeg vi kan få 10-12 stk. billig slik at vi kan bytte ut alle våre 300 og Q300.
 
Originally posted by CFM

Hivs SAS skulle kvitte seg med sine Q400 håper jeg vi kan få 10-12 stk. billig slik at vi kan bytte ut alle våre 300 og Q300.

Har du noget at bytte med altså ikke DHC fly men F70/F100 f.ex ??

Hilsen
Ole
 
Vi har vel endel CRJ-200. Hadde ikke hatt noe imot om F70/100 forsvant heller sålenge de blir byttet ut med noe nyere. Å sitte bak i en F100 bråker mere enn noen turboprop... Men det ser ut til at de blir beholdt enstund til.
 
Originally posted by sk931

Originally posted by OJB

Originally posted by sk931

Urolig for, at fejl opstår igen
For man er ikke overbevist om, at der ikke kan ske fejl igen.

- Når designet på en så kritisk del ikke lever op til de mål, som er sat, er det klart, at det svækker tilliden, siger Geir Steiro, der er teknisk chef i SAS, til Jyllands-Posten.

- Vi spørger os selv, om der kan være andre kritiske komponenter, der heller ikke lever op til de mål, som Bombardier har sat, siger han.

Hilsen
ole

Disse spørsmål bør SAS DK ha et godt svar på før de setter kjerrene i drift igjen imorgen.
Q400 kan etter min mening ikke settes i drift dersom teknisk sjef ikke har tillit til design eller driftspålitelighet!

Enig her...tillid tiltypen er alfa og omega

Hilsen
Ole

Alternativt kan jo teknisk sjef Steiro trekke seg dersom han ikke er komfortabel med det personlige ansvaret som følger det er å være teknisk sjef.
 
Ja det er jo tiden for spekulationer om SAS skal erstatte deres Q400 fly andre typer.
Men der er jo ikke liiiiiiiige til at skaffe fly med lynets hast...Så hvad gør SAS ???
----
Her på Forumet er der jo mange gode ideer fremme, og her er min....
SAS anskaffer sig et antal EMB 170/190...hvor mange , ja det kan jeg ikke vide...
Jeg ved ikke om de her hurtigst kan få leveret fly...problemet er så at det igen er en
helt ny type i SAS flåden..
Eller.....
SAS går ud nu og bestiller sammen med andre STAR ALLIANCE partnere et mix
af A318 og A319....A319 er jo en gennemprøvet model og det er mit indtryk at de 3
A319 som SAS allerede har er man endog meget tilfredse med..
Eller.....

SAS bibeholder deres MD80 flåden en del år mere, men samtidig anskaffer de sig
nogle flere MD80...Jeg ved det er fly af ældre model, men alligevel er det er vel afprøvet fly og de kan vel anskaffes relativt kvikt..

Tak

Hilsen
Ole
 
Eller bestiller en haug af 736, da bliver det interessant for spottere :musikk :musikk :musikk
 
Gode forslag Ole du kommer med, men noen erstatning for Q400 de første 10 år tror jeg ikke på.
Tross problemer med typen vil Q400 være materiellet SAS tidligere har valgt i denne klassen for inntil 15år.
Problemene vil nok bli løst over tid. Alternativet for SAS,Bombardier og investorer / eiere av fly er dramatiske om situasjonen skulle bedømmes slik at en erstatning for Q400 må finnes nå.
Residual value vil stå i fare for å falle dramatisk dersom en betydelig operatør som SAS skulle finne ut at typen ikke er designmessig god og har dårlig driftspålitelighet som fremkommer fra teknisk sjef Geir Steiro.
Jeg tror ikke dette vil skje.
Dramatisk nok for både SAS og Bombardier er kravet SAS fremmer som erstatning.
Jeg vil tro Bombardier har produktforsikringer som dekker dem delvis dersom SAS skulle vinne frem med kravet.
Spennende skal det i alle fall bli og følge med i denne saken fremover.
 
Originally posted by CFM

Hivs SAS skulle kvitte seg med sine Q400 håper jeg vi kan få 10-12 stk. billig slik at vi kan bytte ut alle våre 300 og Q300.

Kaffer selskap du jobbe førr?
 
Og nå varsler SAS Group søksmål mot Bombardier på 500 millioner DKK
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25571&cHash=d30b5f3c80
 
Eller hva om SK kvitter seg med DH4, og kjøper opp ATR-42/72 istedet.. (røverdeal)

Så ryker samtlige 737'ere og MD-80, til fordel for Airbus A-318/319/320/321

Nesten enhetsflåte og splætter ny

*stuper i dekning*
 
Back
Top