SAS og ombookinger/kanselleringer post-corona

  • Thread starter Thread starter LTH
  • Start date Start date

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Jeg og min datter hadde bestilt SAS fra OSL til TRD søndag 31. oktober. Det var rute SK366 med avgang OSL 17:55. Denne ble kansellert noen få timer før avgang. Det som jeg stusser på er at ombookingen som gikk automatisk var alt annet en det jeg hadde forventet. (Det skal sies at jeg og min datter hadde separate bestillinger.)
Jeg ble ombooket til neste dag kl. 06:55 og min datter til kl. 13.30. Dette er altså ca. 20 timer forsinkelse på en rute som trafikkeres svært ofte. Skjønner selvfølgelig at flyene kan være fullbooket, men da bør man ombooke til andre selskaper eller sette opp buss som bruker ca. 6-7 timer. Hva tenker SAS om dette skulle jeg likt å vite. Jeg tørr ikke booke SAS igjen med slike mega forsinkelser. Saken løste seg fint for vår del da vi booket Flyr Flex med avgang ca. 40 min etter ordinær SAS flight. Hva tenker dere om SAS sine ombookinger? Er SAS i ferd med å spille seg helt ut av det norske markedet? Vet at SAS kansellerer svært mye for tiden.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Ja, det er de. De skal ikke tulle for mye med dette før de mister sin trofaste kjerne. Da har de store problemer i så fall. Jeg ser i hvert fall selv at jeg sitter på gjerde og bestiller ikke nye turer med SAS nå for tiden. Både grunnet usikkerhet, men også siden de er MYE dyrere enn konkurrentene på de rutene jeg stort sett flyr.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Opplevde samme. Ble booket fra en avgang som skulle gå 14.00 til en avgang 10.40. Kanskje ikke den lengste endringen tidsmessig, men passe veldig dårlig med annet oppsatt program i forkant av reisen. Endte med at hele reisen ble kansellert. Dette var en avgang satt opp vinge mot vinge mot Flyr, så har SAS mistenkt for aldri å ha hatt noe som helst plan om å operere ruten i utgangspunktet.

Utfordringen slik det fremkommer i media er mannskap, og så lenge SAS ikke tilpasser produksjon i forhold til hva de faktisk har av mannskap, så holder i alle fall jeg meg langt unna.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Husk at du har krav på EU 261 kompensasjon nå når SAS kannselerer pga crew mangel, det er innenfor selskapets kontroll og de har erstatningsansvar.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

OSL-TRD har større frekvens enn de fleste andre destinasjoner, men langt på nær like god som før Korona. Paxtallet har skutt i været, å spesielt fredag-søndag er det stappfullt.
Søndagen nå fantes det knapt seter ledig over det ganske land, bortsett fra et her og der.

De kanselleringen SAS kom ikke akkurat passende på (ikke at det gjør det ellers…) da ombookingsmuligheter var nær et null.

Flyr som LTH tok på søndag var vel ganske full også så jeg.
 
Last edited:
Re: SAS og dårlig ombooking...

OSL-TRD har større frekvens enn de fleste andre destinasjoner, men langt på nær like god som før Korona. Paxtallet har skutt i været, å spesielt fredag-søndag er det stappfullt.
Søndagen nå fantes det knapt seter ledig over det ganske land, bortsett fra et her og der.

De kanselleringen SAS kom ikke akkurat passende på (ikke at det gjør det ellers…) da ombookingsmuligheter var nær et null.

Flyr som LTH tok på søndag var vel ganske full også så jeg.

Ja det bekreftes. Nesten full maskin. :-)

Ser ellers at prisene virkelig har tatt av for en helg i slutten av November på economy. Litt i underkant av 4000 kr tur retur TRD-OSL er drøyt. Både SAS og Norwegian.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Jeg fikk en uventa og og ikke velkommen nattstopp for ikke så lenge sia. Det var ikke verre enn å ringe SAS, så flytta de meg over på Widerøe.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Har Flyr også fulle fly på OSL-TRD. Slike problemer hos SAS kan jo være en gavepakke for konkurrentene. En god dialog om det oppstår problemer er uvurderlig: sms, ring, flytt folk til konkurrenter etc.

Når det er sagt hadde jeg en drøy tretimers forsinkelse med SAS (xfly)og det var lett å be om kompensasjon på nettsiden, etter noen dager kom en bekreftelse. Jeg gikk for en kupong på 500 euro (istedenfor 250 euro i rene penger) ettersom jeg vet jeg skal fly endel fremover.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Har du 100+ en helg som skal ombookes skal det godt gjøre å tilfredstille alle.
Dette er noe som gjelder alle selskap, hukommelsen er jo rimelig kort, men er vel bare etpar år siden DY hadde noen heftige forslag til ombooking.
Skjønt, ikke mange dagene siden vår SVG-KRK tur med DY på søndagen ble innstilt og tilbudet var via OSL på tirsdag.
For å si det slik, det var ikke aktuelt
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

TV2 er heller ikke nådige i sin kritikk av SAS.
https://www.tv2.no/a/14330130/

De siste dagene har det blitt kansellert mellom 6 til 16 enkeltflighter til og fra OSL pga crewmangel og teknisk. I tillegg kommer kanselleringene på ARN/CPH (noe jeg ikke har sett på)

Dette er pinlig av SAS
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

...

Dette er pinlig av SAS

Og i serien pinlig...forklaringen til SAS er jo litt snodig da :old
– Vi prøver å ha et trafikkprogram som vi skal følge opp, men det går ikke alltid etter planen. Det er fordi folk bestiller nærmere avreise eller ikke ønsker å fly likevel, sier Eckhoff.
Så SAS sliter fordi "...folk bestiller nærmere avreise eller ikke ønsker å fly likevel..." ???
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Og i serien pinlig...forklaringen til SAS er jo litt snodig da :old

Så SAS sliter fordi "...folk bestiller nærmere avreise eller ikke ønsker å fly likevel..." ???

Dette er jo så useriøst av SAS at det er helt utrolig!
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Å skylde på kunden er sjelden lurt. I hvertfall når konkurrentene ser ut til å klare det bra...
 

Attachments

  • sas.jpg
    sas.jpg
    119.6 KB · Views: 618
Re: SAS og dårlig ombooking...

Å skylde på kunden er sjelden lurt. I hvertfall når konkurrentene ser ut til å klare det bra...

Legg merke til at DY sine avganger på søndag 31.okt enda ikke er lagt inn der, så DY hadde totalt sett flere avganger enn SK i oktober, så pluss på litt under 100.

Uansett tragisk det SK holder på med for tiden, idag var dette innstilt fra OSL:
AES, DUS, TOS, SVG x2, AMS, TRD, BGO.

og imorgen ser det foreløpig bare slik ut, men mer kommer sikkert:
SVG, CPH
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Omdømmet til SAS får kjørt seg om dagen. Sak i E24 for en venninnegjeng som ble fikk en direkteflight mellom CPH og SVG til en routing via ARN og OSL.

https://e24.no/naeringsliv/i/0GWJk6...-ikke-faar?referer=https://www.aftenbladet.no
Like før helgen får de (reisende) en melding fra SAS. Flyet er oversolgt, og fire av venninnene var omdirigert til et annet fly.

Istedenfor å ta direkteruten mellom den danske hovedstaden og Sola på like over en time, ble reisetiden lenger. Mye lenger.

– Nå må vi mellomlande i både Stockholm og Oslo. Reisetiden blir på hele sju timer, og vi kommer hjem sent på kveld søndagen, sier Hanne Sandanger, som også er en del av reisefølget.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Her er en sak til, om ei heller problematisk reise fra Bardufoss til Kristiansand.

https://nye-troms.no/ytringer/mitt-passasjermareritt-hos-sas/19.23074


Det er ganske utrolig at SAS ikke forstår situasjonen her og endrer til retur fra Stavanger da det fantes ledig kapasitet derfra og kunden opplyser at dette er en mulighet. SAS maa betale kompensasjon for flere dagers forsinkelse istedenfor aa la kunden fly paa oensket tidspunkt. Jeg tror det ville vaert billigere aa endre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: SAS og dårlig ombooking...

Dersom du har USA billett og det står at de skal bruke A340 på den, så vil den bli kansellert..:o

E24 (Betalingsmur): Fantomfly har dukket opp hos SAS

Noen uker før avreise kommer SAS til å kansellere avgangen. Passasjerene blir booket om til andre flyvninger, enten på andre dager eller med en annen reiserute.
Pressesjef John Eckhoff i SAS forklarer:

– Det stemmer at A340 er ute av SAS-flåten. Grunnen til at denne flytypen står på enkelte flighter, er at den skal kanselleres. Disse flightene er stengt for nye bookinger. For at flighten ikke skal forsvinne i systemet før vi har fått booket om og varslet kundene, blir A340 lagt inn av rent systemtekniske årsaker.
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Dumme, dumme kunder. Dette må man bare regne med når man bestiller så kort tid før avreise!!!!!!!!!!
 
Re: SAS og dårlig ombooking...

Tror en god del av problemene relatert til at kunder blir stuck er at de automatiske ombookingene ikke virker (optimalt) på noen som helst måte.

En flight jeg har fra Oslo til USA via flybytte i Europa fikk en ruteendring ut fra Oslo så connection røyk. Da sa SAS automatiske mail at det ikke var noen andre muligheter tilgjengelig og at kansellering var eneste alternativ. (Og det var ingen andre alternativer på eksakt samme routing, det stemmer jo egentlig)

Det SAS ikke opplyste om var at de hadde satt opp ARN-EWR igjen så det var uberenset med ledige seter i alle klasser til EWR på eget metall. Det måtte en time i telefonkø og mye tastetrykking til før det gikk i boks. Agenten kunne ikke skjønne at ikke det bare kom opp som forslag. :headbang
 
Back
Top